▅ Η ομοσπονδία των εκπαιδευτικών με ανακοίνωσή της ζητεί από τα μέλη της να μην εφαρμόσουν έξι οδηγίες του επίμαχου «master plan»
▅ Συνδικαλιστές ομιλούν για πρώτη απόπειρα του υπουργείου να εφαρμόσει και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ό,τι επιχειρεί στην τριτοβάθμια
▅ Με τον «Προγραμματισμό εκπαιδευτικού έργου» ζητείται λεπτομερής προγραμματισμός όλων των ενεργειών που θα γίνουν τη νέα χρονιά
Μια εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου» ήρκεσε για να προκαλέσει αναστάτωση στα σχολεία και αντιδράσεις από την πλευρά των συνδικαλιστών λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Ενας γνήσιος τεχνοκράτης θα ονόμαζε την εγκύκλιο «master plan» και μια πρώτη απόπειρα του υπουργείου να εφαρμόσει και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ό,τι επιχειρεί στην τριτοβάθμια με τους τετραετείς προγραμματισμούς. Οι εκπαιδευτικοί, από την πλευρά τους, μέσω των συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους τη χαρακτηρίζουν «απαράδεκτη και επιθετική ενέργεια που στοχεύει στη δημιουργία ενός φθηνού, πειθαρχημένου σχολείου που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» . Με τα λόγια αυτά ακριβώς χαρακτήρισε η τοπική ένωση των καθηγητών (ΕΛΜΕ) Πειραιά την εγκύκλιο του υπουργείου και ζήτησε από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς «να επιστρέψουν την εγκύκλιο ως απαράδεκτη».

Στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Πειραιά προστέθηκαν και άλλες, με αποτέλεσμα η ΟΛΜΕ να βγάλει ανακοίνωση ζητώντας από τους εκπαιδευτικούς να μην εφαρμόσουν έξι οδηγίες της εγκυκλίου καθώς θεωρεί ότι απώτερος στόχος τους είναι «η αυταρχική επιβολή πρακτικών έμμεσης αξιολόγησης στο σχολείο και στους εκπαιδευτικούς».

Με την εγκύκλιο αυτή, η οποία εστάλη για πρώτη φορά εφέτος στα σχολεία, το υπουργείο Παιδείας ζητεί από τους εκπαιδευτικούς να καταρτίσουν έναν λεπτομερή προγραμματισμό όλων των ενεργειών που θα γίνουν τη νέα χρονιά, από την κατανομή της ύλης ως τον καθορισμό από τώρα των εκπαιδευτικών που θα συνοδεύσουν τους μαθητές στις εκδρομές.

Μεταξύ άλλων η εγκύκλιος προβλέπει:

* Ως την 5η Σεπτεμβρίου (σήμερα) θα πρέπει να καταρτιστεί το ωρολόγιο πρόγραμμα της κάθε σχολικής μονάδας και να αποσταλεί ως τις 6 Σεπτεμβρίου 2008 στο αρμόδιο Γραφείο ή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

* Οι διδάσκοντες θα πρέπει να συντάξουν πριν από την έναρξη των μαθημάτων αναλυτικό σχέδιο προγραμματισμού της ύλης, ανά τρίμηνο για το Γυμνάσιο και ανά τετράμηνο για το Λύκειο και το Επαγγελματικό Λύκειο. Αντίγραφα των σχεδίων προγραμματισμού της ύλης θα πρέπει να αποσταλούν στο Γραφείο Σχολικών Συμβούλων της οικείας Διεύθυνσης και στη συνέχεια στον προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης. * Στην προγραμματισμένη τακτική συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων ως την 11η Σεπτεμβρίου, έπειτα από διεξοδική διαλογική συζήτηση, αποφασίζονται η καταγραφή στα πρακτικά των αναλυτικών σχεδίων προγραμματισμού της ύλης των μαθημάτων τα οποία προηγουμένως θα έχουν υπογραφεί από τον διευθυντή, ο προγραμματισμός της δημιουργίας τάξεων υποδοχής και φροντιστηριακών τμημάτων (τα στοιχεία θα πρέπει να αποσταλούν στο υπουργείο ως το τέλος Οκτωβρίου) και ο προγραμματισμός των πάσης φύσεως προβλεπόμενων μετακινήσεων των μαθητών εντός και εκτός της χώρας.

Γονείς- κηδεμόνες και μαθητές πρέπει να ενημερωθούν από τον διευθυντή και τον σύλλογο διδασκόντων ως τις 30 Σεπτεμβρίου σε προγραμματισμένη συνάντηση, στην οποία παρίσταται όπου αυτό είναι εφικτό ο σχολικός σύμβουλος που έχει τη γενική παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου για θέματα όπως η αντιμετώπιση συμπεριφοράς που παρεκκλίνει από την προσήκουσα.

* Αντίγραφα των θεμάτων των τεστ, των πρόχειρων διαγωνισμάτων, καθώς και της ύλης στην οποία εξετάστηκαν οι μαθητές θα κοινοποιούνται στον σχολικό σύμβουλο ειδικότητας, ο οποίος θα συντάσσει μηνιαία έκθεση με τις παρατηρήσεις, τα σχόλια και τις πιθανές παρεμβάσεις του, την οποία και θα διαβιβάζει στον προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης. Ο εν λόγω προϊστάμενος, αφού λάβει γνώση των εκθέσεων, θα τις διαβιβάζει στον περιφερειακό διευθυντή.

Τέλος, στη συνεδρίαση τα μέλη του σχολικού συμβουλίου θα επεξεργαστούν επίσης προτάσεις για να προσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα αναπληρωθούν οι χαμένες διδακτικές ώρες που πιθανόν θα προκύψουν από καιρικά φαινόμενα ή άλλες αιτίες.

Αυτό το τελευταίο σημείο είναι ένα από τα έξι που η ΟΛΜΕ ζητεί από τους εκπαιδευτικούς να μην το εφαρμόσουν καθώς θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο θα εκβιασθούν οι μαθητές να μην προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.

Στην ανακοίνωση της ΟΛΜΕ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Απευθυνόμαστε στις ΕΛΜΕ,στους διευθυντές των σχολείων, στους συλλόγους των διδασκόντων, στους σχολικούς συμβούλους και σε κάθε συνάδελφο και τους ζητούμε να μην εφαρμόσουν τις οδηγίες της εγκυκλίου». Οι οδηγίες αυτές αφορούν:

* Την έγκριση από τον περιφερειακό διευθυντή της διάσπασης τμήματος 31 μαθητών, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται δεδομένο αφού δεν πρέπει να δημιουργούνται τμήματα με περισσότερους από 25 μαθητές.

* Τον καθορισμό των συνοδών καθηγητών των εκδρομών ως την 11η Σεπτεμβρίου, επειδή θεωρείται ότι αυτό είναι αντικειμενικά αδύνατο να πραγματοποιηθεί.

* Την καταγραφή στο πρακτικό του συλλόγου διδασκόντων των αναλυτικών σχεδίων προγραμματισμού της ύλης των μαθημάτων κατά την τακτική συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων ως την 11η Σεπτεμβρίου, η οποία κρίνεται ότι «είναι μακριά από οποιαδήποτε λογική και εκτός εκπαιδευτικής πραγματικότητας, γι΄ αυτό δεν εφαρμόζεται».

* Την κοινοποίηση στον σχολικό σύμβουλο αντιγράφων των θεμάτων των τεστ, των πρόχειρων διαγωνισμάτων, καθώς και της ύλης στην οποία εξετάστηκαν οι μαθητές. Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, η συγκέντρωση θεμάτων από τους σχολικούς συμβούλους θα μπορούσε να γίνεται υπό προϋποθέσεις, όπως: α) η ύπαρξη ομαδικής συνάντησης πριν από τις εξετάσεις, β) η ενημέρωση των συναδέλφων ότι θα γίνει συγκέντρωση των γραπτών μετά τη διεξαγωγή των εξετάσεων με προσωπική και σχολική ανωνυμία, γ) η κατ΄ αρχάς ελεύθερη και προαιρετική κατάθεση των θεμάτων, ώστε να δημιουργηθεί κλίμα παιδαγωγικής συνεργασίας και όχι διοικητικού ελέγχου.

Τέλος, την εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων ή καινοτόμων δραστηριοτήτων, όταν αυτά συνδέονται με εταιρείες, με χορηγούς και γενικότερα με τη διείσδυση ιδιωτικών συμφερόντων στον χώρο του σχολείου.

«Θα αναλάβουμε πλήρως την παιδαγωγική και εκπαιδευτική μας ευθύνη απέναντι στους μαθητές. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τον ίδιο ζήλο και την ίδια,όπως πάντα, ευαισθησία για τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου» τόνισε μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Κ.Μανιάτης. Και πρόσθεσε: «Θεωρούμε ότι το υπουργείο θέλει να δημιουργήσει την ψευδή εντύπωση ότι αν η εγκύκλιος εφαρμοσθεί όλα θα λειτουργήσουν με ιδανικό τρόπο τη νέα σχολική χρονιά. Κινείται όμως εκτός σχολικής πραγματικότητας και οι οδηγίες είναι επί της ουσίας ασκήσεις επί χάρτου». «Η εγκύκλιος είναι εκτός πραγματικότητας» σημείωσε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Γρ. Καλομοίρης. «Θέλουν να επιβάλουν αυταρχικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Οι καθηγητές έχουν μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης και θα κάνουν ό,τι πρέπει» κατέληξε.