Στόχος των τριών εταιρειών είναι να υπογράψουν συμφωνία εντός του Ιουλίου
Οι αερομεταφορείς αναζητούν συνεργασίες για να αντεπεξέλθουν στην κρίση
Τ ριπλή αεροπορική συμφωνία σχεδιάζουν οι Αmerican Αirlines, Βritish Αirways και Ιberia. Οι τρεις αερομεταφορείς από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ισπανία, αντιστοίχως, θα συμπήξουν κοινοπραξία με στόχο προφανή: την κυριαρχία στις υπερατλαντικές πτήσεις- τις μοναδικές κερδοφόρες για τον κλάδο, εφόσον τα αεροπορικά ναύλα παραμένουν στα σημερινά επίπεδα. Γιατί η ΑΑ και η ΒΑ κατέχουν ήδη σημαντικό μερίδιο στις πτήσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρώπης, ενώ η Ιberia πρωταγωνιστεί στις αεροπορικές συνδέσεις της Ευρώπης με τη Λατινική Αμερική. Οι αερομεταφορείς βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις προκειμένου να καταλήξουν εντός του Ιουλίου σε μια συμφωνία βάσει της οποίας θα μοιράζονται τα κέρδη και τον τζίρο τους, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα των «Financial Τimes», που επικαλούνται δηλώσεις διευθυντικών στελεχών και των τριών εταιρειών.
Η πρωτοβουλία, η οποία αποτελεί μία από τις σημαντικότερες στη μικρή σχετικά ιστορία του αεροπορικού κλάδου, οφείλεται βεβαίως στην εκτίναξη των τιμών των καυσίμων στα ύψη, στην επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας εξαιτίας της πιστωτικής κρίσης και της κρίσης του πετρελαίου και στον αντίκτυπο της συμφωνίας «Ανοικτοί Ουρανοί», η οποία υπεγράφη πέρυσι μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και ΗΠΑ και τέθηκε προσφάτως σε εφαρμογή. Οι τρεις αυτοί παράγοντες έχουν φέρει πολλούς αερομεταφορείς σε απόγνωση. Σε πρόσφατη έκθεσή της η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι στην αεροπορική βιομηχανία σοβεί η χειρότερη κρίση από τις αρχές της δεκαετίας και συγκεκριμένα από τη διετία που ακολούθησε τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Η ΙΑΤΑ προέβλεψε, άλλωστε, ότι εφέτος οι ζημιές που θα σωρεύσουν οι αεροπορικές εταιρείες θα φθάσουν συνολικά στα 6,1 δισ. δολάρια.
Η κρίση, λοιπόν, έχει προσανατολίσει τον αεροπορικό κλάδο προς την παλαιά πολιτικοστρατιωτική αρχή «η ισχύς εν τη ενώσει». Εν προκειμένω, η ΑΑ και η ΒΑ έχουν εδώ και χρόνια υπογράψει διμερή συμφωνία, η οποία όμως εξαιρεί τις υπερατλαντικές πτήσεις. Οι πτήσεις μεταξύ των δύο ηπείρων βρίσκονται τώρα στο κέντρο της εκκολαπτόμενης συμφωνίας. Επιπλέον, η συμμετοχή της Ιberia στη νέα συμφωνία θα προσθέσει στην κοινοπραξία τις κερδοφόρες αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ ηπειρωτικής Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής. Το ερώτημα που ανακύπτει είναι πώς θα κρίνουν τη σκοπούμενη τριπλή επιχειρηματική συμφωνία οι αρμόδιες για τον ανταγωνισμό αρχές των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η ΑΑ και η ΒΑ αναμένεται να υποστηρίξουν ενώπιον της αμερικανικής αρχής ότι το τοπίο στον αεροπορικό κλάδο έχει αλλάξει άρδην με την εφαρμογή της συμφωνίας των «Ανοικτών Ουρανών», που δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν οποιοδήποτε υπερατλαντικό δρομολόγιο επιθυμούν. Οι δύο εταιρείες θα υποστηρίξουν, επίσης, ότι το πρόσφατο κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο, καθώς επίσης και οι τρεις μεγάλες αεροπορικές συμμαχίες (Star, Οneworld και SkyΤeam) που έχουν δημιουργηθεί, έχουν ισχυροποιήσει σημαντικά τους ανταγωνιστές τους.
Oι αμερικανικές αντιμονοπωλιακές αρχές έχουν άλλωστε συγκατατεθεί στη συνεργασία με τη γαλλοολλανδική Αir France-ΚLΜ στην οποία συμφώνησαν οι αμερικανικές εταιρείες Delta Αir Lines και Νorthwest Αirlines, οι οποίες άλλωστε αποφάσισαν προ ολίγων μηνών να συγχωνευθούν. Επιπλέον, ενώ οι προ «Ανοικτών Ουρανών» διμερείς αμερικανοβρετανικές συμφωνίες επέτρεπαν μόνο σε τέσσερις εταιρείες, τις ΒΑ, ΑΑ, United Αirlines και Virgin Αtlantic, να πραγματοποιούν απευθείας υπερατλαντικές πτήσεις από το Χίθροου, τώρα στο βρετανικό αεροδρόμιο έχουν εξασφαλίσει δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης (slots) και οι Continental, Delta, Νorthwest και US Αirways. Σημειωτέον ότι και οι τρεις εταιρείες που θα συμμετάσχουν στην κοινοπραξία, δηλαδή η ΑΑ, η ΒΑ και η Ιberia, μετέχουν ήδη στην αεροπορική συμμαχία Οneworld. Και ως μέλη της συμμαχίας συνεργάζονται ήδη στενά σε προγράμματα εξαργύρωσης μιλίων και σε άλλα προνόμια και διευκολύνσεις που προσφέρουν στους πελάτες τους.