Θρήνος έχει ξεσπάσει στην Ισπανία μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα της Τετάρτης που κόστισε τη ζωή σε 80 άτομα, την ώρα που 90 από τους 222 επιβαίνοντες του μοιραίου τρένου παραμένουν στο νοσοκομείο με τους 32 να βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση. Μεταξύ όσων η ζωή κρέμεται από μια κλωστή βρίσκονται και πολλά παιδιά, ενώ υπάρχουν τραυματίες πολλών εθνικοτήτων, ανάμεσά τους ένας Βρετανός και πέντε Αμερικανοί.

Σύμφωνα με κάθε μέχρι στιγμής ένδειξη, το τρένο πήγαινε υπερβολικά γρήγορα και αυτή ήταν και η αιτία της πλέον θανατηφόρας σιδηροδρομικής τραγωδίας εδώ και δεκαετίες, όμως το ερώτημα που παραμένει είναι γιατί το τρένο κινούνταν με αυτές τις ταχύτητες. Σύμφωνα με δικαστική εντολή, ο μηχανοδηγός Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρζόν, ο οποίος βρισκόταν σε αλλόφρονα κατάσταση μετά το δυστύχημα και είναι ελαφρά τραυματισμένος πρόκειται να ανακριθεί.
Ενας αμερικανός επιβάτης του τρένου δήλωσε στο πρακτορείο Associated Press ότι είδε την ένδειξη ταχύτητας στην μοιραία στροφή πριν από τον εκτροχιασμό να γράφει 194 χιλιόμετρα/ώρα, δηλαδή παραπάνω από το διπλάσιο αυτού που θεωρείται όριο ταχύτητας, μόλις τα 80 χιλιόμετρα/ώρα.

Η έρευνα για τις πιθανές ευθύνες του 52χρονου μηχανοδηγού έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ θα ελεγχθούν και τα εσωτερικά κυκλώματα του τρένου για τον εντοπισμό πιθανής βλάβης στο σύστημα αυτόματης τροχοπέδης. Οι ειδικοί λένε ότι το σφάλμα έγκειται πιθανότατα και στις δύο αυτές παραμέτρους.

Η τραγική συγκυρία είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος των επιβαινόντων κατευθύνοντας στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα, προορισμό προσκυνήματος την ημέρα της εορτής ενός από τους πιο αγαπητούς καθολικούς αγίους. Όμως, αντί για εορτασμούς η πόλη των 100.000 κατέληξε να μετατρέψει το στάδιο όπου θα γίνονταν οι εορτασμοί σε προσωρινό κατάλυμα για τους πενθούντες και τους τραυματίες.

«Ολοι οι Ισπανοί νιώθουν τον πόνο αυτών των οικογενειών», δήλωσε ο ισπανός Βασιλιάς Χουάν Κάρλος καθώς τόσο ο ίσιος όσος και η βασίλισσα Σοφία επισκέφτηκαν τους επιζώντες της τραγωδίας στο νοσοκομείο.
«Για κάποιον που κατάγεται από το Σαντιάγκο, όπως εγώ, αυτή είναι η πιο θλιβερή μέρα», δήλωσε ο ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο ραχόι, ο οποίος επισκέφτηκε τον τόπο του δυστυχήματος και ανακοίνωσε τριήμερο πένθος σε όλη την χώρα.

Το χρονικό της τραγωδίας

Μαρτυρίες αυτοπτών τις οποίες επικαλούνται τοπικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι το τρένο που προερχόταν από τη Μαδρίτη προς το Φερόλ με 222 επιβάτες και τρεις υπαλλήλους της σιδηδροδρομικής εταιρείας βγήκε από τις ράγες και όλα τα βαγόνια άρχισαν να πέφτουν το ένα πάνω στο άλλο.

Πολλοί επιβάτες έπεσαν στο δάπεδο, προσθέτουν οι αυτόπτες, που διαπίστωσαν ότι το τρένο καίγεται. Αλλος αυτόπτης, σύμφωνα με το Reuters, άκουσε δυνατή έκρηξη προτού το τρένο εκτροχιαστεί.

«Υπάρχουν πολλοί νεκροί και πολλοί τραυματίες»
, δήλωσε νωρίτερα την Τετάρτη στο AFP πηγή από κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων RENFE, χωρίς να είναι σε θέση να δώσει πιο συγκεκριμένα στοιχεία ενώ στο σημείο έσπευσαν σπεύσει διασώστες και πυροσβέστες.

Από την αρχή οι εκτιμήσεις για τα αίτια του δυστυχήματος ήταν η υπερβολική ταχύτητα: στο σημείο που συνέβη το τραγικό γεγονός οι ράγες έχουν μία πολύ επικίνδυνη κλίση. Πρόκειται για μία στροφή πολύ πολύπλοκη, πολύ κλειστή, όπως αναφέρει και η El Pais και οι μηχανοδηγοί που εκτελούν τη διαδρομή μεταξύ Μαδρίτης-Φερόλ αυτό το γνωρίζουν καλά. Εξάλλου, ήδη από την ημέρα των εγκαινίων της εν λόγω διαδρομής, στις10 Δεκεμβρίου 2011, η ταχεία ταλαντεύτηκε σε αυτό ακριβώς το σημείο με αποτέλεσμα έκτοτε οι μηχανοδηγοί να μιλούν για τη δυσκολία διέλευσης. Πρόκειται για την πρώτη κλίση στις ράγες προτού το τρένο φτάσει στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα και ένα σημείο όπου δεν υπάρχει εντελώς ανεξάρτητη πορεία για τα τρένα υψηλής ταχύτητας καθώς οι ταχείες αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν μέρος των παλιών σιδηρογραμμών, διαδομή που είχε κατασκευαστεί μεταξύ των δύο πόλεων την περίοδο του Φράνκο. Ακόμη όμως και αν το σημείο ήταν πιο ευρύ, στην είσοδο για το Σαντιάγο η γραμμή χάνει μέρος των χαρακτηριστικών των τρένων υψηλής ταχύτητας, επομένως είναι μία αστική ζώνη που οι μηχανοδηγοί θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί.

Τραγικά στατιστικά

Ο εκτροχιασμός του τρένου το βράδυ της Τετάρτης 24 Ιουλίου 2013 στη Γαλικία αποτελεί το πρώτο δυστύχημα σε υπερταχεία στην Ισπανία και ένα από τα πλέον τραγικά σιδηροδρομικό συμβάντα τα τελευταία 40 χρόνια στη χώρα.

Ηταν στις 21 Ιουλίου του 1972 όταν σκοτώθηκαν 77 άνθρωποι και 103 τραυματίστηκαν σε σύγκρουση αμαξοστοιχειών με προορισμό αντίστοιχα Κάδιθ-Σεβίλη και Μαδρίτη-Κάδιθ.

Στις 3 Ιουλίου του 2006, ο εκτροχιασμός του μετρό στη Βαλένθια προκάλεσε τον θάνατο 43 ανθρώπων και τον τραυματισμό 47.

Τρεις από τις σιδηροδρομικές τραγωδίες των τελευταίων 20 ετών προκάλεσαν, κάθε μία, τον θάνατο 12 ανθρώπων: Στις 2 Αυγούστου 1993 στη Βέγα δε Ανθο στην Αστούρια, στις 3 Ιανουαρίου 2001 στη Λόρκα και στις 24 Ιουνίου 2010 στον σταθμό Καστελντεφέλς στη Μπαρτσελόνα.

Το δυστύχημα στην Ισπανία, ωστόσο, είναι το τέταρτο σιδηροδρομικό τραγικό συμβάν στον κόσμο μόλις σε έναν μήνα, με το πιο πρόσφατο εκείνο στη Γαλλία όπου στις 12 Ιουλίου εκτροχιάστηκε το μετρό έξω από το Παρίσι προκαλώντας τον θάνατο 12 ανθρώπων.