Λένε ότι η Κωνσταντινούπολη είναι ο παράδεισος των φέρι μποτ, και δεν έχουν άδικο: 300.000 άνθρωποι πηγαίνουν κάθε μέρα στη δουλειά τους διά θαλάσσης.

Περισσότερα από 100 δρομολόγια πλοίων και θαλάσσιων λεωφορείων μεταφέρουν 2.100 επιβάτες ανά ταξίδι, με πολλές γραμμές να εξυπηρετούνται από οκτώ αναχωρήσεις την ώρα.

Η εταιρεία θαλασσίων λεωφορείων της Κωνσταντινούπολης (IDO), η μεγαλύτερη εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών στον κόσμο, μετέφερε 47.000.000 επιβάτες στην πόλη το περασμένο έτος.

Αλλά στον υπόλοιπο κόσμο, η μεταφορά με πλοίο ως σοβαρή εναλλακτική λύση μετακίνησης έχει συχνά χλευαστεί.

Οι επικριτές ισχυρίζονται ότι είναι πολύ αργή και δαπανηρή, μπορεί να φτάσει μόνο σε επιλεγμένα μέρη της πόλης και δεν μπορεί να ανταγωνιστεί άλλα συστήματα μαζικής μεταφοράς, όπως τα τρένα του μετρό ή ακόμη και τα λεωφορεία.

Μεταξύ των επικρίσεων που ακούγονται στη Νέα Υόρκη, ας πούμε, είναι ότι οι τιμές είναι πάρα πολύ ακριβές, οι χειμώνες πάρα πολύ κρύοι, και τα πορθμεία πολύ βραδυκίνητα.

Τον Φεβρουάριο, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μπιλ ντε Μπλάζιο ανακοίνωσε ότι μια νέα υπηρεσία φέρι μποτ θα αρχίσει να λειτουργεί στην πόλη το 2017.

Η Νέα Υόρκη είναι «η απόλυτη παράκτια πόλη» είπε ο δήμαρχος, που σχεδιάζει να δαπανήσει 55 εκατ. δολάρια για υπηρεσίες που θα συνδέουν το Μπρούκλιν, το Μανχάταν και το Κουίνς με φέρι μποτ.
Στο Λονδίνο, ο στόχος είναι η μεταφορά 12 εκατ. επιβατών στον Τάμεση μέχρι το 2020.

Τα φέρι μποτ της Κωνσταντινούπολης παραμένουν δημοφιλή επειδή είναι πολύ καλά συνδεδεμένα με άλλα συστήματα μεταφοράς.

Στο Καντίκοϊ, μια ζωντανή συνοικία στην ασιατική ακτή της Κωνσταντινούπολης, μόλις 20 βήματα χωρίζουν τους σταθμούς των φέρι μποτ από την είσοδο μιας γραμμής του μετρό, που με 16 στάσεις εκτείνεται προς τα νότια όρια της πόλης. Και σε απόσταση δύο λεπτών με τα πόδια υπάρχει ένας μεγάλος τερματικός σταθμός λεωφορείων.

Επιπλέον, η Κωνσταντινούπολη έχει μια σειρά από φυσικά πλεονεκτήματα τα οποία δεν διαθέτουν άλλες πόλεις. Οι δημοφιλείς διαδρομές με δημοτικά πλοία χρονολογούνται από το 1853, δηλαδή 120 χρόνια προτού χτιστεί η πρώτη γέφυρα του Βοσπόρου – ο μόνος εναλλακτικός τρόπος για να διασχίσεις την Πόλη.

Οι συνταξιούχοι ταξιδεύουν δωρεάν στις δημόσιες συγκοινωνίες της Κωνσταντινούπολης, και οι ντόπιοι λένε ότι τα φέρι μποτ είναι η σύνδεση με την ιστορική ψυχή της πόλης.

Και όμως, όσο ρομαντικές και χαλαρωτικές και αν είναι οι διαδρομές με φέρι μποτ, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν την σύγχρονη τεχνολογία: η γραμμή του μετρό στον Μαρμαρά, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, μεταφέρει επιβάτες κάτω από τα Στενά του Βοσπόρου μέσα σε μόλις τέσσερα λεπτά.