Η Google δεν είναι ανταγωνιστής σας, δεν παράγει περιεχόμενο, είναι τεχνολογική εταιρεία, αγωνίζεται να βελτιώσει την discoverability του Ιντερνετ ώστε να εντοπίζουν οι χρήστες αυτά που τους ενδιαφέρουν, καθησύχαζε τους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπός της στο Εditors Forum της World Αssociation of Νewspapers εδώ στο Γκέτεμποργκ- οι οποίοι όμως παρέμεναν καχύποπτοι, όχι μόνο εξαιτίας της επαγγελματικής διαστροφής τους:

«Ωραία μάς τα λέτε,αλλά αν αγοράσει η πάμπλουτη Google τους “Τimes” της Νέας Υόρκης και μια εφημερίδα σε κάθε χώρα,σε ποιο περιεχόμενο θα οδηγεί τότε τους ιντερναύτες;» τον ρώτησε κάποιος και η αίθουσα σείστηκε στα γέλια.

Ανήσυχα γέλια: κανένας δεν είναι σίγουρος ότι τα αποτελέσματα των αναζητήσεων ή οι ειδήσεις που συγκεντρώνει από διάφορα μέσα προκύπτουν από ουδέτερους αλγόριθμους και όχι από επιχειρηματικές επιλογές που ενισχύουν κάποια μέσα σε βάρος άλλων. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως κανόνας να σεβαστεί, καμιά διαφάνεια, οι αλγόριθμοί της είναι καλύτερα κρυμμένο επιχειρηματικό μυστικό από τη συνταγή της Coca-Cola και είναι ισχυρότεροι από τις μετρήσεις της ΑGΒ: δεν μετρούν απλώς τη δημοτικότητα, κατευθύνουν κιόλας σε περιεχόμενο. Επιπλέον, η Google αποκομίζει τεράστια κέρδη από τις διαφημίσεις που προωθεί, ενώ οι εφημερίδες στις δικές μας ώριμες μεντιακές αγορές αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω της μείωσης και των κυκλοφοριών και της διαφήμισης που προσελκύουν- κάπου οι εφημερίδες αισθάνονται ότι οι μηχανές αναζήτησης ζουν εις βάρος τους και τις απειλούν κιόλας.

Παριστάνουν τους μετριόφρονες ξεναγούς- αλλά μήπως τρέφουν το όνειρο να γίνουν οι ίδιες τα μνημεία;