Σε περιόδους ισχνών αγελάδων οι Αμερικανοί τρώνε πρόχειρα και φθηνά
Ημηνιαία αύξηση του τζίρου της αλυσίδας εστιατορίων ΜcDonald΄s στις Ηνωμένες Πολιτείες ξεπέρασε τις εκτιμήσεις των αναλυτών της Wall Street. Η πολυεθνική εταιρεία ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 4,5% τον Αύγουστο σε σύγκριση με την αύξηση 3% που ανέμεναν οι ειδικοί περί τα ταχυφαγεία αναλυτές. Η εξέλιξη επιβεβαιώνει για άλλη μία φορά ένα φαινόμενο που παρατηρείται από την εποχή της Μεγάλης Υφεσης, τη δεκαετία του 1930: όταν η οικονομική δραστηριότητα επιβραδύνεται και τα μεσαία στρώματα πιέζονται από τις αυξήσεις των τιμών, ανεβαίνουν οι πωλήσεις του λεγόμενου πρόχειρου και φθηνού (στις ΗΠΑ…) φαγητού.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η απροσδόκητη αύξηση των πωλήσεων των ΜcDonald΄s (όχι σε μια αναπτυσσόμενη αγορά, αλλά εντός των ΗΠΑ) επιβεβαιώνει ότι οι καιροί δεν επιτρέπουν πολυτέλειες ακόμη και στη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Τη δεκαετία του 1930, σε μια εποχή όπου δεν υπήρχε Βig Μac, κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί με τη σοκολάτα. Την περίοδο της Μεγάλης Υφεσης στις ΗΠΑ μια μπάρα σοκολάτας ήταν καθημερινή συνήθεια για πολλούς Αμερικανούς. Ορισμένες μάρκες παρέπεμπαν μάλιστα σε αλμυρά πιάτα (όπως «Chicken Dinner»), αφού για πολλούς εργαζομένους η σοκολάτα αντικαθιστούσε το μεσημεριανό γεύμα.
Ε πτά δεκαετίες αργότερα η μεγαλύτερη αλυσίδα εστιατορίων στον κόσμο αναδεικνύεται ως η μεγάλη κερδισμένη των τελευταίων δύσκολων, από οικονομικής απόψεως, μηνών που περνάει το αμερικανικό καταναλωτικό κοινό. Την ώρα που οι Αμερικανοί περιορίζουν τις δαπάνες τους για να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων και των καυσίμων, όλο και περισσότεροι στρέφονται σε φθηνότερα, σεμνότερα και ταπεινότερα εστιατόρια. Η μηνιαία αύξηση στις πωλήσεις της αλυσίδας ΜcDonald΄s δεν διέψευσε πάντως τη γενική τάση της επιβράδυνσης που παρατηρείται από χρόνο σε χρόνο στην αγορά των ταχυφαγείων στις ΗΠΑ, που οφείλεται στην προσπάθεια των Αμερικανών να περιορίσουν ορισμένες παραδοσιακές πλην όμως παχυντικές συνήθειές τους.
Την εποχή της Μεγάλης Υφεσης η σοκολάτα αντικαθιστούσε το μεσημεριανό γεύμα
Σ ε παγκόσμιο επίπεδο η μηνιαία αύξηση στις πωλήσεις των ΜcDonald΄s έφθασε τον Αύγουστο το 8,5%- σημαντικά υψηλότερη από το 3,8% που ανέμενε η Wall Street. Η ανακοίνωση των στοιχείων έδωσε, όπως είναι φυσικό, ώθηση στη μετοχή της ΜcDonald΄s. Τα στελέχη της εταιρείας (με έδρα το Ιλινόι των ΗΠΑ) απέδωσαν τις καλές επιδόσεις σε παγκόσμιο επίπεδο στην όρεξη των Ευρωπαίων για χάμπουργκερ και τηγανητές πατάτες, που συμβαδίζει άλλωστε και με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή οικονομία. Στην Ευρώπη οι πωλήσεις των ΜcDonald΄s σημείωσαν άλμα 11,6%, ενώ οι ειδικοί της αγοράς ανέμεναν αύξηση μόλις 4%. Η πορεία των εστιατορίων που λειτουργεί στη Γηραιά Ηπειρο αποτελεί κρίσιμο μέγεθος για την πολυεθνική εταιρεία, αφού συμβάλλουν κατά 42% στον συνολικό ετήσιο τζίρο και κατά 39% στα ετήσια κέρδη της επιχείρησης.
Τα δύο τελευταία χρόνια η αλυσίδα μετέβαλε τη στρατηγική της για να αντιμετωπίσει τον ισχυρό ανταγωνισμό από άλλες αλυσίδες του κλάδου εστίασης, όπως τα Starbucks και η Dunkin Donuts. Προχώρησε σε μείωση τιμών για βασικά προϊόντα με μεγάλη ζήτηση, όπως είναι ο καφές, και «έκλεψε» έτσι πελάτες από τους ανταγωνιστές της.
Παράλληλα προσέφερε το «γεύμα του 1 δολαρίου» (μιλάμε ότι οι Αμερικανοί γεμίζουν έναν δίσκο με… 0,65 ευρώ!) και προώθησε με μια μεγάλη εκστρατεία τα μενού του πρωινού.
Οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Ασία, στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική αυξήθηκαν κατά 10%. Τα ΜcDonald΄s απέδωσαν ένα μεγάλο μέρος της αύξησης των πωλήσεων στα λεγόμενα ολυμπιακά προϊόντα και στη χορηγία των Αγώνων του Πεκίνου. Ωστόσο αναλυτές της Deutsche Βank στη Νέα Υόρκη εξέφρασαν αμφιβολίες για τις επιπτώσεις των Ολυμπιακών στις πωλήσεις της αλυσίδας. Σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε στην αρχή της εβδομάδας, οι αναλυτές της Deutsche Βank εκτιμούν ότι οι πωλήσεις των ΜcDonald΄s θα φθάσουν το 2008 τα 23,61 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 4% σε σύγκριση με το 2007.