Τον αφόρισε η Εκκλησία, τον έστειλε στο ανάθεμα, τον νεαρό πρώην βουλευτή του (δεξιού) κόμματος Δημοκρατικού Συναγερμού (ΔΗ. ΣΥ) της Κύπρου και καθηγητή Θεολογίας Αντρέα Πιτσιλλίδη και προκλήθηκε μεγάλη αναστάτωση στη Μεγαλόνησο. Η Αυτοκέφαλος Ελληνοθρόδοξη Εκκλησία της Κύπρου έκρινε ότι ο νεαρός θεολόγος υπέπεσε σε βαρύτερο χριστιανικό αμάρτημα και τον αφόρισε με συνοπτικές διαδικασίες. Αιτία; ο κ. Πιτσιλλίδης είχε εκφραστεί υπέρ των ομοφυλοφίλων και των εκτρώσεων πριν από τον τρίτο μήνα της κυήσεως και επειδή είπε ένα…«ρε» στον Αρχιεπίσκοπο κ. Χρυσόστομο, τον Β΄. Και ακόμα τον κατηγόρησαν ότι επιχείρησε να σφετεριστεί τον αρχιεπισκοπικό θρόνο!
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι:
Ο αφορισμός είναι η βαρύτερη ποινή που μπορεί να επιβληθεί σε όλα τα μέλη της Εκκλησίας και διακρίvεται, αvαλόγως με τo περιεχόμεvό τoυ, σε μικρό και μεγάλo αφoρισμό. Ο μεγάλoς αφoρισμός ή αvάθεμα συvεπάγεται τηv oλoσχερή και διαρκή απoκoπή τoυ τιμωρημένoυ από τηv Εκκλησία, εvώ o μικρός αφoρισμός περιoρίζεται στoν απoκλεισμό τoυ τιμωρημένoυ από τις ιερές τελετές και κυρίως στηv πρoσωριvή στέρηση της θείας κoιvωvίας. Στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως του Αντρέα Πιτσιλλή, όπως αναφέρουν καθηγητές της Θεολογίας:
«Ο αφορισμός κατά τους ιερούς κανόνες είναι απλώς απομάκρυνση από τη θεία Μετάληψη και έχει χαρακτήρα θεραπευτικό και καθόλου τιμωρητικό. Η φράση «αφοριζέσθω», όταν συναντάται σε εκκλησιαστικούς κανόνες, σημαίνει να μην κοινωνήσει ο άνθρωπος που διέπραξε κάποιο συγκεκριμένο αμάρτημα. Η οδηγία αυτή αποσκοπεί, αφενός, στη συνειδητοποίηση της σοβαρότητας της κατάστασης, από πλευράς του χριστιανού (αφού, για ένα χριστιανό, η συμμετοχή στη θεία Μετάληψη ισοδυναμεί με πνευματική τροφή), και, αφετέρου, στην προστασία της ψυχής του από ανάξια συμμετοχή στη θεία Μετάληψη, δηλ. συμμετοχή με κηλίδες εγωισμού και ηθικής πώρωσης, κατά το Α΄ προς Κορινθίους 11, 29. Η θεία κοινωνία θεωρείται «φάρμακον αθανασίας» και ένα φάρμακο βλάπτει όταν λαμβάνεται υπό ακατάλληλες συνθήκες».
Θα είναι αφορισμένος έως ότου ανανήψει
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Ιερά Σύνοδος της Κύπρου αναφέρει ότι κατέληξε στην απόφαση του αφορισμού, «εξαιτίας των κακοδοξιών, των εσκεμμένων παρερμηνειών, του χλευαστικού τρόπου αναφοράς στην πίστη, στα ήθη και στις παραδόσεις, και της αήθους συμπεριφοράς του Αντρέα Πιτσιλλίδη απέναντι τόσο στη Συνοδική Επιτροπή όσο και στην Ιερά Σύνοδο».

Πάραλληλα, στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «η αποκοπή του κ. Πιτσιλλίδη από το Σώμα της Εκκλησίας ισχύει μέχρις ότου αυτός ανανήψει, αποκηρύξει τις πλάνες και τις κακοδοξίες του και ζητήσει το έλεος του Θεού». Καταληκτικά, η Συνοδική Επιτροπή «κάλεσε το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας όπως κωφεύσει σε αυτές τις κακοδοξίες, και παραμείνει πιστό στη διδασκαλία της Εκκλησίας, στα ήθη και στις παραδόσεις Της».
Πιτσιλλίδης: Ντρέπομαι που είμαι χριστιανός, κάνω ένσταση
Οταν ο κ. Πιτσιλίδης ρωτήθηκε από δημοσιογράφους τι ακριβώς σημαίνει ο αφορισμός του, απάντησε ότι «πρακτικά εννοούν ότι δεν μπορώ να κοινωνώ». Και πρόσθεσε «ο Μακαριότατος επέβαλε αυτήν την κατάσταση σε συνεννόηση με τον Πάφου» και έκανε λόγο για «απόφαση γεμάτη ψέματα». Ανέφερε, ακόμα, ότι «ντρέπεται» που είναι σήμερα χριστιανός της Εκκλησίας της Κύπρου, σημειώνοντας ότι θα αποταθεί για «έφεση» στην Ιερά Σύνοδο. Είπε, μάλιστα, ότι δύο τουλάχιστον Μητροπολίτες δεν συμφωνούν με αυτή την απόφαση.
Η Εκκλησία της Κύπρου ιδρύθηκε από τον Απόστολο Βαρνάβα. Ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Ζήνων παραχώρησε το 478 μ.χ. στον τότε Αρχιεπίσκοπο Κύπρου τρία αυτοκρατορικά προνόμια, τα οποία διατηρεί ως σήμερα: Να υπογράφει δια κινναβάρεως (κόκκινο μελάνι), να φέρει πορφυρούν μανδύα κατά τις ακολουθίες και να κρατεί αυτοκρατορικό σκήπτρο αντί της ποιμαντορικής ράβδου. Τα προνόμια αυτά δόθηκαν ως αντάλλαγμα της προσφοράς του τότε Αρχιεπισκόπου Κύπρου Ανθέμιου στον Αυτοκράτορα το αντίγραφο του Ευαγγελίου του Ματθαίου, που βρέθηκε πάνω στο στήθος του Λειψάνου του Απόστολου Βαρνάβα, το οποίο, όπως έλεγε ο τότε Αρχιεπίσκοπος το ανακάλυψε κατόπιν οράματος.