Οι εικόνες των εργαζομένων της Air France που έσπρωχναν και έσκιζαν τα ρούχα διευθυντικών στελεχών της εταιρείας έκαναν τον γύρο του κόσμου τη Δευτέρα. Αιτία ένα σχέδιο δραστικών περικοπών, που περιλαμβάνει και μείωση προσωπικού κατά 2.900 άτομα, το «σχέδιο Β» όπως το αποκαλεί η γαλλική αεροπορική εταιρεία. Τι ακριβώς συμβαίνει στην Air France και είναι τόσο τεταμένη η ατμόσφαιρα;
Τι προβλέπει το «σχέδιο Β» της διοίκησης της Air France;

Η εταιρεία υπολόγισε την περασμένη εβδομάδα ότι πρέπει να μειώσει το προσωπικό της κατά 2.900 άτομα από τα οποία οι 300 θα είναι πιλότοι, οι 900 ιπτάμενο προσωπικό και οι 1.700 προσωπικό εδάφους. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Le Monde», οι περισσότεροι θα απομακρυνθούν με πρόγραμμα εθελούσιας τα έτη 2016 και 2017, αλλά δεν αποκλείονται και οι απολύσεις αν χρειαστεί. Οι περισσότεροι πιλότοι που θα απομακρυνθούν είναι οι νεότεροι σε ηλικία του στόλου των Α320.
Η εταιρεία θα μειώσει κατά 10% τα υπερατλαντικά της δρομολόγια ενώ θα προσαρμόσει τα υπόλοιπα στις εποχικές ανάγκες. Συνολικά 22 προορισμοί θα καταργηθούν ή θα μειωθεί η συχνότητα εξυπηρέτησής τους ως το 2017.
Στόχος της Air France είναι να αυξήσει κατά 10% την παραγωγικότητα μέσα σε δύο χρόνια, δηλαδή 3% ή 4% το 2016 και το υπόλοιπο το 2017. Με αυτό τον τρόπο θεωρεί ότι δίνει χρόνο προκειμένου να βρεθεί λύση με τους πιλότους. Αν επιτευχθεί ο στόχος για αποτέλεσμα εκμετάλλευσης 740 εκατ. ευρώ, δεν θα γίνουν απολύσεις.
Υπάρχει περιθώριο συνεννόησης με τα συνδικάτα;
Η εταιρεία φιλοδοξεί να εφαρμόσει όλες τις αλλαγές σταδιακά, μέσα σε δύο χρόνια. Ομοίως, η μείωση των δρομολογίων θα πραγματοποιηθεί σταδιακά, δηλαδή πρώτα θα περιοριστεί η συχνότητα και σε δεύτερο χρόνο θα καταργηθεί κάποιος προορισμός.
Σύμφωνα με τους πιλότους, ο ανταγωνισμός θα σπεύσει να επωφεληθεί από τους προορισμούς από τους οποίους θα αποτραβηχτεί η Air France και η εταιρεία δεν θα μπορέσει να τους ξανακερδίσει αν επανέλθουν οι καλύτερες μέρες.
Η γαλλική εφημερίδα εκτιμά ότι η σταδιακή εφαρμογή του σχεδίου σε διάστημα διετίας δίνει κάθε περιθώριο στην Air France για να μην το εφαρμόσει. Αν οι θέσεις των συνδικάτων πλησιάσουν εκείνες της εταιρείας, αυτή θα μπορούσε να εγκαταλείψει όλο το «σχέδιο Β» ή μέρος του.
Ο Αλέν ντε Ζυνιάκ, διευθύνων σύμβουλος της Air France –KLM, άφησε να εννοηθεί ότι «δεν έχει κλείσει η πόρτα» στις επιπλέον διαπραγματεύσεις με τους πιλότους αρκεί αυτοί να προσέλθουν «με πραγματική επιθυμία να συζητήσουν». Ο Φιλίπ Εβέν, πρόεδρος του συνδικάτου των γάλλων πιλότων (SNPL), άδραξε την ευκαιρία και απάντησε: «Ναι, είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε νέες προτάσεις. Είμαστε πάντα ανοιχτοί στη συζήτηση».
Σύμφωνα με τον «Monde», οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην εταιρεία και τους πιλότους μπορεί να επανεκκινήσουν ακόμη και αυτό το σαββατοκύριακο, πράγμα που δείχνει και την ξεχωριστή θέση που κατέχουν οι πιλότοι ανάμεσα στις υπόλοιπες κατηγορίες εργαζομένων στην Air France.
Το σχέδιο αναδιάρθρωσης αποτελεί τελευταία ευκαιρία για την Air France;

Παραδόξως, η σύγκρουση αυτή ανάμεσα στην εταιρεία και τους εργαζόμενους συμβαίνει ενώ η οικονομική κατάστασή της εμφανίζει βελτίωση. Στα τέλη του 2015, αναμένεται να βγει από το κόκκινο. Ωστόσο, πολύ απέχει από το επίπεδο των ευρωπαίων ανταγωνιστών της. Επιπλέον, την βαρύνει τεράστιο χρέος και, το χειρότερο, τα κόστη της είναι κατά μέσο όρο 25% υψηλότερα από εκείνα των ανταγωνιστών της. Από την άλλη πλευρά, έχει το πλεονέκτημα να αποτελεί τον αερομεταφορέα του υπ’ αριθμόν ένα τουριστικού προορισμού στον κόσμο.