Η αβεβαιότητα είναι γνωστό ότι δεν ταιριάζει στις αγορές. Το ενδεχόμενο να καθυστερήσει η έγκριση ενός ευρύτατου πακέτου μέτρων, το οποίο στοχεύει τόσο στη στήριξη της άρρωστης αμερικανικής αγοράς κατοικίας όσο και στη διάσωση των δύο γιγάντων στην αγορά ενυπόθηκων δανείων των ΗΠΑ, της Fannie Μae και της Freddie Μac, εξαιτίας των διαφωνιών μεταξύ του Λευκού Οίκου και του Κογκρέσου χθες, είχε περιορίσει τη διάθεση των επενδυτών να επωφεληθούν από την κάθετη πτώση της τιμής του πετρελαίου. Παρά το γεγονός ότι θα επικρατούσε τελικά η απειλή του βέτο από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους, ωστόσο ήταν έντονη η νευρικότητα στη Wall Street ώσπου να ψηφιστεί το πακέτο αυτό. Η αναμονή αυτή σε συνδυασμό με την άνιση κερδοφορία που παρουσίασαν οι πολυεθνικοί κολοσσοί Ρepsi και Βoeing δεν άφησε τη Wall Street να καταγράψει κέρδη στη χθεσινή συνεδρίαση. Ο δείκτης Dow Jones σημείωνε οριακές απώλειες και οι δείκτες Standard & Ρoor΄s 500 και Νasdaq κατέγραφαν οριακή άνοδο περίπου δύο ώρες πριν από το κλείσιμο των συναλλαγών.
Ωστόσο η πτώση της τιμής του πετρελαίου ωφέλησε τα χρηματιστήρια της Ευρώπης. Οι επενδυτές στις ευρωπαϊκές μετοχές, βλέποντας ότι η τιμή του πετρελαίου διατηρείται για τρίτη κατά σειρά ημέρα γύρω στα 126 με 127 δολάρια το βαρέλι, έχουν καλωσορίσει την εξέλιξη αυτή. Και πώς να μην την καλωσορίσουν όταν η μείωση του κόστους από τη μεγάλη πτώση της τιμής του αργού, πρώτον, θα δουλέψει υπέρ της αύξησης των καταναλωτικών και επιχειρηματικών δαπανών, δεύτερον, θα εξασθενίσει τον σπουδαιότερο παράγοντα που έχει στείλει στα ύψη τον πληθωρισμό και, τρίτον, θα τονώσει τους ρυθμούς ανάπτυξης των εταιρικών κερδών. Χθες η τιμή του αργού έπεσε ως τα 125,31 δολάρια το βαρέλι στο χρηματιστήριο εμπορευμάτων της Νέας Υόρκης, καθώς εξασθένησαν οι ανησυχίες για το πλήγμα που θα επέφερε στην παραγωγή του αργού στον Κόλπο του Μεξικού ο τυφώνας Ντόλι.
Επιπλέον, στους επενδυτές άρεσαν και τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας VW. Παρά την τρέχουσα εξασθένηση της αγοράς αυτοκινήτων της Ευρώπης, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης ανακοίνωσε υψηλότερα των προβλεπομένων κέρδη για το δεύτερο τρίμηνο και δήλωσε ότι δεν αναθεωρεί τις προβλέψεις της για το σύνολο του 2008. Σημειωτέον ότι η VW αύξησε τα καθαρά κέρδη της σχεδόν κατά 35% στους τρεις μήνες ως και τον Ιούνιο, τα οποία και ξεπέρασαν τα 1,6 δισ. ευρώ. Τα χρηματιστήρια της Ευρώπης έκλεισαν με υψηλά κέρδη κατά 1,45% η Φραγκφούρτη, κατά 1,88% το Παρίσι και κατά 1,60% το Λονδίνο.
Πάντως ορισμένοι επενδυτές, έχοντας προεξοφλήσει ότι θα εγκρινόταν τελικά χθες το πακέτο για τη διάσωση της Fannie Μae και της Freddie Μac, είχαν ποντάρει στις μετοχές των δύο κολοσσών ενυπόθηκων δανείων, με αποτέλεσμα να σημειώσουν εντυπωσιακή άνοδο. Ενώ ο αμερικανός υπουργός Οικονομικών και σχεδιαστής του προγράμματος διάσωσης, ο Χανκ Πόλσον, δήλωσε χθες ότι «το νομοσχέδιο θα στείλει ένα πολύ ισχυρό μήνυμα» εμπιστοσύνης προς τους επενδυτές. Να σημειωθεί ότι το δίδυμο αυτό αγοράζει
Τα καλά αποτελέσματα της VW έφτιαξαν το κλίμα στις ευρωπαϊκές αγορές
ενυπόθηκα δάνεια στη δευτερεύουσα αγορά, τα οποία είτε κρατεί είτε τα πακετάρει, τα τιτλοποιεί και στη συνέχεια τα πουλάει σε θεσμικούς επενδυτές και έτσι στηρίζει τα επίπεδα ρευστότητας στην αγορά κατοικίας. Τα τιτλοποιημένα δάνεια της Fannie και της Freddie μπορεί να μην έφεραν την επίσημη εγγύηση του αμερικανικού Δημοσίου, όπως τα κρατικά ομόλογα, αλλά είχαν τη σιωπηρή αποδοχή του. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι έδιναν πολύ υψηλότερη απόδοση από τα κρατικά ομόλογα, τα έχει κάνει περιζήτητα από τους αμερικανούς και τους ξένους επενδυτές. Οι ξένες κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων των κεντρικών τραπεζών, κατέχουν μεγάλες ποσότητες του χρέους και των τιτλοποιημένων χρεογράφων των δύο αυτών ιδρυμάτων: ενδεχομένως το 20% ή 1 τρισ. δολάρια αυτού.