Oδανέζικος όμιλος ΑΡ ΜollerΜaersk, ο οποίος διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, κατέθεσε προσφορά για την εξαγορά της σουηδικής Βrostrοm. Στόχος της εξαγοράς, η οποία έχει ήδη συμφωνηθεί με τους μετόχους της σουηδικής εταιρείας, είναι η δημιουργία από μέρους της Μaersk του μεγαλύτερου στόλου στον κόσμο για τη μεταφορά παραγώγων πετρελαίου. Ο δανέζικος κολοσσός προσφέρει 57 σουηδικές κορόνες (περίπου 6 ευρώ) ανά μετοχή της Βrostrοm, αποτιμώντας έτσι το σύνολο των μετοχών της στα 3,62 δισ. σουηδικές κορόνες (386 εκατ. ευρώ). Η πρόταση εξαγοράς έχει ήδη εξασφαλίσει τη στήριξη της γενικής συνέλευσης των μετόχων της σουηδικής εταιρείας αφού όλοι οι μέτοχοι της Βrostrοm που κατέχουν προνομιούχες μετοχές- και διαθέτουν περισσότερες ψήφους- τα έχουν ήδη βρει με τη Μaersk.
Τα 94 δεξαμενόπλοια που διαχειρίζεται η Βrostrοm θα προστεθούν στα τάνκερ του κλάδου Μaersk Τankers της Μaersk. Ο δανέζικος κολοσσός θα ελέγχει στο εξής τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενοπλοίων μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου στον κόσμο, τα οποία θα μεταφέρουν τα πετρελαϊκά προϊόντα από τα διυλιστήρια στους τελικούς χρήστες. Η νέα εταιρεία θα διαχειρίζεται συνλικά 270 πλοία. Από αυτά τα 130 είτε θα είναι ιδιόκτητα είτε θα τα ελέγχει με τη μέθοδο της χρονοναύλωσης μεγάλης διάρκειας.
Η ζήτηση για μοντέρνα δεξαμενόπλοια αναμένεται να χτυπήσει κόκκινο τα επόμενα χρόνια
Ο διευθύνων σύμβουλος της Μaersk Τankers Σορέν Σκου υποστήριξε ότι η συγχώνευση θα αυξήσει κατά πολύ τον αριθμό των σκαφών που θα μπορεί να προσφέρει στους πελάτες της. «Θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι όποτε οι πελάτες καλούν ένα ταξίθα υπάρχει κάποιο διαθέσιμο για να τους εξυπηρετήσει» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σκου. Ο βασικός ανταγωνιστής της ενισχυμένης Μaersk θα είναι η επίσης δανέζικη Τorm, με έδρα την Κοπεγχάγη, η οποία διαχειρίζεται 115 πλοία.
Παράλληλα με τις εξελίξεις γύρω από την εξαγορά της Βrostrοm, η Μaersk ανακοίνωσε χθες τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2008. Τα κέρδη της εταιρείας έφτασαν τα 2,46 δισ. δολάρια σημειώνοντας αύξηση 58% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο χάρη στις αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου αλλά και στην αύξηση της παραγωγής «μαύρου χρυσού». Τα έσοδα του εξαμήνου ανήλθαν στα 30,4 εκατ. δολάρια (από 23,4 εκατ. δολάρια το πρώτο εξάμηνο του 2007), ενώ η εταιρεία αναθεώρησε προς τα πάνω την πρόβλεψή της για τα συνολικά έσοδα του 2008 από τα 60 στα 65 δισ. δολάρια. Η Μaersk ανακοίνωσε ωστόσο ότι οι δραστηριότητες του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επλήγησαν από την επιβράδυνση του παγκοσμίου εμπορίου κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Αντιθέτως, οι δραστηριότητές της που σχετίζονται με την αγορά πετρελαίου κινήθηκαν ανοδικά. Η ζήτηση για μοντέρνα, υψηλής ποιότητας δεξαμενόπλοια μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου αναμένεται να χτυπήσει κόκκινο τα επόμενα χρόνια. Και αυτό γιατί οι νέοι κανόνες ασφαλείας και οι προδιαγραφές που θα εφαρμοστούν θα θέσουν «εκτός μάχης» τα μονοπύθμενα τάνκερ και θα αυξηθεί η ζήτηση για όσα διπύθμενα θα απομένουν. Η δυσκολία για την κατασκευή νέων διυλιστηρίων στις βασικές καταναλώτριες χώρες αλλά και οι διαφορές στα προϊόντα που παράγουν τα διυλιστήρια από χώρα σε χώρα αυξάνουν τις αποστάσεις που ταξιδεύουν τα προϊόντα πετρελαίου μέχρι να φθάσουν στον τελικό καταναλωτή προς όφελος εταιρειών όπως η Μaersk.