από metereologos.gr
Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017
 

Ενας λαός που λατρεύει να κάνει πετάλι

Περίπου 18 εκατομμύρια ποδήλατα κυκλοφορούν στη Χώρα της Τουλίπας, ενώ οι Ολλανδοί... δεν ξέρουν τι σημαίνει κράνος
Ενας λαός που λατρεύει να κάνει πετάλι
Ανοιξιάτικη βόλτα με τα παιδιά στην πιο τιμητική θέση: στο καλάθι των επιβατών
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Στο Αμστερνταμ και στη Χάγη τα ποδήλατα είναι σχεδόν διπλάσια από τους κατοίκους. Σε όλη την Ολλανδία υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν περίπου 18 εκατομμύρια ποδήλατα (αναλογία: 1,3 ποδήλατα ανά κάτοικο). Το 27% όλων των μετακινήσεων στο εθνικό δίκτυο και το 59% όλων των αστικών μετακινήσεων στη χώρα γίνονται μέσω ποδηλάτων. Τι κρύβεται όμως πίσω από την εμμονή των Ολλανδών να κάνουν συνεχώς... πετάλι; Πρώτον, η παμπάλαια ποδηλατική παράδοση. Οπως εξηγεί σε ρεπορτάζ που έκανε πρόσφατα η βρετανίδα δημοσιογράφος Αννα Χόλιγκαν για λογαριασμό του BBC, πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι μετακινήσεις των Ολλανδών γίνονταν ως επί το πλείστον με ποδήλατο, αλλά στις δεκαετίες του '50 και του '60 οι πωλήσεις ΙΧ αυτοκινήτων ανέβηκαν στα ύψη. Οπως και σε πολλές χώρες της μεταπολεμικής και ευημερούσας Δυτικής Ευρώπης, στους ολλανδικούς δρόμους προέκυψε μεγάλη συμφόρηση από τα μηχανοκίνητα οχήματα. Οι ποδηλάτες βρέθηκαν εκτοπισμένοι στα κράσπεδα των πεζοδρομίων. Μαζί με την ολοένα αυξανόμενη χρήση των αυτοκινήτων ήρθε και το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων. Μόνο το 1971 περισσότεροι από 3.000 άνθρωποι στην Ολλανδία σκοτώθηκαν σε αυτοκινητικά δυστυχήματα, ανάμεσά τους 450 παιδιά. Δημιουργήθηκε τότε ένα κοινωνικό κίνημα με τίτλο «Σταματήστε τη δολοφονία των παιδιών». Ακολούθησε ένα ακόμη γεγονός που συνετέλεσε στον κλονισμό της εμπιστοσύνης στα αυτοκίνητα: η κρίση του πετρελαίου στη Μέση Ανατολή το 1973, όταν σημειώθηκαν τεράστια προβλήματα στην τροφοδοσία Ευρώπης και Αμερικής με πετρέλαιο.

Αυτά τα δύο γεγονότα, μαζί με την πίεση της κοινής γνώμης, οδήγησαν στην απόφαση των ολλανδικών κυβερνήσεων να επενδύσουν μεγάλα κονδύλια στην οδοποιία και ιδίως στη χάραξη ενός τεράστιου δικτύου από ποδηλατοδρόμους. Σε αυτό συνέβαλε η επίπεδη μορφολογία του εδάφους. Πολλοί Ολλανδοί είχαν πλέον στραφεί φανερά στη σχεδόν αποκλειστική χρήση ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Ακόμη και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι προσαρμοσμένος σε τόσο μεγάλο βαθμό στην «ποδηλατική» μετακίνηση ώστε οι τουρίστες που επισκέπτονται μερικές από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ολλανδίας συχνά δυσκολεύονται αρχικά να κινηθούν στους δρόμους της, ιδίως αν αποφασίσουν να νοικιάσουν αυτοκίνητο. Σε δρόμους κυκλικής τροχιάς, για παράδειγμα στις πλατείες, προτεραιότητα έχουν όσοι «κάνουν πεντάλ» αφήνοντας τους οδηγούς αυτοκινήτων να περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους.

Ποδηλατούν προτού περπατήσουν
Προτού ακόμη μάθουν να περπατούν τα παιδιά που μεγαλώνουν στην Ολλανδία έρχονται σε επαφή με τον ποδηλατικό τρόπο ζωής καθώς οι γονείς τους τα τοποθετούν σε ειδικά διαμορφωμένα καθίσματα που έχουν μικρά στέγαστρα προκειμένου να τα προφυλάξουν από τις συχνά δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Μεγαλώνοντας έχουν πλέον και τα δικά τους ποδήλατα και κινούνται με ασφάλεια στους ειδικά διαμορφωμένους ποδηλατοδρόμους, οι οποίοι τους πηγαίνουν παντού, πρωτίστως στο σχολείο. Υπολογίζεται ότι το 90% των ολλανδών μαθητών φθάνουν κάθε μέρα στο σχολείο τους με ποδήλατο. Η χρήση του ποδηλάτου από τη νεαρή ηλικία τους δίνει το απαραίτητο ποσοστό «ελευθερίας» που κάθε έφηβος θέλει να αισθάνεται. Αλλωστε πρέπει να είσαι άνω των 18 για να μπορείς να οδηγήσεις αυτοκίνητο στην Ολλανδία, ενώ για το ποδήλατο δεν υπάρχει όριο.

Και πώς μπορεί να μάθει κανείς ποδήλατο στην Ολλανδία; Εμπειρικά, βεβαίως, αλλά οι Ολλανδοί δεν έχουν μείνει μόνο σε αυτό. Δεκάδες ειδικά κέντρα για την εκμάθηση χειρισμού ποδηλάτου είναι διαθέσιμα για τους επίδοξους ποδηλάτες που επιθυμούν να οδηγούν σωστά. Χιλιάδες χώροι στάθμευσης ποδηλάτων βρίσκονται διάσπαρτοι σε κεντρικά σημεία των πόλεων της χώρας προσφέροντας τις ίδιες υπηρεσίες που προσφέρουν χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης. Αν τύχει και αφήσεις το ποδήλατό σου σε χώρο που δεν επιτρέπεται, τότε οι υπεύθυνοι της δημοτικής αστυνομίας το «σηκώνουν» και πρέπει να πληρώσεις πρόστιμο για να το πάρεις πίσω.

Εντονη η αίσθηση ασφάλειας
Ολα αυτά τα προνόμια που προσφέρει το ολλανδικό κράτος στους ποδηλάτες υπηκόους του φαίνεται ότι προσφέρουν μια αίσθηση προστασίας στους ποδηλάτες, μια και η πώληση ποδηλατικών κρανών είναι πολύ χαμηλή: η ασφάλεια που νιώθουν οι Ολλανδοί όταν οδηγούν το ποδήλατό τους δεν τους ωθεί στην ανάγκη χρήσης κράνους. Με αθλητικές φόρμες, φόρμες εργασίας, κοστούμια για τους άνδρες ή ακόμη και κομψά ταγέρ για τις γυναίκες εν όψει μιας βραδινής εξόδου, ένας ολόκληρος λαός ανεβαίνει στη σέλα και ισορροπεί με περηφάνια και ασφάλεια.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι Ολλανδοί μοιράζονται την τρέλα τους για την ποδηλασία με τους Δανούς. Η Ολλανδία και η Δανία βρίσκονται μαζί στην πρώτη θέση της λίστας με τις «πιο φιλικές στο ποδήλατο χώρες της Ευρώπης» σύμφωνα με την έρευνα «Ποδηλατικό βαρόμετρο» της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών (ECF).

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 9 Αυγούστου 2013



HeliosPlus
Κόσμος περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (15)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    πρώτοι κλέφτες ποδηλάτων... | 12/08/2013 00:34
    και συνάμα, ο δεύτερος πλέον ηλίθιος λαός της ευρώπης μετά τους άγγλους.
    Και φυσικά σταθερά μισέλληνες.
    απάντηση20
     
     
    Αλλες συνθηκες | 11/08/2013 08:48
    Μην κανουμε συνγκρισεις μεταξυ Ελλαδας και Ολανδιας. Η Ελλαδα δεν ειναι επιπεδη οπως η Ολανδια. Ας ανεβει καποιος την Φορμιωνος με ποδηλατο και μετα τα λεμε.
    crtntxn
    απάντηση73
     
     
    Διαφορές με την Ελλάδα | 11/08/2013 08:47
    Δεν είναι απλά θέμα νοοτροπίας η αντιγραφή του Ολλανδικού ποδηλατικού μοντέλου στη χώρα μας. Εδώ οι περισσότερες πόλεις είναι χτισμένες σε βουνά, πλαγιές, ραχούλες, λεκανοπέδια, που δυσκολεύουν την ποδηλασία. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το πλάτος των δρόμων, που σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, είναι απαγορευτικό για την σωστή ανάπτυξη ποδηλατόδρομων. Παράδειγμα η Θεσσαλονίκη που οι μέχρι τώρα ποδηλατόδρομοι δεν μπορούν παρά να χαρακτηριστούν αποτυχημένοι.
    Μανόλης
    απάντηση31
     
     
    Παράνοια | 11/08/2013 03:45
    Οι ολλανδοί έχουν αμέτρητες παραξενιές οι οποίες συνδέονται με την εθνική τσιφουτιά τους, ωστόσο το ποδήλατο είναι η μεγιστότερη όλων για πολλούς λόγους. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το ποδήλατο ενοχοποιείται για την στείρωση σε άνδρες και γυναίκες.
    Κολυμβητής
    απάντηση212
     
     
    Υπαρχουν ολες οι αναγκαίες υποδομές | 10/08/2013 18:09
    Εχουν και ειδικες λωριδες διελευσης διπλα στα πεζοδρομια.Υπάρχουν ολες οι αναγκαίες υποδομές.Φαρδείς δρομοι κλπ και χώροι εναπόθεσης των ποδηλάτων, αλλά και η ιδια η χώρα προσφέρεται για τη διαδεδομένη και γενικευμένη χρήση αυτού του μεταφορικου μεσου.Ειναι επίπεδη.Επισης,υφίσταται πολυετής παράδοση στη μαζική του χρήση.
    γηγενής θεσσαλονικέας
    απάντηση20
     
     
    bike | 10/08/2013 17:58
    για την υγεια μασ ποδηλατο,για το περιβαλον ποδηλατο,για το κοντινο μπανιο μασ ποδηλατο ,για τα ψωνια τα λια ποδηλατο,για μια βολτα ποδηλατο....................
    thanasis
    απάντηση41
     
     
    η ζωη μας ποδηλατο | 10/08/2013 17:49
    ΚΑΙ ΕΜΑΣ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΑΣ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΖΩΗ ΜΑΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟ
    ΣΤΑΜΟΣ68996
    απάντηση41
     
     
    Ποδήλατα | 10/08/2013 17:23
    Στην Ολλανδία έχουν πολύ καλό καιρό και γι' αυτό χρησιμοποιούν τα ποδήλατα. Εμείς στην Ελλάδα δεν τα χρησιμοποιούμε και σωστά, διότι το Καλοκαίρι βρέχει ακατάπαυστα και το χειμώνα οι θερμοκρασίες προσεγγίζουν τους -30 βαθμούς Κελσίου!!!
    Γεώργιος Παπαδάκης
    απάντηση82
     
     
    Aκριβώς έτσι | 10/08/2013 16:10
    (α) Ο mr. Thanos γράφει ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ κουταμάρες κλασσικής ημιμάθειας - άγνοιας. Έχω πάει Άμστερνταμ και Ολλανδία πολλές φορές, μένω στο Βέλγιο εδώ και 6 χρόνια και χρησιμοποιώ καθημερινά ποδήλατο. (β) Το original άρθρο: http://www.bbc.co.uk/news/magazine-23587916
    Spy
    απάντηση20
     
     
    Στη Χάγη | 10/08/2013 15:38
    τα ποδήλατα έχουν την πρώτη προτεραιότητα στην κυκλοφορία του δρόμου ακόμα και πριν από τους πεζούς!!! Ένα πραγματικά πολύ φιλικό συναίσθημα. Ενώ σε όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πολέις είναι πρώτα ο πεζός, έπειτα ο ποδηλάτης και μετά τα αυτοκίνητα.
    :-)
    απάντηση11
     
     
    παραπλανηση | 10/08/2013 13:33
    η Ολλανδία κυριοι είναι παντελώς επίπεδη δεν υπάρχει ούτε λόφος, ολόκληρη ένα ίσωμα είναι, για να βρεις ανηφόρα πρέπει να κάνεις τάμα στην παναγία να κάνει το θαύμα της οπότε και είναι ιδανική για ποδήλατο. Για φέρε εδώ τον ολλανδό να βαρέσει πετάλι τον ανήφορο της γαλατσίου νταλα μεσημέρι με 40 υπό σκιά να δούμε πόσα ταξί θα πάρει;
    giannis
    απάντηση93
     
     
     
    Χάος | 10/08/2013 12:04
    Ασφάλεια; Αγαπητέ συντακτη/συντάκτρια αν είχατε κάνει ποδήλατο στους δρόμους του Άμστερνταμ, θα ξέρατε ότι επικρατεί ένα απίστευτο χάος. Αμάξια, τουρίστες. τραμ και άλλοι ποδηλάτες προσπαθούν επιθετικά να περάσουν σε μικρούς δρόμους... Πιο πολύ θυμίζει πόλη ΝΑ Ασιας, από ποδηλατική άποψη. Το ότι δεν φοράν κράνη είναι απλά εγκληματικό.
    Thanos Göteborg
    απάντηση2245
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ολλανδια....αλλη αισθηση | 10/08/2013 11:39
    Τι να πω...με μια λεξη ΜΠΡΑΒΟ!!! Βεβαια αλλη νοοτροπια λαου,υποδομες κλπ.Εμεις περιμενουμε να φτασει 2 eur το λιτρο για να αντιδρασουμε....λιγο!
    tassos
    απάντηση4711
     
-