Στη Σύνοδο της Ιεραρχίας -τον Νοέμβριο- οι μητροπολίτες, κατά συνείδηση, θα προσέλθουν είτε για να δυναμώσουν τη φωτιά είτε για να τη σβήσουν. Στην πλέον δεινή θέση βρίσκονται εκείνοι της Βόρειας Ελλάδας. Θεωρούνται οι εγγυητές της ισορροπίας και η ηρεμία τους κινδυνεύει από τα τύμπανα του πολέμου που χτυπούν κυρίως οι Ιεράρχες της Νότιας Ελλάδας.




ΘΕΣΣΑΛΙΑ


1. Ελασσόνος κ. Βασίλειος: Χαμηλών τόνων ιεράρχης. H μητρόπολή του είναι μικρή σε έκταση, με λίγους ιερείς και χωρίς πολλές οικονομικές δυνατότητες. Πολλοί πιστεύουν ότι θα στηρίξει τις επιλογές του κ. Χριστόδουλου, αλλά η παρουσία του στη Ζάκυνθο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη τον περασμένο Αύγουστο προκάλεσε εντύπωση. H φιλία του με τον κ.κ. Βαρθολομαίο ενισχύθηκε όταν τον συνόδευσε ως μητροπολίτης των Νέων Χωρών κατά την επίσκεψή του στη Γεωργία, αλλά και κατά τη διάρκεια των ολιγοήμερων διακοπών που πραγματοποίησε μαζί του.


ΗΠΕΙΡΟΣ


2. Ιωαννίνων κ. Θεόκλητος: Πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου. Διαθέτει μια μητρόπολη με πολλά ακριτικά χωριά αλλά πανίσχυρη οικονομικά λόγω των κληροδοτημάτων της. Αντιτάχθηκε στο αίτημα του κ.κ. Βαρθολομαίου στις αρχές της δεκαετίας του ’90 να επισκεφθεί την Ελλάδα. Επικαλούμενος μάλιστα τα προβλήματα υγείας του τότε Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ ήταν μεταξύ εκείνων που δεν επέτρεψαν την επίσκεψή του. H παρουσία του κ.κ. Βαρθολομαίου στα Ιωάννινα ανέτρεψε την ως εκείνη τη στιγμή στάση του και σήμερα ανήκει στην ομάδα των υποστηρικτών του Πατριαρχείου. Τη γνώμη του την εκφράζει πάντα με απερίφραστο τρόπο.


3. Νικοπόλεως κ. Μελέτιος: Χαμηλών τόνων ιεράρχης. Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ αν και προέρχεται από τους κύκλους των οργανώσεων και αποκατέστησε το κύρος της Ιεραρχίας στη Μητρόπολη Πρεβέζης μετά την παραίτηση του μακαριστού Στυλιανού. H επαρχία του δεν θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί οικονομικά ισχυρή. Είναι από τους πλέον γνωστούς «φιλοπατριαρχικούς» ιεράρχες. Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια και μετά από μακροχρόνιους αγώνες κατάφερε με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να πάρει στη δική του δικαιοδοσία χωριά που ανήκαν στη Μητρόπολη Αρτης καθώς είχαν απελευθερωθεί μετά το 1912.


4. Παραμυθίας κ. Τίτος: Εξελέγη μητροπολίτης το 1974. Ουδέποτε έχει τοποθετηθεί δημόσια στα ζητήματα που κατά καιρούς ξεσπούν στο εσωτερικό της Ιεραρχίας. Διοικεί μιαν αρκετά μεγάλη μητρόπολη η οποία διαθέτει 150 ενοριακούς ναούς. Χαρακτηρίζεται σώφρων ιεράρχης και από εκείνους που αποφεύγουν τις ομαδοποιήσεις. Κανείς δεν θα μπορούσε να πει ότι ανήκει στους «φιλοπατριαρχικούς», στους «υπερασπιστές» του Αυτοκεφάλου ή στους μητροπολίτες που ανήκουν στο περιβάλλον του Αρχιεπισκόπου.


5. Κονίτσης κ. Ανδρέας: Προέρχεται από τη λεγομένη ομάδα των οργανωσιακών παρ’ ότι εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Διοικεί μια μικρή σε έκταση, πληθυσμό και οικονομικές δυνάμεις επαρχία αν και ο ίδιος δίνει δυναμικό «παρών» στα ακριτικά και ξεχασμένα χωριά της Κόνιτσας. H ενασχόλησή του με τα εθνικά ζητήματα, ιδιαίτερα με το Βορειοηπειρωτικό, πολλές φορές προκαλεί ενοχλήσεις καθώς η γειτονική Αλβανία έχει τη δική της Αυτοκέφαλη Εκκλησία. Ο Κονίτσης κ. Ανδρέας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να χαρακτηρισθεί «φιλοπατριαρχικός». Θα στηρίξει τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου.


ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


6. Καστοριάς κ. Σεραφείμ: Πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο. Από τα νεαρότερα μέλη της Ιεραρχίας, διοικεί μια μικρή σε έκταση και πληθυσμό επαρχία, αλλά οι Καστοριανοί φρόντισαν να ενισχύσουν με αρκετά κληροδοτήματα τη μητρόπολή τους. Χαμηλών τόνων ιεράρχης, δεν έχει ποτέ λάβει μέρος σε δημόσιες αντιπαραθέσεις. Την προηγούμενη εβδομάδα ήταν ο μητροπολίτης των Νέων Χωρών που συμμετείχε στη συνοδεία του Πατριάρχη στο ταξίδι του στην Ελβετία. Δεν μπορεί κανείς να τον χαρακτηρίσει «φιλοπατριαρχικό» ή «αντιπατριαρχικό».


7. Γρεβενών κ. Σέργιος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ, του οποίου ήταν στενός συνεργάτης. Διοικεί μια μικρή σε πληθυσμό επαρχία και με πενιχρές οικονομικές δυνατότητες. Κανείς δεν θα μπορούσε να εντάξει τον κ. Σέργιο στο περιβάλλον του Αρχιεπισκόπου ή στους «φιλοπατριαρχικούς». Αρνείται τις δημόσιες διαμάχες, αν και θεωρείται από τους ιεράρχες με γνώμη και άποψη.


8. Σισανίου κ. Αντώνιος: Από τα γηραιότερα μέλη της Ιεραρχίας ο κ. Αντώνιος είναι ένας από τους ιεράρχες που αρνούνται κάθε τι το κοσμικό. H μητρόπολή του παρ’ ότι μικρή σε έκταση και πληθυσμό είναι ιδιοκτήτρια πολλών κληροδοτημάτων. Δεν ανήκει στους μητροπολίτες που λαμβάνουν μέρος σε διαμάχες για ζητήματα διοίκησης και κανείς δεν μπορεί να τον κατατάξει σε μια συγκεκριμένη πλευρά της Ιεραρχίας.


9. Κοζάνης κ. Αμβρόσιος: Χαρακτηρίζεται ως ένας από τους πλέον μορφωμένους ιεράρχες. Τα προβλήματα που δήλωσε ότι αντιμετωπίζει με την υγεία του τον «έβγαλαν» από τον κύκλο των ιεραρχών που εξέφραζαν δημόσια και δυναμικά τις απόψεις τους. H μητρόπολή του είναι η πιο ισχυρή σε πληθυσμό από όλες τις επαρχίες της Δυτικής Μακεδονίας. Εξελέγη επί των ημερών του κ. Χριστόδουλου, αλλά οι σχέσεις του με τον Αρχιεπίσκοπο δεν είναι οι καλύτερες. Διατηρεί φιλίες και με μητροπολίτες του Φαναρίου.


10. Φλωρίνης κ. Θεόκλητος: Ανήκει σε εκείνους τους ιεράρχες που δεν μιλούν εύκολα είτε εντός είτε εκτός της επαρχίας τους. Εξελέγη επί των ημερών του κ. Χριστόδουλου και διαδέχθηκε τον εν ζωή Μητροπολίτη πρώην Φλωρίνης κ. Αυγουστίνο Καντιώτη. H επαρχία του είναι σχετικά μεγάλη σε έκταση καθώς περιλαμβάνει τον Νομό Φλωρίνης και την Επαρχία Εορδαίας του Νομού Κοζάνης. Κανείς δεν μπορεί να τον εντάξει στην ομάδα του Αρχιεπισκόπου, αλλά και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί «φιλοπατριαρχικός». Τηρεί ίσες αποστάσεις από όλους.


KENTPIKH ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


11. Βεροίας κ. Παντελεήμων: Πνευματικό παιδί του μακαριστού Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Χρυσοφάκη. Ανήκει στην ομάδα των λεγομένων «φιλοπατριαρχικών» μητροπολιτών. Στήριξε την εκλογή του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου. Διοικεί μια ισχυρή οικονομικά επαρχία με περισσότερους από 150 ναούς. Οταν χήρεψε η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης εφέρετο ως ένας από τους βέβαιους διεκδικητές του θρόνου της, αν και σήμερα κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό.


12. Κίτρους κ. Αγαθόνικος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου, με τον οποίο γνωρίστηκε και συνδέθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν και οι δύο υπηρετούσαν στη Μονή Βαρλαάμ των Μετεώρων. Διοικεί μια μεγάλη σε έκταση, πληθυσμό και οικονομικά ισχυρή επαρχία. Ο Κίτρους κ. Αγαθόνικος αναμένεται να στηρίξει τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου. Στα τέλη Αυγούστου ως μέλος της τότε Διαρκούς Ιεράς Συνόδου υπεστήριξε ότι δεν έπρεπε να αποσταλεί ούτε προς έγκριση αλλά ούτε και προς ενημέρωση ο κατάλογος των υποψηφίων για τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.


13. Εδέσσης κ. Ιωήλ: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Χριστόδουλου και προέρχεται από την ομάδα των λεγομένων οργανωσιακών μητροπολιτών. Διοικεί μια από τις μεγαλύτερες σε έκταση επαρχίες της Βόρειας Ελλάδας η οποία διαθέτει περισσότερους από 130 ιερείς και έχει αρκετούς οικονομικούς πόρους. Δεν θα μπορούσε να ενταχθεί ούτε στους «φιλοπατριαρχικούς» ούτε στους «αντιπατριαρχικούς». Εχει πολύ καλές σχέσεις με τον κ. Χριστόδουλο αλλά και με τον κ.κ. Βαρθολομαίο, τον οποίο συνόδευσε ως μητροπολίτης των Νέων Χωρών στο ταξίδι του στη Λήμνο που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο.


14. Κιλκισίου κ. Απόστολος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Ιερώνυμου Κοτσώνη. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου, με τον οποίο διατηρεί μακροχρόνια φιλία. Διοικεί μια επαρχία αρκετά μεγάλη σε έκταση η οποία διαθέτει περισσότερους από 100 ιερείς και με μία σειρά έργων του κατάφερε να την ισχυροποιήσει οικονομικά. Δεν πρόκειται να υποστηρίξει τη ρήξη με το Πατριαρχείο αφού δεν κρύβει τον σεβασμό του προς αυτό.


15. Γουμενίσσης κ. Δημήτριος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ στη Μητρόπολη Λαρίσης αλλά λόγω των γεγονότων με τους υποστηρικτές του μακαριστού Μητροπολίτη Λαρίσης Θεολόγου δεν μπόρεσε να παραμείνει στην περιοχή. H επαρχία που διοικεί είναι μικρή σε έκταση και προσωποπαγής, δηλαδή δημιουργήθηκε για την αποκατάστασή του. Ο Γουμενίσσης κ. Δημήτριος στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου, αν και σήμερα οι σχέσεις τους δεν είναι καθόλου καλές. Συγκαταλέγεται στην ομάδα των «φιλοπατριαρχικών» μητροπολιτών.


16. Λαγκαδά κ. Σπυρίδων: Εξελέγη μητροπολίτης επί αρχιεπισκοπίας Ιερώνυμου Κοτσώνη, αν και οι σχέσεις του και με τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ ήταν πολύ καλές. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου. Διοικεί μια μικρή σε έκταση και πληθυσμό επαρχία. Θεωρείται βέβαιος υποστηρικτής του κ. Χριστόδουλου.


17. Νεαπόλεως κ. Διονύσιος: Απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 ήταν μέλος της σκληρής «φιλοπατριαρχικής» ομάδας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σήμερα χαρακτηρίζεται ως ένας από τους επιστήθιους φίλους που διαθέτει στη Βόρεια Ελλάδα ο Αρχιεπίσκοπος. Ο κ. Διονύσιος διοικεί μια πανίσχυρη οικονομικά και πληθυσμικά επαρχία. Είναι ο τοποτηρητής της χηρεύουσας Μητρόπολης Θεσσαλονίκης. H συμμετοχή του στη Σύνοδο της Ιεραρχίας δεν είναι σίγουρη καθώς βρίσκεται στο εξωτερικό για νοσηλεία μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη στα μέσα Σεπτεμβρίου. Αν συμμετάσχει, θα υποστηρίξει τις θέσεις του Αρχιεπισκόπου.


18. Νέας Κρήνης κ. Προκόπιος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Τόσο ο Νέας Κρήνης κ. Προκόπιος όσο και ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως δεν διατηρούσαν τις καλύτερες των σχέσεων με τον αοίδιμο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Χρυσοφάκη και συνήθως τηρούσαν αντίθετη στάση από αυτόν. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου. Σ’ αυτή τη διαμάχη δεν έχει εκφρασθεί και κανείς δεν μπορεί να πει με απόλυτη σιγουριά τι θα πράξει. Πάντως σίγουρα δεν θα ταχθεί υπέρ μιας ρήξης.


19. Κασσανδρείας κ. Νικόδημος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Χριστόδουλου και διετέλεσε επί πολλά χρόνια πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Καλαμαριάς. Διοικεί μια οικονομικά ισχυρή επαρχία η οποία διαθέτει 80 και πλέον ιερείς. Δεν συγκαταλέγεται ούτε στους «φιλοπατριαρχικούς» ούτε στους «αντιπατριαρχικούς». Ενα από τα προβλήματα του κ. Νικόδημου είναι ότι η άποψη των ιερέων του και των πιστών της επαρχίας του διαμορφώνεται από ορισμένους ιερομονάχους της περιοχής οι οποίοι πολλές φορές έχουν ασκήσει σκληρή κριτική στον Οικουμενικό Πατριάρχη.


20. Ιερισσού κ. Νικόδημος: Απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης ο κ. Νικόδημος ανήκει στους «φιλοπατριαρχικούς», αν και οι σχέσεις του πριν από δύο χρόνια με το Φανάρι πέρασαν μια περίοδο κρίσης. Διοικεί μια σχετικά μικρή επαρχία η οποία όμως δεν αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Αναμένεται για μία ακόμη φορά να υποστηρίξει τις θέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου.


21. Σερρών κ. Θεολόγος: Πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου. Εξελέγη μητροπολίτης πριν από περίπου έξι μήνες ενώ ήταν Βοηθός Επίσκοπος Σαλώνων και Αρχιγραμματέας της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Διοικεί μια μεγάλη σε έκταση επαρχία και οικονομικά ισχυρή. Θα στηρίξει τις θέσεις του κ. Χριστόδουλου. Βρέθηκε στο επίκεντρο των διενέξεων καθώς ορισμένοι δήλωσαν ότι η εκλογή του σήμαινε την προώθηση στενών συνεργατών του Αρχιεπισκόπου στις Νέες Χώρες και τη δημιουργία πυρήνα «αυτοκεφαλιστών» ιεραρχών.


22. Ζιχνών κ. Ιερόθεος: Εξελέγη πριν από έξι μήνες και, όπως δηλώνεται, είναι το μόνο από τα πνευματικά παιδιά του Μητροπολίτη Μεγάρων κ. Βαρθολομαίου που δεν αποδέχεται τις «φιλοπατριαρχικές» του θέσεις. Διοικεί μια μικρή σε έκταση και οικονομικά αδύναμη επαρχία. Ωστόσο στη δική του πνευματική δικαιοδοσία ανήκει η Πρώτη Σερρών, δηλαδή η γενέτειρα της οικογενείας Καραμανλή. Θα στηρίξει τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου. Ο Ζιχνών κ. Ιερόθεος βρέθηκε στη δίνη της διαμάχης για τις Νέες Χώρες καθώς δεν μνημόνευσε τον κ.κ. Βαρθολομαίο ως Αρχιεπίσκοπο και Οικουμενικό Πατριάρχη, όπως ορίζει ρητώς η Πράξη του 1928, αλλά μόνον ως Οικουμενικό Πατριάρχη.


23. Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος: Πνευματικό παιδί του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου και κυπριακής καταγωγής, εξελέγη πριν από περίπου δύο χρόνια και μετά από μια έντονη συνεδρίαση της Ιεραρχίας. Διοικεί μια μικρή σε έκταση και οικονομικές δυνατότητες επαρχία η οποία όμως διαθέτει δύο από τα σημαντικότερα γυναικεία μοναστήρια της χώρας. Ο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος θα στηρίξει τις επιλογές του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου. Ο ίδιος βρέθηκε στο ταξίδι του Πατριάρχη στη Ζάκυνθο τον Αύγουστο. Δεν συγκαταλέγεται στους σκληροπυρηνικούς ούτε της μιας ούτε της άλλης πλευράς.


ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ


24. Χίου κ. Διονύσιος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Εχει πολύ καλές σχέσεις και με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 η Χίος χαρακτηριζόταν ως ένα από τα πατριαρχικά προπύργια. Ο Χίου κ. Διονύσιος είναι χαμηλών τόνων ιεράρχης, διοικεί μια μικρή και ακριτική επαρχία, από την οποία όμως κατάγονται γνωστές εφοπλιστικές οικογένειες. Δεν μπορεί κανείς να ξέρει ποια στάση θα τηρήσει.


25. Σάμου κ. Ευσέβιος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ και αποτελεί τη δεύτερη γενιά των μελών της μοναστικής αδελφότητας «Χρυσοπηγή», συνιδρυτές της οποίας είναι ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Καλλίνικος και ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος. Χαμηλών τόνων ιεράρχης, διοικεί μια σχετικά μικρή επαρχία. Ο Σάμου κ. Ευσέβιος θα στηρίξει τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου όποιες και αν είναι αυτές. Ηταν πάντα κοντά στον κ. Χριστόδουλο παρά τις κατά καιρούς εντάσεις που έχουν σημειωθεί στο εσωτερικό των μελών της «Χρυσοπηγής».


26. Λήμνου κ. Ιερόθεος: Πνευματικό παιδί του αοίδιμου Μητροπολίτη Κοζάνης Διονύσιου Ψαριανού. Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Διοικεί την πιο μικρή και ακριτική επαρχία του Βορείου Αιγαίου η οποία ποιμαίνεται από ελάχιστους ιερείς και τα οικονομικά της είναι πενιχρά. Δεν πρόκειται να στηρίξει τη διένεξη με το Πατριαρχείο, αλλά δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί και μέλος της «φιλοπατριαρχικής» ομάδας.


27. Μυτιλήνης κ. Ιάκωβος: Απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, είναι γνωστό ότι ανήκει στη «φιλοπατριαρχική» πτέρυγα της Ιεραρχίας. Ολοι γνωρίζουν ότι θα παραμείνει μέχρι τέλους πιστός στον κ.κ. Βαρθολομαίο. Διοικεί μια μικρή επαρχία η οποία καταφέρνει να βρίσκεται σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση.


28. Μηθύμνης κ. Χρυσόστομος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Δεν ανήκει την ομάδα του κ. Χριστόδουλου. Παγίως στηρίζει τις επιλογές του Πατριαρχείου. Διοικεί μια μικρή σε έκταση επαρχία και χωρίς πολλές οικονομικές δυνατότητες. Δεν αποκλείεται να επηρεασθεί από τους δύο επιστήθιους φίλους του μητροπολίτες Μυτιλήνης κ. Ιάκωβο ή – από τον αντίθετο σε αυτόν – Αττικής κ. Παντελεήμονα.


ΘΡΑΚΗ


29. Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος: Εξελέγη το 1974. Διεκδίκησε τον αρχιεπισκοπικό θρόνο των Αθηνών και όπως όλα δείχνουν θα είναι ο μόνος ιεράρχης που θα διεκδικήσει, με τη σύμφωνη γνώμη του κ. Χριστόδουλου, τη μετάθεσή του στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα δεν επιθυμεί τη ρήξη με το Πατριαρχείο αλλά στο παρελθόν ήταν ένας από τους μητροπολίτες που είχαν ταχθεί ξεκάθαρα ακόμη και εναντίον του χαρακτηρισμού «Νέες Χώρες». Διοικεί μια ισχυρή ακριτική επαρχία με αρκετούς ιερείς και οικονομικά εύρωστη.


30. Διδυμοτείχου κ. Νικηφόρος: Ποιμαίνει το βορειότερο άκρο της Ελλάδας. Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ και είναι απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. H επαρχία του είναι μικρή και χωρίς πολλούς ιερείς. Εχει πολύ καλές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο αναμένεται να στηρίξει, όπως το έπραξε και εντός της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, της οποίας είναι αντιπρόεδρος.


31. Δράμας κ. Διονύσιος: Από τα γηραιότερα μέλη της Ιεραρχίας. Χαμηλών τόνων ιεράρχης ο οποίος δεν παίρνει δημόσια θέση στα ζητήματα που κατά καιρούς προκύπτουν. Δεν χαρακτηρίζεται «φιλοπατριαρχικός». Υποστήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου και διοικεί μια μεγάλη επαρχία και με σχετική οικονομική ευρωστία. Δεν θα επιδιώξει την κρίση, αλλά εκτιμάται ότι θα στηρίξει τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου.


32. Ξάνθης κ. Παντελεήμων: Χαμηλών τόνων ιεράρχης, εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Εχει γνώμη την οποία εκφράζει πάντα στη Σύνοδο και είναι ένας αξιοσέβαστος ιεράρχης. Διοικεί μια αρκετά μεγάλη επαρχία και είναι ένας από τους επιστήθιους και πάντα παρόντες φίλους του Φαναρίου.


33. Μαρωνείας κ. Δαμασκηνός: Το τελευταίο διάστημα σπανίως συμμετέχει στις συνεδριάσεις της Συνόδου της Ιεραρχίας. Παρά τα προβλήματα των σχέσεών του με τον κ. Χριστόδουλο, αν το θέμα λάβει εθνική τροπή ο κ. Δαμασκηνός θα κατεβεί στην Αθήνα για να υποστηρίξει τις απόψεις κατά του συστήματος των Νέων Χωρών. Αλλωστε είναι γνωστό ότι δίνει μάχες κατά της Τουρκίας όταν και για όποιο θέμα πιστεύει ότι έχει ανακύψει. H μητρόπολή του είναι μια από τις μεγαλύτερες της Θράκης και αρκετά ισχυρή οικονομικά.


34. Φιλίππων κ. Προκόπιος: Εξελέγη επί αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ. Στήριξε την εκλογή του κ. Χριστόδουλου, με τον οποίο συνεργάστηκε στενά. Οι σχέσεις τους προ πολλού έχουν διαρραγεί. Παρ’ ότι κάποτε ήταν ένας από τους πλέον γνωστός «αντιπατριαρχικούς» ιεράρχες, σήμερα έχει πολύ καλές σχέσεις με τον κ.κ. Βαρθολομαίο. Συνόδευσε τον Οικουμενικό Πατριάρχη ως μητροπολίτης των Νέων Χωρών στο ταξίδι του στη Ζάκυνθο.


Το λεξιλόγιο των ημερών


Σχίσμα: (απόσχιση) εκκλησιαστική διαίρεση για διοικητικά ζητήματα, που δεν εμπεριέχει δογματικές διαφορές.


Δίπτυχα: Ονομάστηκαν έτσι επειδή ήταν δύο φύλλα. Στο ένα υπήρχαν τα ονόματα των ζώντων πέντε προκαθημένων – Ρώμης, Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων – και στο άλλο των νεκρών. Τα Δίπτυχα διαβάζονταν σε όλους τους ορθόδοξους ναούς. Οι προκαθήμενοι μνημονεύουν δι’ αυτών τους υπολοίπους και τις τελευταίες δεκαετίες τα διαβάζουν σε κάθε λειτουργία όλοι οι μητροπολίτες. Οταν ένας πατριάρχης ή αρχιεπίσκοπος δεν υπάρχει στα Δίπτυχα δεν αναγνωρίζεται από τους υπόλοιπους προκαθημένους. Δίπτυχα ονομάστηκαν και τα ημερολόγια που εκδίδουν οι Εκκλησίες και τα οποία περιέχουν περισσότερο πληροφορίες διοικητικού περιεχομένου, όπως τηλέφωνα ή βιογραφικά σημειώματα.


Ακοινωνησία: Μαζί με τον αφορισμό αποτελούν τις ανώτατες εκκλησιαστικές τιμωρίες. Στους πιστούς σημαίνει τη στέρηση της θείας κοινωνίας. Στους αρχιερείς η επιβολή της σημαίνει ότι ο προκαθήμενος, ο μητροπολίτης ή ο επίσκοπος δεν συλλειτουργεί με τους υπολοίπους.


Μείζων και Υπερτελής Σύνοδος: Ανώτατο διοικητικό όργανο που απαιτεί την παρουσία των προκαθημένων οι οποίοι στη διάρκεια σύγκλησής της λαμβάνουν αποφάσεις για την εξεύρεση λύσης στα μεγάλα προβλήματα που ανακύπτουν στο εσωτερικό της Ορθοδοξίας.