Ενα γνωστό κλισέ της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας λέει ότι στην Ινδία ο μέσος οδηγός κορνάρει κάθε ημέρα τόσο όσο οι άλλοι στον υπόλοιπο κόσμο κορνάρουν σε έναν χρόνο. Πρόσφατο ρεπορτάζ του BBC μοιάζει να επιβεβαιώνει αυτόν τον αστικό μύθο.
Τα επίπεδα ηχορρύπανσης που παρατηρούνται καθημερινά στους δρόμους της ινδικής πρωτεύουσας είναι τόσο υψηλά ώστε πολλοί εφευρετικοί έμποροι έχουν φτάσει στο σημείο να πουλάνε ολόκληρα «μπουκέτα» από πρόσθετες κόρνες αυτοκινήτων με υπερ-ενισχυμένα επίπεδα θορύβου για… ακόμη μεγαλύτερη ενόχληση.

«Πάνω από επτά εκατομμύρια αυτοκίνητα συνωστίζονται καθημερινά στους πολυσύχναστους δρόμους του Νέου Δελχί, μιας πόλης 22 εκατομμυρίων κατοίκων. Και εκτός από τα μαρσαρίσματα των κινητήρων, τον ήχο από τα απότομα φρεναρίσματα και τις εξατμίσεις των μοτοσικλετών, τα αφτιά των κατοίκων της μεγαλούπολης ταλαιπωρούνται από τις συνεχόμενες κόρνες των οδηγών τους»
σημειώνει ο δημοσιογράφος Ανού Ανάντ, ανταποκριτής του βρετανικού δικτύου στο Νέο Δελχί.
Και προσθέτει: «Οι ανυπόμονοι οδηγοί καταπατούν κάθε άρθρο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας παραβιάζοντας φωτεινούς σηματοδότες και αδυνατώντας να τηρήσουν τις προτεραιότητες στο οδόστρωμα. Επίσης κορνάρουν σε όλους: τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους μοτοσικλετιστές, τις μανάδες με τα μικρά παιδιά σε καρότσια, τα αδέσποτα ζώα, ακόμη και τις ιερές αγελάδες. Και, ως εύλογο παρελκόμενο, πολύ συχνές είναι οι εκρήξεις οργής και οι παρεξηγήσεις στον δρόμο».
Το δημοσίευμα επισημαίνει ότι οι κόρνες της συντριπτικής πλειονότητας των οχημάτων είναι είτε παλιές είτε ελαττωματικές αλλά πάντως σίγουρα είναι πολύ πιο δυνατές από τις αντίστοιχες αυτοκινήτων σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου. Μάλιστα συχνά γίνεται και «παζάρι με κόρνες» στο Νέο Δελχί που οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν και να επιλέξουν την πιο… ηχορρυπαντική κόρνα της αρεσκείας τους.

«Βρέθηκα σε ένα από αυτά τα παζάρια και ένας έμπορος με περηφάνια μου επιδείκνυε την πραμάτεια του. Τον ρώτησα ποια είναι η πιο δυνατή που έχει και, χωρίς καν να με προειδοποιήσει, πάτησε μία εξ αυτών και βγήκε ένας ήχος που κόντεψε να μου τρυπήσει τα αφτιά. Πισωπάτησα προσπαθώντας να μη λιποθυμήσω από το πόσο επώδυνος θα μπορούσε να είναι ένας ήχος»
σημειώνει ο ρεπόρτερ, με την επισήμανση ότι η συγκεκριμένη κόρνα ήταν εντάσεως 118 ντεσιμπέλ (db), της μονάδας μέτρησης της στάθμης θορύβου.
Σύμφωνα με αυτή τη μονάδα, το τελευταίο όριο της ανθρώπινης αντοχής είναι 140 db, ενώ οι συνεχείς θόρυβοι των 120 db μπορεί να προκαλέσουν μόνιμη ζημιά στο ανθρώπινο αφτί. Ενδεικτικά και ως συγκρίσιμο μέγεθος να αναφέρουμε εδώ ότι ο κινητήρας ενός επιβατικού αυτοκίνητου είναι έντασης 60 db, ενός φορτηγού 93 db, μιας μοτοσικλέτας χωρίς σιγαστήρα είναι 110 db, ενώ ο ήχος του κινητήρα κατά την απογείωση ενός αεροπλάνου φτάνει τα 120 db.
Οπως λένε οι γιατροί, οι καθημερινοί ήχοι έντασης πάνω από 63 ντεσιμπέλ την ημέρα και 55 ντεσιμπέλ τη νύχτα μπορούν να προκαλέσουν παροδική απώλεια ακοής, ενώ η καθημερινή έκθεση σε δυνατό θόρυβο επηρεάζει τους καρδιακούς παλμούς, το αναπνευστικό σύστημα, την αρτηριακή κυκλοφορία, την πέψη, τη μνήμη, την αυτοσυγκέντρωση, κυρίως όμως το νευρικό σύστημα.
Τα αφτιά όμως των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών δεν φαίνεται να ιδρώνουν (ίσως λόγω απώλειας ακοής από τις κόρνες…) και το πιο τρανό παράδειγμα αποτελεί η γερμανική Audi, η οποία πρόσφατα αποκάλυψε ότι τα αυτοκίνητά της που προορίζονται για την αγορά της Ινδίας θα διαθέτουν δυνατότερες κόρνες από αυτές που χρησιμοποιούνται στον υπόλοιπο κόσμο.

«Οι Ινδοί δεν φαίνεται να ενοχλούνται ιδιαιτέρως από την κατάσταση αυτή, γι’ αυτό και, όπως μας διαβεβαιώνει ο έμπορος που επισκέφθηκα, καθημερινά συρρέουν στο μαγαζί του δεκάδες οδηγοί επιθυμώντας να αλλάξουν την υπάρχουσα κόρνα τους με μια ακόμη πιο δυνατή. Γιατί εδώ στην Ινδία οι άνθρωποι το κουνάνε από τη θέση τους μόνο αν κάποιος τους ενοχλήσει με έναν εξαιρετικά δυνατό ήχο»
καταλήγει το δημοσίευμα του BBC.
Και επειδή οι νόμοι υφίστανται για να… καταπατώνται, τυπικά η χρήση κόρνας απαγορεύεται ρητώς και απαρεγκλίτως στην Ινδία δίπλα σε σχολεία και νοσοκομεία, αλλά κανείς δεν δείχνει διατεθειμένος να συμμορφωθεί με τους κανόνες. Στου κουφού την… κόρνα όσο θέλεις βρόντα.

Δημοσιεύτηκε στο helios plus στις 4 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus