Φανταστείτε δύο ζυγαριές στα γκισέ των αεροπορικών εταιρειών. Μία για τις τσάντες και μία για εσάς. Και η τιμή του εισιτηρίου να εξαρτάται από το βάρος και των δύο. Ισως να μην είμαστε και πολύ μακριά από κάτι τέτοιο.

«Αν ακούσετε τους επικεφαλής των αεροπορικών εταιρειών να εξηγούν τις ιδέες τους, θα καταλάβετε ότι τίποτε δεν ξεπερνάει τη φαντασία τους» έλεγε ο Ντάιβιντ Κάστελβετερ, εκπρόσωπος της Αir Τransport Αssociation, ενός εμπορικού ομίλου της Ουάσιγκτον. «Εχει ήδη αρχίσει να καλπάζει η φαντασία τους. Τίποτα δεν υπάρχει που να μην το περνάνε από το μικροσκόπιο». Πάντως, αρνήθηκε να διευκρινίσει ποια συγκεκριμένη εταιρεία σκέφτεται για παράδειγμα να ζυγίζει επιβάτες και τσάντες μαζί.

Με το κόστος των καυσίμων να έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2000 και να αποτελεί ως και το 40% του λειτουργικού κόστους ορισμένων εταιρειών, σύμφωνα με την ΑΤΑ, οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να περικόψουν το κόστος και να αυξήσουν τα έσοδά τους με τρόπους που κάποτε ήταν αδιανόητοι. Η αμερικανική Αirways Group έχει καταργήσει τα ορεκτικά. Η Delta Αir Lines επιβα

«Τίποτε δεν ξεπερνάει τη φαντασία των επικεφαλής εταιρειών αεροπλοΐας»

ρύνει με 25 δολάρια το κλείσιμο θέσης από το τηλέφωνο. Η Αmerican Αirlines τον περασμένο μήνα έγινε η πρώτη αμερικανική εταιρεία που χρεώνει 15 δολάρια για κάθε τσάντα.

Ακόμα και τα κρύα ποτά μπορεί να περικόπτονται: η Singapore Αirlines, που είδε τη μετοχή της να πέφτει κατά 8,9% φέτος, «προσπαθεί να καταργήσει τις περιττές ποσότητες πρόσθετου νερού» για να μειώσει το βάρος, όπως είπε ο επικεφαλής της Τσιου Τσον Σενγκ σε μια συνέντευξη. «Οταν ακούτε ανθρώπους να μιλάνε για ντουσιέρες στα αεροπλάνα τους, αυτό μου ακούγεται παρανοϊκό» είπε. Με τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες να έχουν καταγράψει απώλειες 1,7 δισ. δολαρίων μέσα στο πρώτο τρίμηνο και με το αργό πετρέλαιο να έχει φτάσει στο ρεκόρ των 133,3 δολαρίων το βαρέλι στις 21 Μαΐου, δηλαδή σχεδόν στο διπλάσιο του προηγούμενου χρόνου, η τιμολόγηση με βάση το βάρος του επιβάτη μπορεί να είναι ένα λογικό βήμα, είπε ο Ρόμπερ Μαν, επικεφαλής της R.W. Μann & Co., μιας εταιρείας συμβούλων με έδρα τη Νέα Υόρκη. «Αν κοιτάξετε τις αεροπορικές ναυλώσεις, αυτός είναι ο τρόπος που πάντα δούλευαν» είπε. «Και ούτως ή άλλως πάντα μας μεταχειρίζονταν ως μεταφερόμενο προϊόν». «Πέρα από τα αστεία, οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται απλώς σε κατάσταση απελπισίας» είπε ο Ντέιβιντ Σουιρένγκα, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων Αeroecon από το Τέξας, που θεωρεί την τιμολόγηση με βάση το βάρος του επιβάτη ως μη ρεαλιστική. Από τον Δεκέμβρη οκτώ εταιρείες σταμάτησαν να πετάνε, κατά πολύ εξαιτίας του κόστους του καυσίμου. Είναι οι ΜaxJet Αirways, Βig Sky Τransportation, Αloha Αirlines, ΑΤΑ Αirlines, SΚybus Αirlines, Εos Αirlines, Silverget, καθώς και η εταιρεία τσάρτερ Champion Αir. Σε αυτές πρέπει να προστεθεί και η Αir Μidwest, της Μesa Αir Group, που σταματάει να πετάει από αυτό το μήνα.

Οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να καταγράψουν φέτος ως και 3,1 δισ. δολάρια ζημιές, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, που θα είναι οι χειρότερες από το 2003. Ο Σουιρένγκα λέει ότι ο μόνος λογικός τρόπος για να φτάσουν σε κερδοφορία είναι να ακινητοποιήσουν ένα τμήμα του στόλου τους για να μειώσουν το συνδεόμενο κόστος, τόσο σε καύσιμα όσο και σε προσωπικό. «Η λύση βρίσκεται στις περικοπές πτητικών δυνατοτήτων» είπε. Και πολλές ήδη το ξεκίνησαν, όπως η Ryanair, που σκοπεύει να ακινητοποιήσει τον χειμώνα το 10% των αεροσκαφών της ή και η Αmerican που θέλει να αποσύρει ως και 45 αεροσκάφη (από τα 655 που διαθέτει) από τα πιο παλιά. «Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες προγραμματίζουν ανάλογες περικοπές» είπε ο Τζιμ Κόριντορ, αναλυτής της Standard & Ρoor στη Νέα Υόρκη. Πάντως, μια αεροπορική που δεν πρόκειται να αρχίσει να ζυγίζει τους πελάτες της είναι η Εmirates από το Ντουμπάι, η μεγαλύτερη του Κόλπου. «Αυτό είναι κάτι που το έκανα στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν δούλευα στο check in και ήταν η πιο τρομακτική εμπειρία, να προσπαθείς να βάλεις τους ανθρώπους να σταθούν στη ζυγαριά» είπε ο Τιμ Κλαρκ, ο πρόεδρος της εταιρείας. «Δεν είναι κάτι που εμείς θα κάνουμε».