Γκρίζες δημόσιες υπηρεσίες, με ουρές και απρόθυμους υπαλλήλους; Οχι στα νησιά του Αιγαίου αν προχωρήσει το νέο μοντέλο διοίκησης, το οποίο προωθεί ο υπουργός Αιγαίου κ. Στ. Μπένος. Το μοντέλο αυτό προβλέπει τη μετατροπή των δήμων σε μικρά διοικητήρια, στα οποία θα λειτουργούν παραρτήματα των νομαρχιών, των περιφερειών και των ΔΕΚΟ για να διεκπεραιώνονται εκεί οι υποθέσεις των πολιτών χωρίς να χρειάζεται να μετακινούνται από νησί σε νησί. Επίσης μελετάται από ειδική επιστημονική ομάδα η καθιέρωση του «ανταποκριτή του Δημοσίου», ενός υπαλλήλου δηλαδή με δικαίωμα να υπογράφει εγκύρως όλα τα δημόσια έγγραφα, ώστε να μειωθεί ακόμη περισσότερο η ταλαιπωρία των κατοίκων του Αιγαίου.


Η εφαρμογή του νέου μοντέλου διοίκησης θα γίνει σταδιακά, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα, αρχικά σε τρεις δήμους: στον Δήμο Πέτρας Λέσβου, στον Δήμο Σερίφου και στην Τήλο. Στη Σέριφο ξεκίνησε χθες συνέδριο στο οποίο θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ο σχεδιασμός του υπουργείου Αιγαίου, με βασικό άξονα την άποψη ότι το ισχύον διοικητικό σύστημα έχει βασιστεί στις αρχές που έχουν εφαρμοστεί στην ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ οι διοικητικοί θεσμοί του Αιγαίου είναι ανάγκη πλέον να σχεδιαστούν ως δίκτυο.


Ο νέος σχεδιασμός για τα νησιά του Αιγαίου προβλέπει τη δημιουργία Κέντρων Πληροφόρησης σε κάθε δήμο, από όπου οι κάτοικοι των νησιών θα μπορούν να παίρνουν κάθε χρήσιμη πληροφορία που αφορά τις υποθέσεις τους. Ηδη με τη βοήθεια υπαλλήλων του υπουργείου Αιγαίου έχουν οργανωθεί τέτοια κέντρα σε αρκετά νησιά. Κατόπιν, μέσω του δικτύου που θα συνδέει τα νησιά μεταξύ τους, θα αποστέλλονται στον ενδιαφερόμενο όλα τα απαιτούμενα έντυπα αιτήσεων, θα τα συμπληρώνει με τη βοήθεια υπαλλήλου του δήμου, θα τα στέλνει με φαξ ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στην αρμόδια υπηρεσία, η οποία θα του απαντά με τον ίδιο τρόπο. Για τις πιο πολύπλοκες διαδικασίες σε υπηρεσίες όπως π.χ. η Πολεοδομία, θα δημιουργηθούν στις έδρες των νομών υπηρεσίες μιας στάσης, όπου ένας υπάλληλος θα αναλαμβάνει και θα περατώνει την υπόθεση χωρίς άλλη εμπλοκή του πολίτη.


Προς το παρόν οι υπηρεσίες του υπουργείου έχουν στείλει ειδικά ερωτηματολόγια σε όλα τα νησιά για να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με το πώς βλέπουν οι κάτοικοι τη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών. Ειδικές επιστημονικές επιτροπές έχουν οργανωθεί για να μελετήσουν τα συμπεράσματα. Για τις ανάγκες της εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος στη Σέριφο έγινε έρευνα. Από αυτή φαίνεται ότι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι είναι η υγεία, το ανεπαρκές και κακό οδικό δίκτυο, η συγκοινωνιακή υποδομή του νησιού.


Για τα προβλήματά τους απευθύνονται στον δήμαρχο, λιγότερο στον νομάρχη, ενώ πολύ λίγοι σκέφτονται να αναζητήσουν λύσεις στις υπηρεσίες του υπουργείου Αιγαίου. Οι περισσότερες διοικητικές ανάγκες των κατοίκων δεν εξυπηρετούνται στη Σέριφο αλλά ανάλογα με την περίπτωση στην Αθήνα, στον Πειραιά, στη Μήλο και στη Σύρο, γι’ αυτό ζητούν την παραχώρηση αρμοδιοτήτων στον δήμο, ο οποίος προς το παρόν τους εξυπηρετεί αν και, όπως λένε οι ίδιοι οι κάτοικοι, δεν διαθέτει αρκετούς υπαλλήλους, πόρους και τεχνικά μέσα.