Επί είκοσι και πλέον χρόνια ο Μητροπολίτης Αττικής κ. Παντελεήμων θεωρούσε εαυτόν έναν εκ των ισχυροτέρων ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ωστόσο αύριο το μεσημέρι κινδυνεύει να του δοθεί από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο η ιδιότητα του «σχολάζοντος». Από το 1994 ως και τον Φεβρουάριο του 2005 ήταν ποιμενάρχης της πλουσιότερης μητρόπολης της Εκκλησίας της Ελλάδος, η αποκάλυψη όμως της συμμετοχής του Αρχιμανδρίτη Ιάκωβου Γιοσάκη στο παραδικαστικό κύκλωμα και η κωλυσιεργία που επέδειξε στην έναρξη εκκλησιαστικών ανακρίσεων αποτέλεσαν την αφορμή για την αναμόχλευση στοιχείων που έφεραν τον κ. Παντελεήμονα να συμμετέχει σε σεξουαλικά και οικονομικά σκάνδαλα.


Το 2002 όταν παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά οι κασέτες με τις ροζ τηλεφωνικές συνομιλίες του ιεράρχη το ζήτημα μπήκε στο αρχείο της Ιεράς Συνόδου επειδή, όπως ελέχθη μεταξύ άλλων, στα εργαστήρια του FBI, το οποίο μπορούσε να εγγυηθεί τη γνησιότητα ή την πλαστότητά τους, εργάζονται εβραίοι, προτεστάντες και ρωμαιοκαθολικοί και βάσει των ιερών κανόνων ετερόδοξοι και αλλόδοξοι δεν μπορούν να καταθέσουν σε εκκλησιαστικό δικαστήριο. Βεβαίως εκείνη την εποχή ο κ. Παντελεήμων ήταν πανίσχυρος και μπορούσε να επηρεάζει αποφασιστικά τους μηχανισμούς της Ιεράς Συνόδου. Ωστόσο το κλίμα στην αυριανή συνεδρίαση της ΔΙΣ ενώπιον της οποίας θα απολογηθεί ο Μητροπολίτης Αττικής είναι εξαιρετικά δυσμενές για τον ίδιο.


«Αδελφοκτόνους» είχε χαρακτηρίσει τον Φεβρουάριο τους 12 Συνοδικούς Ιεράρχες ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων όταν αυτοί αποφάσισαν να τον θέσουν σε εξάμηνη αργία. Ωστόσο τις τελευταίες ημέρες προσπαθεί μέσα από τηλεφωνικές συνομιλίες που έχει μαζί τους να τους πείσει ότι δεν θα πρέπει να τον αποπέμψουν από τον μητροπολιτικό θρόνο της Αττικής.


Οι Συνοδικοί Αρχιερείς βρίσκονται σε δίλημμα καθώς η διάταξη που προστέθηκε στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Απόστολος Κακλαμάνης, βάσει της οποίας τέθηκε σε εξάμηνη αργία ο κ. Παντελεήμων, ορίζει με σαφήνεια ότι «μετά την πάροδο εξαμήνου η Ιερά Σύνοδος μπορεί να αποφασίσει την οριστική απομάκρυνση ιεράρχη από τον μητροπολιτικό θρόνο. Αυτοί που απομακρύνονται θεωρούνται «σχολάζοντες»». Ετσι αύριο το μεσημέρι η Σύνοδος ή θα στείλει τον κ. Παντελεήμονα στην Κηφισιά για να αναλάβει και πάλι τη διοίκηση της μητρόπολης ή θα τον εκβάλει από το σώμα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Κατά το παρελθόν με την απειλή εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης δύο ιεράρχες, ο μακαριστός Μητροπολίτης Προκόπιος και ο πρώην Κυθήρων κ. Ιάκωβος, υπέβαλαν την παραίτησή τους. Ωστόσο ο κ. Παντελεήμων Μπεζενίτης τρέφει ακόμη ελπίδες… Οι Συνοδικοί Ιεράρχες δηλώνουν ότι αν ο Μητροπολίτης Αττικής εμφάνιζε ένα έγκυρο πιστοποιητικό από τις ελληνικές ή αμερικανικές εγκληματολογικές υπηρεσίες που θα αποδείκνυε την πλαστότητα των ηχητικών τεκμηρίων, τότε θα μπορούσε να δικαιωθεί και να απαλλαγεί των κατηγοριών. Ο κ. Παντελεήμων όμως δεν φαίνεται να έχει φροντίσει για ένα τέτοιο ισχυρό αποδεικτικό στοιχείο. Από τη μια πλευρά δηλώνει ότι δεν μπορεί να μεταβεί στις ΗΠΑ και από την άλλη ότι οι ελληνικές αστυνομικές αρχές δεν θα είναι αντικειμενικές απέναντί του αφού, όπως είπε τον Φεβρουάριο στους Συνοδικούς, υπουργός Δημοσίας Τάξης είναι ο κ. Γιώργος Βουλγαράκης, γαμπρός του δικηγόρου κ. Διον. Πελέκη που συνδέεται με τη Μονή Οσίου Εφραίμ με την οποία ο ίδιος βρίσκεται σε μακροχρόνια και ανηλεή διαμάχη…


Στις συνομιλίες με τους Συνοδικούς ο κ. Παντελεήμων προτάσσει τρία κυρίως επιχειρήματα:


* Χαρακτηρίζει τη διάταξη του Απόστολου Κακλαμάνη αντισυνταγματική. Και δηλώνει ότι θα προσφύγει ακόμη και στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κατά του νόμου και της απόφασης της Ιεράς Συνόδου. Ωστόσο τα επιτελικά στελέχη της Ιεράς Συνόδου γνωρίζουν ότι αυτό το επιχείρημα είναι έωλο αφού ο ίδιος προσέφυγε ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της εξάμηνης αργίας που του επιβλήθηκε αλλά ο εισηγητής απέρριψε το αίτημά του.


* Τονίζει ότι κάποιοι επιθυμούν να αποτελέσει τον «αποδιοπομπαίο τράγο» που θα θυσιαστεί ώστε να σταματήσει το τσουνάμι των καταγγελιών για τη συμμετοχή ιεραρχών σε σεξουαλικά και οικονομικά σκάνδαλα.


* Δηλώνει ότι οι σχέσεις του με το ποίμνιό του είναι πολύ καλές. Μάλιστα 85 κληρικοί από τους 195 που υπηρετούν στη Μητρόπολη Αττικής ζητούν την επιστροφή του κ. Παντελεήμονος και δηλώνουν ότι οι πιστοί τον περιβάλλουν με την αγάπη και τον σεβασμό τους.


Οι επαφές και το κομπόδεμα


O κ. Παντελεήμων έγινε ποιμενάρχης της Μητρόπολης Αττικής που περιλαμβάνει την Κηφισιά, το Μαρούσι, την Εκάλη, το Μενίδι, τα Λιόσια, το Ιλιον, την Πετρούπολη, το Καματερό, τη Μεταμόρφωση, τη Νέα Μάκρη, τον Μαραθώνα και τον Ωρωπό.


Στη Μητρόπολη Αττικής γνωρίζει και συνδέεται με ανώτερους δικαστικούς και ενισχύει τις φιλίες του με τους εφοπλιστές… Αναλαμβάνει και υπηρετεί σε καίριες επιτροπές της Συνόδου, όπως οι σχέσεις με τις άλλες ορθόδοξες και τις χριστιανικές Εκκλησίες και την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ακόμη ορίζεται εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών και στις συζητήσεις με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.


Ταυτόχρονα φαίνεται να διογκώνει το κομπόδεμα που δημιούργησε. Παρίσταται σε βαφτίσεις, γάμους και κηδείες και συγκεντρώνει 1,5 δισ. δραχμές για τα γεράματά του, όπως δήλωσε πρόσφατα. Τα χρήματα είναι ρυθμιστικός παράγων στη ζωή του Μητροπολίτη Αττικής, ο οποίος όταν οι φοιτητές της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής ζήτησαν να τους βοηθήσει για να ανακαινιστεί το κτίριο που έχει σημαντικά προβλήματα υποδομής δήλωσε: «Αν νοίκιαζα αυτό το ακίνητο σε σουπερμάρκετ, θα εισέπραττα 2 εκατομμύρια τον μήνα».


H πορεία από τα χαμηλά στα ψηλά


Ο κατά κόσμον Αντώνιος Μπεζενίτης από μικρός θεωρούσε ότι είχε γεννηθεί για τα μεγάλα. Δείχνει να έχει πρόβλημα με την ηλικία του, την οποία δεν δηλώνει στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σύμφωνα με παλαιότερα κείμενα, γεννήθηκε το 1938 στη Χίο. Εκεί συνδέθηκε με τον τότε Μητροπολίτη Χίου Παντελεήμονα Φωστίνη, ο οποίος διακρίθηκε για το εθνικό του φρόνημα κατά των Γερμανών και ως Μητροπολίτης Καρυστίας συνεργάστηκε με τους Αγγλους και φυγάδευσε δεκάδες αγωνιστές στη Μέση Ανατολή, στην οποία κατέφυγε και ο ίδιος στην προσπάθειά του να ενισχύσει το φρόνημα του ελληνικού στρατού. Δεινός ρήτορας, ο Παντελεήμων Φωστίνης είχε τη δυνατότητα να μαγεύει τους ακροατές του. Ιδρυσε το «Ιερό Τάγμα του Αγίου Παντελεήμονος» ή «Τάγμα Φωστίνη», όπως είναι γνωστό στους εκκλησιαστικούς κύκλους, στο οποίο εντάχθηκαν γνωστοί ιεράρχες που υπηρέτησαν και υπηρετούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και οι περισσότεροι φέρουν το όνομα «Παντελεήμων».


Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μεγάλωσε εκκλησιαστικά και ο επονομαζόμενος Βενιαμίν του τάγματος Παντελεήμων Μπεζενίτης. Διάκονος χειροτονήθηκε το 1961, δηλαδή έναν χρόνο πριν από την εκδημία του Παντελεήμονος Φωστίνη. Το 1963 χειροτονείται πρεσβύτερος και σύμφωνα με ορισμένους εκείνη την εποχή γνωρίζει και συνδέεται με τον τότε Αρχιμανδρίτη κ. Νικόδημο Γκατζιρούλη, ο οποίος υπηρετούσε ως ιεροκήρυκας στη Μητρόπολη Μυτιλήνης. Ο τότε Μητροπολίτης Μυτιλήνης Παντελεήμων (Κλεόβροντος) ήταν τοποτηρητής της Μητρόπολης Χίου και οι δύο κληρικοί απέκτησαν έναν σημαντικό συνδετικό κρίκο. Και λίγα χρόνια αργότερα ο κ. Παντελεήμων υπηρέτησε και ο ίδιος ως ιεροκήρυκας στη Μυτιλήνη.


Αμέσως μετά διορίζεται διευθυντής του οικοτροφείου της Αποστολικής Διακονίας στην Αθήνα. Και το 1972 σπουδάζει στο Καθολικό Ινστιτούτο των Παρισίων. Εκεί εκδηλώνει για πρώτη φορά τις υψηλές του φιλοδοξίες, τις οποίες περιέγραφε σχεδόν σε όλους τους έλληνες φοιτητές Θεολογίας ο καλοσυνάτος, όπως τον χαρακτήριζαν, θυρωρός του οικοτροφείου. «Καλημέρα σας, κύριε Πετί. Βλέπετε εδώ έχει πλαστεί για να μπει επάνω του εγκόλπιο» έλεγε στον θυρωρό ο νεαρός αρχιμανδρίτης κάθε πρωί δείχνοντάς του το στέρνο του…


Τελικά θα φορέσει το εγκόλπιο το 1977 όταν θα εκλεγεί Μητροπολίτης Ζακύνθου έχοντας την υποστήριξη του Μητροπολίτη Κορίνθου κ. Παντελεήμονος… Και στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της ενθρόνισής του στη Ζάκυνθο, ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ θα χρησιμοποιήσει τα λόγια του Αποστόλου Παύλου «όστις Επισκοπής ορέγεται, καλού έργου επιθυμεί»… Ορισμένοι όμως την επισήμανση αυτή την αποκωδικοποιούσαν με διάθεση ειρωνείας αφού ο κ. Παντελεήμων πίεσε πολλές καταστάσεις για να φτάσει ως τη Ζάκυνθο.


Τα δεδομένα που επικρατούσαν το 1994 τον βοήθησαν να μετατεθεί στη Μητρόπολη Αττικής. Ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ επιθυμούσε την εκλογή τού τότε τιτουλάριου Μητροπολίτη Δωδώνης και αργότερα Μητροπολίτη Ζακύνθου κ. Χρυσοστόμου. H κατάσταση στην Ιεραρχία ήταν εκρηκτική. Ο κ. Νικόδημος Γκατζιρούλης, Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος επί αρχιεπισκοπίας Ιερωνύμου, απομακρύνθηκε από τον θρόνο του όταν εξελέγη ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ. H δικαίωσή του από το Συμβούλιο της Επικρατείας και η τροπολογία Παλαιοκρασσά επέβαλαν την αποκατάσταση του κ. Γκατζιρούλη. Ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ τού πρότεινε να γίνει Μητροπολίτης στα Νέα Λιόσια. Ο ίδιος επέμεινε να πάει στην Κηφισιά αφού ο θρόνος της Αττικής ήταν κενός. Ομάδες πιστών συγκεντρώνονταν και εκδήλωναν την υποστήριξη στο πρόσωπό του, ενώ έφθασαν στο σημείο να καταλάβουν ακόμη και το επισκοπείο. Μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα οι Μητροπολίτες Δημητριάδος κ. Χριστόδουλος, Πειραιώς κ. Καλλίνικος, Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος, που δεν επιθυμούσαν την εκλογή του κ. Χρυσοστόμου στην Αττική, και ιεράρχες που προέρχονταν από την αδελφότητα θεολόγων «H Ζωή» -στην οποία φοίτησε και ο Νικόδημος Γκατζιρούλης -συναντιούνται και αποφασίζουν να στηρίξουν τη μετάθεση του Μητροπολίτη Μπεζενίτη. Οπερ και εγένετο. Και σύμφωνα με ορισμένους, μετά την εκλογή ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ φέρεται να είπε και «τώρα αυτοί νομίζουν ότι εκλέξανε τον καλύτερο»…