Η ιρλανδική Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, καταφέρνει και κρατάει τα κέρδη της σε… στρατοσφαιρικά επίπεδα, υιοθετώντας μια σειρά από πρακτικές στις αερομεταφορές της που έχουν χαρακτηριστεί από αρκετούς αμφιλεγόμενες.
Εσχάτως, ο διευθυντής του αερομεταφορέα Μάικλ Ο’ Λίρι αποφάσισε να αποκλείσει ή να «χαρατσώσει» (και) τις χειραποσκευές στα αεροπλάνα της εταιρείας με στόχο, όπως είπε, να τα κάνει λιγότερο βαριά και πιο ευκίνητα, προκειμένου να καίνε λιγότερα καύσιμα. Ετσι, από εφέτος το καλοκαίρι, κάθε επιβάτης της Ryanair που επιθυμεί να πάρει κάτι μαζί του εν ώρα πτήσης θα πρέπει να τα… σκάσει χονδρά: η τιμή της κάθε χειραποσκευής, ανάλογα με το βάρος της, κυμαίνεται από 30 ως 185 ευρώ! Είναι προφανές πως με το άκουσμα του ποσού αυτού ο επιβάτης θα το σκεφθεί πολύ σοβαρά προκειμένου να πάρει την τσάντα του στο αεροπλάνο.
Η αύξηση του κομίστρου της χειραποσκευής είναι μόνο ένα από τα συνολικά επτά μέτρα που έχει πάρει ο Ο’ Λίρι με στόχο την εξοικονόμηση όσο το δυνατόν περισσοτέρων (περιττών) εξόδων.

«Επίσης, λέμε στους πιλότους μας να πετάνε με έναν τρόπο όσο το δυνατόν πιο οικονομικό, δηλαδή να πετάνε με μικρότερη ταχύτητα και τον κλιματισμό κλειστό»,
τονίζει ο Ο’ Λίρι, προσθέτοντας πως η τακτική αυτή εξοικονομεί στην εταιρεία περίπου 92 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Ενα τρίτο μέτρο που ισχύει εδώ και καιρό είναι η εκτύπωση από τον ίδιο τον επιβάτη του εισιτηρίου επιβίβασης, γεγονός που εξοικονομεί χαρτί, υπαλλήλους και φυσικά προσωπικό στα γκισέ του αεροδρομίου. Η εταιρεία το τραβάει ακόμη παραπέρα: όποιος επιβάτης πάει στο αεροδρόμιο χωρίς να έχει εκτυπώσει το εισιτήριό του επιβαρύνεται με επιπλέον 80 ευρώ, ενώ –άκουσον άκουσον –αν αργήσει έστω και ένα λεπτό στο check-in επιβίβασης επιβαρύνεται με ακόμη 125 ευρώ. Ο ορισμός τού «από τη μύγα βγάζει ξίγκι»…
Τέταρτο μέτρο είναι ότι «δεν έχουμε υπηρεσίες που ασχολούνται με την προώθηση της Ryanair στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Twitter», όπως επισημαίνει ο Ο’ Λίρι.
Πέμπτον, σε μία ακόμη κίνηση «μεταμοντέρνου» μάρκετινγκ, η Ryanair έκανε το εξής: όσα αεροδρόμια επιθυμούν να γίνουν προορισμός του αερομεταφορέα και να μπουν στον αεροπορικό χάρτη, θα πρέπει να πληρώσουν την εταιρεία 6 ευρώ ανά επιβάτη που θα καταφθάνει στο κάθε αεροδρόμιο, επειδή θα έχουν «σίγουρη πελατεία»!
Εκτον, παραμένει η πρακτική της εταιρείας που επιβαρύνει τους αεροσυνοδούς και το προσωπικό αέρος προκειμένου να πληρώσουν από την τσέπη τους όχι μόνο για την απαιτούμενη εκπαίδευσή τους (που κοστίζει 2.800 ευρώ), αλλά ακόμη και για τις ίδιες τις στολές εργασίας τους, το κόστος των οποίων ανέρχεται στα 415 ευρώ.
Τέλος, μέτρο έβδομο και τελευταίο (;), η Ryanair εξοικονόμησε δισεκατομμύρια ευρώ όταν αγόρασε σε εξευτελιστική τιμή 150 αεροσκάφη του στόλου της λίγους μόλις μήνες μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης. Η αρχική αξία των 6,7 δισ. ευρώ για τα 150 αεροπλάνα είχε πέσει στο μισό και ο αερομεταφορέας τα αγόρασε… κοψοχρονιά.
Ο Ο’ Λίρι έχει προβεί σε ανάλογες τακτικές και στο παρελθόν. Προτού καν επιβιβαστούν στο αεροσκάφος, οι επιβάτες της Ryanair καλούνται να καταβάλουν αρκετά πρόσθετα τέλη, όπως 20 ευρώ ανά κομμάτι επιπλέον αποσκευών, χρεώσεις για αθλητικό υλικό ως 40 ευρώ ανά αντικείμενο, αλλά και επιπλέον χρήματα για την επιλογή θέσης ή για την πληρωμή του εισιτηρίου με πιστωτική κάρτα.
Επίσης, ο ιρλανδός μάνατζερ ανακοίνωσε πως θα τυπώσει το περιοδικό που μοιράζεται στην πτήση, το οποίο θα χρησιμεύει και ως μενού, σε πιο λεπτό χαρτί, από το οποίο θα εξοικονομήσει μεγάλα ποσά που δαπανά σε καύσιμα και δαπάνες εκτύπωσης, θα περιορίσει την ποσότητα πάγου που μεταφέρει και θα μειώσει το βάρος σε καθίσματα και καροτσάκια. Στην προσπάθεια επίσης τα αεροσκάφη να είναι πιο ελαφριά και να καίνε λιγότερα καύσιμα, οι άνδρες και γυναίκες αεροσυνοδοί καλούνται να βοηθήσουν στην προσπάθεια αυτή χάνοντας και οι ίδιοι βάρος. Και αν υπερβούν το αναμενόμενο βάρος, πέλεκυς!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ