Σεξ, ψέματα και… Οσκαρ. Τόσο πολλά Οσκαρ, που στις τελετές απονομής ηθοποιοί έχουν ευχαριστήσει τον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν περισσότερες φορές από τον Θεό. Και όσο περισσότερα βραβεία κέρδιζαν οι ταινίες του, τόσο έκλειναν τα στόματα των γυναικών που είχαν πέσει θύματα σεξουαλικής κακοποίησης από τον πανίσχυρο παραγωγό του Χόλιγουντ.
Από την ίδρυση των πρώτων στούντιο πριν από έναν αιώνα, λίγα στελέχη κυριάρχησαν τόσο απόλυτα στη βιομηχανία του αμερικανικού σινεμά όσο ο 65χρονος Γουάινσταϊν. Ως συνιδρυτής των εταιρειών παραγωγής και διανομής Miramax και Weinstein Company, το άστρο του έλαμψε για δεκαετίες με φιλμ όπως το «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες», «Ο άγγλος ασθενής», «Pulp Fiction», «Το παιχνίδι των λυγμών», «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» και «Ο λόγος του βασιλιά». Πέρα από το Χόλιγουντ, άσκησε την επιρροή του ως μέγας χρηματοδότης πολιτικών του Δημοκρατικού Κόμματος, όπως ο Μπαράκ Ομπάμα και η Χίλαρι Κλίντον. Η παντοκρατορία του χτίστηκε πάνω στο ταλέντο με το οποίο εντόπιζε πολλά υποσχόμενα σενάρια, σκηνοθέτες και ηθοποιούς και στο δυναμικό στυλ της επιχειρηματικής δράσης του, που ενέπνεε φόβο αλλά και ευγνωμοσύνη.
«Δεν τα έβαζες με τον Γουάινσταϊν. Μπορούσε να απογειώσει ή να αφανίσει την καριέρα σου με ένα νεύμα» είπε μία από τις γυναίκες που μίλησαν στους «New York Times». Από τα δεκάδες ως φαίνεται θύματά του, τρεις κατήγγειλαν βιασμό και 13 σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση, ανάμεσά τους μεγάλα ονόματα όπως η Αντζελίνα Τζολί και η Γκουίνεθ Πάλτροου. Η αποκάλυψη που τον γκρέμισε με πάταγο ήταν ένα ρεπορτάζ των «NYT» που περιέγραψε την κρυφή ιστορία τριών δεκαετιών σεξουαλικής παρενόχλησης, και τα δεκάδες χιλιάδες δολάρια που πλήρωσε ο Γουάινσταϊν, συχνά σε πρώην υπαλλήλους του, για να μη μιλήσουν. Τα είχε καταφέρει μέχρι την περασμένη εβδομάδα: μετά τον σάλο, η εταιρεία του τον απέλυσε, η γυναίκα του τον εγκατέλειψε και ο ίδιος φέρεται να μπήκε σε αεροπλάνο με προορισμό κέντρο αποτοξίνωσης από τον εθισμό στο σεξ.
Ο «New Yorker» πήρε τη σκυτάλη δημοσιεύοντας κι άλλες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις, συμπεριλαμβανομένου του εξαναγκασμού σε στοματικό σεξ. Το άρθρο περιγράφει με λεπτομέρειες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης που ξεκίνησαν από τη δεκαετία του ’90, με τις γυναίκες να μιλούν για τον τρόπο με τον οποίο τις εκφόβιζε ο Γουάινσταϊν και τις ανάγκαζε να υποκύψουν στις ορέξεις του στον διαβόητο «καναπέ του κάστινγκ». «Οι πιο καθιερωμένες ηθοποιοί φοβούνταν να τον καταγγείλουν επειδή είχαν δουλειά. Οι ανερχόμενες έτρεμαν, επειδή δεν είχαν» γράφει το περιοδικό. Οι σεξουαλικές επιθέσεις ακολουθούσαν ένα παρόμοιο σενάριο: Πρώτα ο Γουάινσταϊν παρέσυρε τις γυναίκες σε έναν ιδιωτικό χώρο, συχνά σε σουίτες πολυτελών ξενοδοχείων, για να συζητήσουν τάχα για ταινίες. Στη συνέχεια, προσπαθούσε με διάφορους τρόπους να τις αναγκάσει να του κάνουν μασάζ, να τις αγγίξει, ή τους προσέφερε δουλειά με σεξουαλικά ανταλλάγματα.
Ακόμη και σε μια βιομηχανία όπου η σεξουαλική παρενόχληση δεν είναι τίποτε καινούργιο, ο Γουάινσταϊν ξεχωρίζει επειδή είχε ένα περίπλοκο σύστημα βασισμένο στη συνεργασία με άλλους: βοηθοί συχνά έκλειναν τις συναντήσεις, οδηγούσαν τις γυναίκες στα δωμάτια του ξενοδοχείου και μετά εξαφανίζονταν διακριτικά.
Ακόμη χειρότερα: η συμπεριφορά του παραγωγού φαίνεται πως ήταν κοινό μυστικό στο Χόλιγουντ. Οταν ο κωμικός Σεθ Μακ Φάρλαν ανακοίνωσε τις υποψήφιες για Οσκαρ α’ γυναικείου ρόλου το 2013, είπε: «Συγχαρητήρια, εσείς οι πέντε κυρίες δεν χρειάζεται πλέον να προσποιείστε ότι σας αρέσει ο Χάρβεϊ Γουάινσταϊν». Η κουλτούρα της υποκρισίας και της συγκάλυψης στο ανδροκρατούμενο Χόλιγουντ, και ο φόβος των γυναικών μπροστά στον παντοδύναμο παραγωγό, του επέτρεψαν να συνεχίζει ανενόχλητος να κακοποιεί σεξουαλικά και να εκφοβίζει τα θύματά του.
Αλλο ένα θύμα, η Λουσία Εβανς, ήταν ανερχόμενη στάρλετ όταν ο Γ. την πλησίασε στο κλαμπ Cirpriani Upstairs στη Νέα Υόρκη το 2004. Κανόνισαν συνάντηση στο γραφείο του στη Miramax, όπου την περίμενε μόνος. «Με ανάγκασε να του κάνω στοματικό σεξ. Είναι δυνατός και δεν μπορούσα να αντισταθώ… Ηταν μια τραυματική εμπειρία. Ακόμη βλέπω εφιάλτες» είπε στον «New Yorker».
Διάσημες σταρ-θύματα, με τα δικά τους λόγια

Οταν η Γκουίνεθ Πάλτροου ήταν 22 ετών, πήρε τον ρόλο που ήξερε ότι θα την κάνει σταρ. Ο πολύς Χάρβεϊ Γουάινσταϊν την προσέλαβε για να πρωταγωνιστήσει στην «Εμμα», προσαρμογή του έργου της Τζέιν Οστεν για τη μεγάλη οθόνη. Προτού αρχίσουν τα γυρίσματα την κάλεσε στη σουίτα του, στο ξενοδοχείο Peninsula Beverly Hills, για μια συνάντηση εργασίας που ξεκίνησε χωρίς προβλήματα. Τελείωσε με τον Γουάινσταϊν να την κυνηγάει ημίγυμνος προσπαθώντας να τη σύρει προς την κρεβατοκάμαρα για μασάζ.

«Ημουν παιδί, είχα υπογράψει… πέτρωσα από τον φόβο» είπε σε συνέντευξη όπου αποκάλυψε τη σεξουαλική επίθεση από τον άνδρα που απογείωσε την καριέρα της και τη βοήθησε αργότερα να κερδίσει ένα βραβείο Οσκαρ. Εφυγε κακήν κακώς από το ξενοδοχείο και διηγήθηκε το περιστατικό στον Μπραντ Πιτ, φίλο της την εποχή εκείνη. Εκείνος είπε στον Γ. να την αφήσει ήσυχη και σύντομα ο παραγωγός την προειδοποίησε να μην πει κουβέντα σε κανέναν άλλον. «Νόμιζα ότι θα με απολύσει» είπε η Πάλτροου. Ακόμη και όταν έγινε γνωστή ως η «πρώτη κυρία της Miramax» και κέρδισε το Οσκαρ για τον «Ερωτευμένο Σαίξπηρ» το 1999, πολύ λίγοι ήξεραν για την επίθεση του Γουάινσταϊν. «Περίμενε να το κρατήσω μυστικό, και αυτό έκανα. Λυπάμαι που δεν ήμουν πιο γενναία» λέει σήμερα η ηθοποιός.
«Είχα μια κακή εμπειρία με τον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν στα νιάτα μου και, ως αποτέλεσμα, επέλεξα να μη συνεργαστώ ποτέ ξανά μαζί του και προειδοποίησα κι άλλες… Αυτή η συμπεριφορά έναντι των γυναικών σε οποιονδήποτε χώρο, σε οποιαδήποτε χώρα είναι απαράδεκτη» δήλωσε και η Αντζελίνα Τζολί.
Παρόμοια εμπειρία είχε και η Ροζάνα Αρκέτ. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο Γ. της ζήτησε να τον συναντήσει σε ένα ξενοδοχείο στο Μπέβερλι Χιλς για να πάρει έναν ρόλο. Στη ρεσεψιόν τής είπαν να ανέβει στη σουίτα, το οποίο της φάνηκε κάπως περίεργο. Ο Γουάινσταϊν την υποδέχθηκε φορώντας ένα άσπρο μπουρνούζι. Παραπονιόταν ότι πονάει ο λαιμός του και της ζήτησε να του κάνει μασάζ. Η Αρκέτ είπε ότι προσπάθησε να του συστήσει μια επαγγελματία μασέζ, αλλά εκείνος της άρπαξε το χέρι και το έβαλε στον καβάλο του. Εκείνη τινάχτηκε μακριά. «Ροζάνα, κάνεις μεγάλο λάθος» της είπε. «Δεν είμαι τέτοιο κορίτσι» του φώναξε φεύγοντας. Ο ρόλος πήγε σε κάποιαν άλλη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ