«Η Ντάσα ανήκει σε αυτά τα νέα χρυσά παιδιά της Ρωσίας που είναι απίστευτα πλούσια, έχουν δει τον κόσμο και έχουν ταξιδέψει παντού… Γνωρίζει ότι το σεξ είναι υπαρκτό και ξέρει πώς να πλασάρει τον εαυτό της» επισημαίνει καυστικά η πρώην σύζυγος του ρώσου ολιγάρχη

Ω ς σήμερα ήταν γνωστή ως το «κορίτσι του Ρόμαν Αμπράμοβιτς». Από αύριο η Ντάσα Ζούκοβα φιλοδοξεί να γίνει κάτι πολύ περισσότερο από απλή σύντροφος του διάσημου ρώσου ολιγάρχη: να ταράξει τα νερά στον χώρο της σύγχρονης τέχνης στη Ρωσία. Θα εγκαινιάσει το «Γκαράζ», μια υπερσύγχρονη γκαλερί στη Μόσχα με τον βαρύγδουπο υπότιτλο «Centre for Contemporary Culture» (GCCC- Γκαράζ, Κέντρο Σύγχρονου Πολιτισμού).

Οι δυο τους αποτελούν- κατά γενική ομολογία- ένα λαμπερό ζεύγος. Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς δεν χρειάζεται συστάσεις: κροίσος, πρώην τοπικός κυβερνήτης, ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Τσέλσι και, σχετικά προσφάτως, συλλέκτης σημαντικών και πανάκριβων έργων τέχνης.

Η 27χρονη Ζούκοβα συγκαταλέγεται άνετα στα «έργα τέχνης», όχι όμως και στα «αποκτήματα». Γιατί είναι μεν καλλονή, αλλά, αντίθετα από τα γνωστά στερεότυπα, όσοι την ξέρουν διαβεβαιώνουν ότι διαθέτει και αρκετό μυαλό.

Η ίδια παρουσίασε στους δημοσιογράφους, πρώτα στα ρωσικά και έπειτα σε άπταιστα αγγλικά με αμερικανική προφορά, τα σχέδιά της για την γκαλερί. Οσο και αν μπαίνει κανείς στον πειρασμό να την παρουσιάσει σαν άλλο ένα πολύτιμο «τρόπαιο» του ρώσου ολιγάρχη, η πραγματικότητα τον διαψεύδει.

Κατ΄ αρχάς αυτή η νέα γυναίκα είναι πλούσια από μόνη της. Παρά το γεγονός ότι δεν «παίζει στην ίδια κατηγορία» με τον κ. Αμπράμοβιτς, όσον αφορά την οικονομική της θέση, η δεσποινίς Ζούκοβα, κόρη του Αλεξάντρ Ζούκοφ, δεν στερείται ανέσεων. Ο τελευταίος έκανε μια περιουσία από το «πετρέλαιο» , όπως λέει η κόρη του, η οποία σπεύδει να διευκρινίσει ότι δεν πρόκειται για τον γνωστό Αλεξάντρ Ζούκοφ, αντιπρόεδρο της ρωσικής κυβέρνησης, αλλά για απλή συνωνυμία. Αρνείται πεισματικά να αποκαλύψει τις πολιτικές απόψεις της, πράττοντας αναμφιβόλως ορθώς στη Ρωσία του Βλαντίμιρ Πούτιν, όπου τίποτε δεν γίνεται χωρίς την έγκριση του Κρεμλίνου.

Η μητέρα της είναι καθηγήτρια Μικροβιολογίας στην Καλιφόρνια, όπου μεγάλωσε η Ντάσα μετά τον χωρισμό των γονιών της- εξ ου και η αμερικανική προφορά. Σπούδασε Λογοτεχνία και Σλαβικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα.

Για πολλές νεαρές Ρωσίδες η κυρία Ζούκοβα εκπροσωπεί ένα διαφορετικό πρότυπο από τα ως σήμερα συνηθισμένα. Και αυτό γιατί, αντίθετα από μια νεότερη «φουρνιά» μετασοβιετικών εντυπωσιακών καλλονών, συνδυάζει εμφάνιση, επαγγελματισμό, φιλοδοξία και γνώση.

Επίσης εργάζεται, όπως κάνει και η καλή της φίλη Πολίνα Ντεριπάσκα , η οποία δεν είναι μόνο μια συνηθισμένη σύζυγος ρώσου ολιγάρχη αλλά και επικεφαλής του εκδοτικού ομίλου FΜG.

Η εκλεκτή του κ. Αμπράμοβιτς αρχικώς ξεκίνησε μαζί με τη φίλη και παλαιά της συμμαθήτρια, την Αμερικανίδα Κριστίνα Τανγκ, μια «μικρή, αλλά επιτυχή», όπως την περιγράφει σήμερα, επιχείρηση στον χώρο της μόδας, με την επωνυμία «Κova & Τ.». Παρά το γεγονός ότι, κατά δική της ομολογία, δεν «είναι ιδιοφυΐα όσον αφορά την τέχνη», έβαλε όλη της την ενέργεια και τη λάμψη στην Γκαλερί Garage, με στόχο να την απογειώσει.

«Νομίζω ότι είναι μέρος του χαρακτήρα μου από τότε που ήμουν μικρή» εξηγεί το πάθος της για δουλειά. «Σίγουρα οφείλεται στον πατέρα μου και στη μητέρα μου,στον τρόπο που με μεγάλωσαν. Αισθάνομαι όμως ότι γεννήθηκα με ένα πάθος να κάνω πράγματα» λέει. Δεν της αρέσει ιδιαίτερα, όπως εξομολογείται, να κάνει ψώνια ( «Δεν μπορώ να ψωνίζω για πολλή ώρα» ) και βλέπει τα χρήματα ως εργαλεία που «μπορούν να σε βοηθήσουν να δημιουργείς και να υλοποιείς τις ιδέες σου».

Σε αυτό το μέσο κατέφυγε η Ντάσα πρόσφατα, ζητώντας από κάποιους επενδυτές, ανάμεσά τους και από τον κ. Αμπράμοβιτς, να χρηματοδοτήσουν την ιδέα της για την Γκαλερί Garage. Το ενδιαφέρον του ρώσου ολιγάρχη για τα έργα τέχνης είναι γνωστό. Με αποκορύφωμα εφέτος, χρονιά κατά την οποία έκανε τις δύο μεγαλύτερες αγορές του έτους, αποκτώντας τον περασμένο Μάιο πίνακα του Λούσιαν Φρόιντ έναντι 33,6 εκατ. δολαρίων (τιμή ρεκόρ για εν ζωή καλλιτέχνη) και μία ημέρα αργότερα το «Τρίπτυχο, 1976» του Φράνσις Μπέικον έναντι 86,3 εκατ. δολαρίων (ρεκόρ σύγχρονου έργου τέχνης σε δημοπρασία).

Αφού εξασφάλισε το «ρευστό» για την υλοποίηση των υψηλών ιδεών της, η κυρία Ζούκοβα έσπευσε να συνάψει συμμαχίες με ηχηρά ονόματα του χώρου, ανάμεσά τους και αυτό του βρετανού καλλιτέχνη Ντάμιεν Χιρστ. Επίσης προσέλαβε ομάδα ειδικών συμβούλων για να τη βοηθήσουν στο έργο της.

«Δεν υπάρχει σήμερα κανένας άλλος θεσμός στη Ρωσία σαν αυτόν» καυχάται περήφανα «και πολλοί βλέπουν το συγκεκριμένο εγχείρημα με μεγάλο ενδιαφέρον». Με δεδομένα τα δικά της τρανταχτά διαπιστευτήρια, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι εταιρείες πολυτελών ειδών που θέλουν να συνδέσουν το όνομά τους με αυτό το «Γκαράζ» είναι πολλές. Ούτε είναι τυχαίο ότι έχει ήδη προγραμματιστεί έκθεση με έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του κροίσου Φρανσουά Πινό.

Ασαφές παραμένει κατά πόσο το έντονο (και επενδυτικό) ενδιαφέρον του κ. Αμπράμοβιτς για τα εικαστικά οφείλεται στην όμορφη σύντροφό του. Και, αναμφίβολα, δεν είναι η πρώτη φορά που τα γούστα ενός ισχυρού ανδρός ταιριάζουν με αυτά της συντρόφου του. Ο κ. Αμπράμοβιτς «μετράει» ήδη δύο γάμους και εφέτος έλαβε επισήμως διαζύγιο από τη δεύτερη σύζυγό του Ιρίνα. Οπως το έθεσε εξάλλου- με αρκετή δόση χολής- η Ολγα, πρώτη σύζυγος του ρώσου ολιγάρχη, «(η Ντάσα) ανήκει σε αυτά τα νέα χρυσά παιδιά της Ρωσίας που είναι απίστευτα πλούσια, έχουν δει τον κόσμο και έχουν ταξιδέψει παντού… Η Ιρίνα και εγώ μεγαλώσαμε σε μια εποχή που όλοι πίστευαν ότι το σεξ στη Σοβιετική Ενωση είναι ανύπαρκτο. Η Ντάσα γνωρίζει ότι το σεξ είναι υπαρκτό και ξέρει πώς να πλασάρει τον εαυτό της». Για να συμπληρώσει: «Δεν μου προκαλεί έκπληξη που απορρόφησε εντελώς τον Ρόμκα (χαϊδευτικό του Ρόμαν)».

Τι λέει η ίδια; «Νομίζω ότι αυτό που πρέπει να κρίνει ο κόσμος, αντί να κάνει υποθέσεις που βασίζονται σε στερεότυπα, είναι οι πράξεις.Είναι πολύ νωρίς να πουν οτιδήποτε.Το Garage ακόμη δεν άνοιξε καλά καλά».

© Τhe Τimes 2008