Λένε συχνά οι επικριτές τους ότι τα κόμικς είναι φτηνά σχέδια που διηγούνται ελαφρές ιστορίες. Αγνοούν όμως ότι ακόμη και εκείνα που θεωρούνται εφησυχασμένες γραφές κρύβουν ανάμεσα στις εικόνες τους σχόλια κατεδαφιστικά. Κατεδαφιστικά των ελλειμμάτων της πολιτικής και των τομέων που αυτή επηρεάζει: της κρατούσας ιδεολογίας, της κοινωνίας της αγοράς, του χώρου των ΜΜΕ, των κοινωνικών στερεοτύπων. Η κατεδαφιστική αυτή σάτιρα δεν βρίσκεται στην άκρη της πένας αποκλειστικά καλλιτεχνών που έταξαν τη ζωή τους στην κριτική ­ όπως, π.χ., οι καλλιτέχνες που προέκυψαν από τα γόνιμα χρόνια του Γαλλικού Μάη του 1968. Η σάτιρα μπορεί να είναι καλά κρυμμένη ανάμεσα στα συμφραζόμενα αφηγήσεων «λάιτ», «παιδικών», που συχνά έχουν κατηγορηθεί ότι ετοιμάζουν το νεανικό κοινό στην ευκολία και στην κοινωνική ενσωμάτωση. Ψάχνοντας στο αρχείο μας, ανασύραμε εικόνες που στόχο έχουν την κατεδάφιση κοινωνικών, πολιτικών και ιδεολογικών βεβαιοτήτων με μοναδικό όπλο το χιούμορ. Κάναμε μια επιλογή από τις πιο καυστικές αυτές εικόνες και σας τις παρουσιάζουμε.


* Το υλικό τής ανά χείρας εκδόσεως αντλήθηκε από τα περιοδικά «Βαβέλ», «Παρά Πέντε», «Αστερίξ», «Groo the Wanderer», «Αχιλλέας Ταλόν», «Ιζνογκούντ», «Κόρτο Μαλτέζε», «Κόμιξ», «Σπάιντερ Μαν», «Λούκι Λουκ». Στο εξώφυλλο και στο οπισθόφυλλο, βινιέτες από τον «Μαυρογένη» του Ρεμάκλ.