«Η Γερμανία φημίζεται για την εξαιρετική υποδομή της. Αλλά τα τελευταία χρόνια τόσο οι δημόσιες όσο και οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν συρρικνωθεί δραματικά και οι αξιωματούχοι προβληματίζονται έντονα για το πώς θα λύσουν το πρόβλημα. Εχουν καλούς λόγους να ανησυχούν» γράφει το περιοδικό «Der Spiegel».

«Παρά τη λαμπερή πρόσοψη, η γερμανική οικονομία καταρρέει στον πυρήνα της. Τουλάχιστον αυτό λέει ο Μαρσέλ Φράτσερ. Με την υποδομή της χώρας απαρχαιωμένη και τις εταιρείες να προτιμούν τις επενδύσεις στο εξωτερικό, ο σύμβουλος της κυβέρνησης υποστηρίζει ότι η γερμανική ευημερία απειλείται» συνεχίζει το «Spiegel».

«Κάθε φορά που ο Φράτσερ, που είναι και επικεφαλής του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών, εκφωνεί μια ομιλία αυτές τις μέρες, του αρέσει να θέτει ένα ερώτημα στο ακροατήριό του: «Ποια χώρα είναι αυτή;». Στη συνέχεια περιγράφει μια χώρα που έχει δει λιγότερη ανάπτυξη από τον μέσο όρο μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης από την αλλαγή της χιλιετίας, όπου η παραγωγικότητα έχει αυξηθεί μόνο ελαφρώς και όπου δύο στους τρεις εργαζομένους κερδίζουν λιγότερα σήμερα από ό,τι το 2000» προσθέτει το γερμανικό περιοδικό.
«Οι άψογοι αυτοκινητόδρομοι και τα τρένα που έρχονται και φεύγουν ακριβώς στην ώρα τους αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εικόνας της Γερμανίας, όπως ο Μπετόβεν και ο Γκαίτε. Αλλά η περίφημη υποδομή της χώρας έχει αρχίσει να καταρρέει» γράφει σε ένα παρόμοιο ρεπορτάζ και η «Washington Post».
Οι γέφυρες παρακμάζουν, ορισμένα είδη εξοπλισμού των σιδηροδρόμων έχουν να ανανεωθούν από την εποχή των Κάιζερ και τα φράγματα σαπίζουν. Το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της Γερμανίας είναι ένα από τα πυκνότερα και πιο αναπτυγμένα στον κόσμο. Αλλά η διατήρηση του επιπέδου του θα απαιτούσε σχεδόν διπλασιασμό των σημερινών δαπανών.
«Η Γερμανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας του κόσμου, αλλά μόνο αν το σύστημα μεταφορών μας λειτουργεί» δήλωσε ο Κουρτ Μπόντεβιγκ, πρώην υπουργός Μεταφορών.
Ο Μπόντεβιγκ ήταν επικεφαλής μιας ομοσπονδιακής επιτροπής που εκτίμησε πρόσφατα ότι η Γερμανία θα πρέπει να δαπανήσει επιπλέον 9,7 δισ. δολάρια τον χρόνο στις υποδομές, απλώς για να διατηρήσει το σημερινό δίκτυό της. Η κυβέρνηση Μέρκελ σχεδιάζει να αυξήσει τις δαπάνες μόνο κατά το ένα πέμπτο αυτού του ποσού.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν από την εποχή της γερμανικής ενοποίησης το 1990, λένε οι ειδικοί. Η κυβέρνηση έριξε τεράστια χρηματικά ποσά στην πρώην Ανατολική Γερμανία, όπου μερικοί δρόμοι και σιδηρόδρομοι είχαν συντηρηθεί υποτυπωδώς. Μεγάλο μέρος της ανατολικής υπαίθρου έχει πλέον εντυπωσιακούς νέους αυτοκινητοδρόμους, αλλά όχι πολλούς ανθρώπους που οδηγούν σε αυτούς, καθώς ο πληθυσμός της Γερμανίας και η βιομηχανία έχουν μετακινηθεί προς τα δυτικά.
Οι υποδομές στο πλουσιότερο, δυτικό τμήμα της Γερμανίας, εν τω μεταξύ, έχουν παραμεληθεί. Τώρα, σχεδόν το ήμισυ των δημόσιων γεφυρών της Γερμανίας και το ένα πέμπτο των αυτοκινητοδρόμων της είναι σε κακή κατάσταση, σύμφωνα με τα ομοσπονδιακά στοιχεία.
Το 2011, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, η Γερμανία δαπάνησε το 0,6% του ΑΕΠ της για την οικοδόμηση και τη διατήρηση της υποδομής χερσαίων μεταφορών.
Αυτό το ποσό ήταν μικρότερο από όσα δαπανούν η Γαλλία, η Βρετανία, ο Καναδάς και πολλές άλλες χώρες στον αναπτυγμένο κόσμο.
Η ποιότητα των υποδομών της Γερμανίας έχει πέσει στη διεθνή κατάταξη. Η χώρα βρέθηκε στη 10η θέση στον κόσμο το 2013, όσον αφορά την ποιότητα της συνολικής υποδομής, σύμφωνα με έρευνες του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, από την τρίτη θέση που κατείχε το 2006.
Μία αιτία είναι ότι η γερμανική κυβέρνηση έχει αυτοεπιβάλει πολιτικές λιτότητας, περιορίζοντας τον δανεισμό και τις δαπάνες για την εξισορρόπηση του προϋπολογισμού.
Οι μεγαλύτερες κρατικές δαπάνες για τις υποδομές θα ήταν ένας κλασικός τρόπος για να τονωθεί η εγχώρια οικονομία. Αλλά σε μια χώρα της οποίας η γλώσσα χρησιμοποιεί την ίδια λέξη για το «χρέος» και την «ενοχή», οι προσπάθειες για τον περιορισμό του δανεισμού έχουν ευρεία πολιτική στήριξη.
Παρ’ όλα αυτά, όλο και περισσότεροι επικριτές υποστηρίζουν ότι ο δανεισμός για επενδύσεις σε υποδομές στο όνομα της εξασφάλισης της οικονομικής ανάπτυξης είναι διαφορετικός από τον δανεισμό για την πληρωμή των καθημερινών εξόδων, όπως οι μισθοί ή οι συντάξεις.
Και μερικοί θυμίζουν περιστατικά σαν του Δεκεμβρίου του 2012, όταν οι Αρχές έκλεισαν ξαφνικά για τα φορτηγά μια σημαντική γέφυρα πάνω από τον Ρήνο, έξω από την Κολονία, για τρεις μήνες, προκαλώντας κυκλοφοριακό χάος στο σύστημα μεταφορών της Γερμανίας, με κόστος για την οικονομία περί τα 100 εκατ. δολάρια.

HeliosPlus