BENETIA A κούγεται σαν ιεροσυλία, αλλά πρόκειται για λύση που υπαγορεύθηκε από την ανάγκη: ηλεκτρονικές διαφημίσεις στην πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία. Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η οποία κοντεύει τα 1.000 χρόνια, η Γαληνοτάτη υποκύπτει στο χρήμα. Με αντίτιμο 3,6 εκατ. ευρώ, πέντε τεράστιες οθόνες εμβαδού 250 τετραγωνικών μέτρων εκάστη θα αναρτηθούν στις προσόψεις των υπό ανακαίνιση μεγάρων της πλατείας. Εκεί θα προβάλλονται διαφημίσεις. Αντί των περίτεχνων προσόψεων με τα σκαλιστά μπαλκόνια και τα μοναδικά τοξωτά περιστύλια των στοών, οι επισκέπτες της Βενετίας θα βλέπουν αυτοκίνητα, αναψυκτικά, απορρυπαντικά και ό,τι προσφέρει η σύγχρονη κατανάλωση. Το πρόσχημα είναι ότι οι οθόνες θα κρύβουν την άσχημη εικόνα που παρουσιάζουν οι σκαλωσιές οι οποίες είναι απαραίτητες για τα έργα της αποκατάστασης των προσόψεων. Τα έργα υπολογίζεται ότι θα διαρκέσουν τουλάχιστον έξι χρόνια.

«Εδώ δεν εξετάζουμε αν είναι όμορφο ή άσχημο, γιατί – απλούστατα- είναι απαραίτητο» δήλωσε ο δήμαρχος Βενετίας Μάσιμο Κάτσαρι, τονίζοντας ότι το ταμείο του δήμου είναι άδειο και χωρίς σπόνσορες ανακαίνιση δεν γίνεται. «Τα μνημεία σε αυτή την πόλη χρειάζονται επειγόντως συντήρηση και αν τα αφήσουμε θα τα χάσουμε για πάντα». Επιχειρήματα τα οποία δεν πείθουν τους αδιόρθωτους ρομαντικούς, που διαμαρτύρονται εντόνως φωνάζοντας ότι η πιάτσα Σαν Μάρκο θα καταντήσει σαν την Τάιμς Σκουέρ της Νέας Υόρκης, απαστράπτουσα μεν, αλλά φθηνή με το ηλεκτρικό φτιασίδωμά της.

Επειγόμενοι να συγκεντρώσουν τους απαραίτητους πόρους, οι δημοτικοί άρχοντες υπόσχονται ότι στις γιγαντοοθόνες του Σαν Μάρκο δεν θα προβάλλεται ό,τι κι ό,τι. Οι διαφημίσεις θα εγκρίνονται με αυστηρό έλεγχο. Αυτό, όμως, δεν λέει τίποτε για όσους καταγγέλλουν βάναυση κακοποίηση της αισθητικής σε μία από τις πιο ιστορικές πλατείες του κόσμου.