Η αποτυχία πλήρης! Διαπιστώνοντας την αδυναμία του να ελέγξει το πλήθος των ψευδοαντιγράφων αρχαίων έργων που πωλούνται πέριξ των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, το υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες του στην ελεύθερη παραγωγή και πώλησή τους από ιδιώτες! Και με τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου μάλιστα, το οποίο την Τρίτη αποδέχθηκε το αίτημα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων να παραχωρεί στην ελεύθερη αγορά το δικαίωμα παραγωγής και εμπορίας εκμαγείων και αντιγράφων. Με το αζημίωτο βέβαια. Μόνον που οι όροι οι οποίοι τίθενται επ΄ ουδενί απαγορεύουν τη συνέχιση της παρανομίας από όσους το επιθυμούν. Το ΥΠΠΟ λοιπόν έχει και θα εξακολουθήσει να έχει διαφυγόντα έσοδα από αυτήν την παράνομη δραστηριότητα, δηλαδή από την «εκμετάλλευση» της αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς από τρίτους. Επιπλέον η αποτυχία είναι διπλή, αφού ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, φορέας και αυτός του ΥΠΠΟ στον οποίο είχε παραχωρηθεί η άδεια παραγωγής αντιγράφων, δεν κατόρθωσε να ανταποκριθεί στην αποστολή του.

Γιατί λοιπόν προωθείται αυτή η λύση; Γιατί το υπουργείο- διά των φορέων του- αδυνατεί να ανταποκριθεί στην τεράστια ζήτηση αντιγράφων τόσο στην Ελλάδα όσο και για την αποστολή τους στο εξωτερικό. Αντί λοιπόν να επανδρώσει τις υπηρεσίες του με το κατάλληλο προσωπικό και με ό,τι άλλο απαιτείται και να αναπτύξει περαιτέρω μια δραστηριότητα κερδοφόρα, καταφεύγει σε ημίμετρα. Επίσης, όπως έγινε γνωστό, το ΤΑΠ χάνει σήμερα και από την παραγωγή αντιγράφων, καθώς το κόστος ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα μόλις που φθάνουν τις 500.000

ευρώ. «Εχουμε φθάσει να “επιδοτούμε” τους τουρίστες» ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΑΠ κ. Κυριάκος Ρερρές . Αλλά ποιος ευθύνεται γι΄ αυτό; Παρ΄ όλα αυτά ο ίδιος προσπάθησε να πείσει τα μέλη του συμβουλίου ότι έτσι θα επιβληθεί τάξη στο χάος της παραγωγής και εμπορίας αντιγράφων αρχαίων έργων, την οποία το ΥΠΠΟ αδυνατεί να ελέγξει. Με λίγα λόγια, αν υπάρξει η δυνατότητα παραγωγής «νόμιμων» αντιγράφων, τότε ίσως φιλοτιμηθούν οι παρανομούντες και θελήσουν και αυτοί να κινηθούν στο πλαίσιο της νομιμότητας! Εδώ τα σχόλια ίσως περιττεύουν. Γιατί να το πράξουν άλλωστε από τη στιγμή που θα πρέπει να πληρώσουν για να αποκτήσουν αυτό το δικαίωμα;

Σύμφωνα με την πρόταση πάντως το ΤΑΠ θα οργανώνει πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για CD τα οποία θα περιλαμβάνουν τις ψηφιακές μήτρες πέντε διαφορετικών αρχαίων αντικειμένων με δικαίωμα χρήσης τριών ετών (και διετή παράταση). Οι ενδιαφερόμενοι όμως θα μπορούν να τα πουλούν χωρίς τη σφραγίδα γνησιότητας του ΥΠΠΟ. Οσον αφορά τα μεγαλύτερα σε μέγεθος και σημασία έργα, τα πιο διάσημα δηλαδή, θα μπορεί να δίνεται πιστοποιητικό γνησιότητας αλλά μόνο με την- επιπλέον του πλειοδοτικού διαγωνισμού- ταυτόχρονη καταβολή του 50% των εισπράξεων στο ΤΑΠ. Εκτιμάται έτσι, όπως είπε ο κ. Ρερρές, ότι θα υπάρξει αύξηση των εσόδων, που τον πρώτο χρόνο θα φθάσουν τις 500.000 ευρώ και στα επόμενα δύο χρόνια τα 2 εκατ. ευρώ. Τίποτε όμως δεν διαβεβαιώνει τα λεγόμενά του.

Η αγνή εποχή με τους… Παρθενώνες σε μινιατούρα που όφειλε κάθε επισκέπτης να πάρει μαζί του επιστρέφοντας στην πατρίδα του μπορεί να έχει περάσει. Ομως το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει βρει ακόμη τον τρόπο του δικού του εκσυγχρονισμού, καταφεύγοντας στις εύκολες λύσεις.