Στη Βρετανία οι πωλήσεις έπεσαν στα επίπεδα του… 1966!

Ηευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βυθίζεται στην κρίση. Επειτα από μερικά αγωνιώδη σκαμπανεβάσματα που είχε από τον περασμένο Απρίλιο δεν έχει σηκώσει κεφάλι. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο η πτώση των πωλήσεων ήταν της τάξεως του 7% σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2007. Τον Αύγουστο η πτώση επιταχύνθηκε δραματικά, φθάνοντας στο 15,6% σε σύγκριση με τις πωλήσεις του αντίστοιχου μήνα πέρυσι. Ο «Μonde» αναφέρει πρόσφατη εκτίμηση του διευθύνοντος συμβούλου της Renault Κάρλος Γκον ότι «η αγορά μπορεί να αντέξει εφέτος μια πτώση της τάξεως του 4% αλλά όχι μεγαλύτερη». Από την αρχή της χρονιάς οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη εμφανίζονται μειωμένες κατά 3,9% κατά μέσον όρο. Ετσι όμως όπως εξελίσσονται τα πράγματα από τον Απρίλιο και εντεύθεν, είναι δυνατόν να συγκρατηθεί η πτώση σε, ας πούμε, «ανεκτά» ποσοστά για τον κλάδο; Κατ΄ αρχάς δεν χωρεί αμφιβολία ότι για την πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων ευθύνεται το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι το τελευταίο 12μηνο έχουν γίνει φτωχότεροι. Το γεγονός ότι πέφτουν οι πωλήσεις όλων των κατασκευαστών πλην της Dacia, της ρουμανικής θυγατρικής της Renault η οποία κατασκευάζει αυτοκίνητα «χαμηλού κόστους», αυτό δείχνει. Οι πωλήσεις της Dacia αυξήθηκαν κατά 12,7% τον Αύγουστο σε ετήσια βάση και κατά 6,4% το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2007. Στην Ελλάδα, βεβαίως, οι καταναλωτές έχουν και έναν πρόσθετο λόγο για να το ξανασκεφθούν προτού αλλάξουν το αυτοκίνητό τους: την επιστροφή της πανευρωπαϊκής φορολογικής καινοτομίας των τεκμηρίων. Αλλά αυτό είναι άλλου ρεπορτάζ ζήτημα…

Τα στοιχεία της Πανευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων κατέγραψαν ως χειρότερη ευρωπαϊκή αγορά σε ό,τι αφορά τον κλάδο του αυτοκινήτου την ισπανική. Τον Αύγουστο η πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ισπανία έφθασε στο 41,3%- πρόκειται για ποσοστό που δεν έχει καταγραφεί εδώ και 15 χρόνια! Για να αντιμετωπίσει την κατάσταση, η κυβέρνηση Θαπατέρο αποφάσισε να υιοθετήσει το μέτρο της απόσυρσης. Επιδοτεί την αγορά αντικειμενικά καθαρών αυτοκινήτων- δηλαδή όχι θηριωδών 4Χ4 με τετραπλούς καταλύτες αλλά μικρού κυβισμού ή υβριδικών με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα χαμηλότερες των 120 γραμμαρίων- υπό την προϋπόθεση ότι ο αγοραστής αποσύρει ένα αυτοκίνητο ηλικίας άνω των 15 ετών. Βεβαίως, οι βαρυπενθούντες για την καθίζηση της αγοράς πρέπει να αναλογιστούν ότι το 2007 οι πωλήσεις έφθασαν σε επίπεδο ρεκόρ. Εντεκα συναπτά χρόνια η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αναπτυσσόταν με ρυθμούς από ικανοποιητικούς ως εντυπωσιακούς.

Στην Ισπανία η πτώση των πωλήσεων έφθασε στο 41,3%!

Ηεφετινή, όμως, πτώση δεν αποτελεί… «διόρθωση». Πρόκειται για καταποντισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη βυθισθείσα σε οικονομική ύφεση Βρετανία ο απόλυτος αριθμός των καινούργιων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν τον Αύγουστο ήταν ίσος με εκείνον του Αυγούστου του 1966! Στην Ιταλία, η πτώση του Αυγούστου φθάνει στο 26,4% (και από την αρχή του έτους στο 12%). Μόνο οι αγορές της Γαλλίας και της Γερμανίας ανθίστανται, εμφανίζοντας τον Αύγουστο μείωση 7,1% και 10% αντιστοίχως, αλλά και αύξηση των πωλήσεων κατά 2,9% και 2% αντιστοίχως το οκτάμηνο ΙανουαρίουΑυγούστου 2008. Ωστόσο, πρέπει να ληφθούν υπόψη, πρώτον, ότι το 2007 ήταν μια μέτρια χρονιά για τη γερμανική αγορά αυτοκινήτου και, δεύτερον, ότι η γαλλική αγορά έχει τονωθεί από τη σύνδεση της φορολόγησης των αυτοκινήτων με το επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ενα μέτρο το οποίο «παραδόξως τόνωσε τις πωλήσεις παρά την αδιαμφισβήτητη κάμψη της αγοραστικής δύναμης των γάλλων καταναλωτών» όπως σημειώνει ο «Μonde».

O ι κατασκευαστές, πάντως, οι οποίοι μετρούν λευκές σελίδες στα βιβλία παραγγελιών τους, είναι εξαιρετικά απαισιόδοξοι. Θεωρούν ότι οι δραματικές επιδόσεις τον περασμένο Αύγουστο προοιωνίζονται περαιτέρω δεινά για τον κλάδο αυτοκινήτου, γνωρίζοντας καλά ότι η οικονομική καταιγίδα η οποία έχει ενσκήψει κόβει τη διάθεση για πολλές εξόδους. Η ύφεση σηκώνει «πολυθρόνα, κόκκινη κουβέρτα και παλιά περιοδικά»…