▅…καθώς και σύμπραξης μεταξύ εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με αντικείμενο τον περιορισμό της διάθεσης δρομολογίων
▅ Οι κανόνες παραβιάστηκαν μέσω οριζόντιας σύμπραξης μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική τους…

▅ Από ελέγχους προέκυψαν στοιχεία που αφορούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές, σύμφωνα με τα οποία έχουν παραβιαστεί οι κανόνες ανταγωνισμού
Με βαριά πρόστιμα απειλούνται 14 εταιρείες της ακτοπλοΐας και η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας οι οποίες και εγκαλούνται από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για σύσταση καρτέλ.

Την καταδίκη όλων των εταιρειών του κλάδου προτείνει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που θα συνεδριάσει εν ολομελεία τις επόμενες εβδομάδες. Στην εισήγησή της αναφέρει ότι από τους ελέγχους της έχουν προκύψει στοιχεία που αφορούν τα έτη 2002, 2003, 2006, 2007 και 2008, τόσο στις εσωτερικές όσο και στις εξωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές, σύμφωνα με τα οποία έχουν παραβιαστεί οι κανόνες ανταγωνισμού μέσω:

* Οριζόντιας σύμπραξης μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική τους.

* Οριζόντιας σύμπραξης μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με αντικείμενο τις προσφορές συμπαιγνίας (έμμεσος καθορισμός ναύλων).

* Οριζόντιας σύμπραξης μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με αντικείμενο τον περιορισμό της παραγωγής και της διάθεσης δρομολογίων.

Οπως αναφέρουν οι πηγές του «Βήματος», η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού διαθέτει σειρά στοιχείων τα οποία στοιχειοθετούν την κατηγορία της οριζόντιας σύμπραξης και προέκυψαν μετά την παραίτηση του κ. Μιχ.Σακέλη από τη θέση του προέδρου της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, τον περασμένο Μάιο.

Οπως είναι ήδη γνωστό, αμέσως μετά την παραίτηση Σακέλη η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού πραγματοποίησε αυτεπάγγελτη έρευνα στην Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, κατά την οποία ζητήθηκαν και παρελήφθησαν τα πρακτικά των διοικητικών συμβουλίων της ένωσης.

Από τα πρακτικά αυτά, από τα οποία ας σημειωθεί ότι απουσίαζαν τα πρακτικά των ετών 2004 και 2005, προκύπτει, σύμφωνα με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, ότι υπήρξαν συζητήσεις για τη στάση που θα τηρούσαν τα μέλη της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας για θέματα τιμολογιακής πολιτικής, αλλά και αναφορικά με τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές.

Πηγές από την Επιτροπή Ανταγωνισμού υποστηρίζουν ότι η απόφαση για άμεση παρέμβαση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού ελήφθη μετά την αντίδραση των μελών της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας στην απόφαση του ομίλου Αttica να παγώσει τις τιμές των ναύλων στα πλοία της εταιρείας Βlue Star Ferries που τελεί υπό τον έλεγχό της.

Συνεννοήσεις για ενιαίες τιμές
Από τις αντιδράσεις αυτές προκύπτει, κατά τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, ότι υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ μελών της ένωσης επί θεμάτων τιμολογιακής πολιτικής. Αντηλλάγησαν πληροφορίες για τις τιμές των εταιρειών και συζητήθηκαν τρόποι μετακύλισης της αύξησης των καυσίμων στους επιβάτες των πλοίων. Ολες αυτές οι συζητήσεις, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, αφορούν το λειτουργικό κόστος των πλοίων και καταλήγουν στη διαμόρφωση ενός καρτέλ στις τιμές των ναύλων. Σχετικά με την οριζόντια σύμπραξη που αφορά τις άγονες γραμμές η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αναφέρει ότι υπήρξαν προσφορές συμπαιγνίας, καθώς στα υπό έρευνα πρακτικά καταγράφονται αρνήσεις συμμετοχής στους σχετικούς διαγωνισμούς, πρακτικές που περιορίζουν ή εξαλείφουν τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ των επιχειρήσεων που μετέχουν στους διαγωνισμούς, με απώτερο στόχο την εκ των ενόντων κατανομή της αγοράς των επιδοτούμενων γραμμών μεταξύ των εταιρειών που μετείχαν στους διαγωνισμούς. Εξάλλου διαπιστώθηκαν συνεννοήσεις κοινής στάσης για την προσφορά υπηρεσιών, καθώς καταγράφεται στα πρακτικά η φράση «θα δέσουμε τα πλοία».

Η κοινή αυτή στάση, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, προσκρούει στις διατάξεις του άρθρου 1 του νόμου 703/77 και του άρθρου 81 της Συνθήκης των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που απαγορεύουν συμφωνίες, εναρμονισμένες πρακτικές ή και αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων με τις οποίες επιδιώκεται περιορισμός παραγωγής και διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών.

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα εξετάσει τη συγκεκριμένη υπόθεση στη συνεδρίαση της 9ης Οκτωβρίου 2008, ενώ η εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αφορά την επιβολή προστίμου τόσο στην Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας όσο και σε 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες. Βάσει του νόμου το ύψος των προστίμων για την παράβαση του άρθρου 1 του νόμου 703/77 μπορεί να ανέλθει ως και το 15% του κύκλου εργασιών κάθε έτους στο οποίο έγινε παραβίαση του νόμου.

Οι αντιδράσεις
Την έντονη αντίδραση του προέδρου της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας κ. Απ. Βεντούρη προκάλεσε η γνωστοποίηση της εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού προς την Ολομέλεια της Επιτροπής.

Ο κ. Βεντούρης φέρεται να έχει δηλώσει ότι «η Επιτροπή Ανταγωνισμού αύριο (σ.σ.:σήμερα) θα λάβει την απάντηση που της αρμόζει» . Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η απόφαση που ελήφθη αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του θέματος ήταν «σιγή ασυρμάτου», ενώ την ίδια ώρα κύκλοι προσκείμενοι στην ένωση επιχειρούσαν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις αναφέροντας ότι «η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμούέχει μόνο ενδείξεις και βάσει των ενδείξεων αυτών επιχειρεί να δημιουργήσει κλίμα ώστε με τον τρόπο αυτόν να απαντήσει εμμέσως η Επιτροπή Ανταγωνισμού στο ΠαΣοΚ που ζήτησε να κληθεί ο πρόεδρός της κ.Σπύρος Ζησιμόπουλος να δώσει εξηγήσεις για το θέμα της ακτοπλοΐας».

Ανεξάρτητα όμως από τα αεροβαπτίσματα των εν λόγω κύκλων για τους λόγους των κλητεύσεων, το κλίμα ήταν καθ΄ όλη τη διάρκεια της χθεσινής ημέρας βαρύ στον κλάδο. «Ουδέν σχόλιον» ήταν η απάντηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γ.Βουλγαράκη όταν εκλήθη να σχολιάσει τις δυσμενείς εξελίξεις στον κλάδο της ακτοπλοΐας.