Τα έψαχναν πάνω από έναν αιώνα χωρίς επιτυχία. Τα πρώιμα έργα του μεγάλου Καραβάτζο. Ισως όμως τώρα οι ιταλοί ιστορικοί τέχνης Μαουρίτσιο Μπερναντέλι Κούρουτς και Αντριάνα Κονκόνι Φεντριγκόλι καθώς και η επιστημονική τους ομάδα, να παραδίδουν στον παγκόσμιο πολιτισμό μία τεράστια κληρονομιά: 100 σχέδια του διάσημου καλλιτέχνη τα οποία προέρχονται από την εποχή (1584 -1588) που έκανε τα πρώτα του βήματα, ως έφηβος μαθητής στο εργαστήριο του εκπροσώπου του Μανιερισμού (το καλλιτεχνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε κατά την τελευταία περίοδο της Αναγέννησης) Σιμόνε Πετερτσάνο. Και ήταν ακριβώς στο αρχείο του δασκάλου του στο Κάστρο Σφορτσέσκο του Μιλάνου όπου διαπιστώθηκαν ότι σκίτσα και έργα που υπήρχαν ήταν του γεννημένου το 1571 Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζο.

Ενα από τα σκίτσα που βρέθηκαν στο Fondo Peterzano του Gabinetto Sforzesco στο Μιλάνο το οποίο, σύμφωνα με δύο ιταλούς ιστορικούς τέχνης, αποτελεί τη «Μελέτη ενός κεφαλιού» από τον νεαρό Καραβάτζο

Μεταξύ των σκίτσων, τα οποία αποτελούν τα πρώτα που ανακαλύπτονται από τη νεότητα του ζωγράφου, συμπεριλαμβάνονται και ζωγραφικοί πίνακες. Αλλο ένα σημαντικό στοιχείο καθώς μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστό εάν έχουν διασωθεί ζωγραφικά έργα από τα χρόνια της μαθητείας του σημαντικού Ιταλού ο οποίος, πιο έμπειρος πια, θα έφευγε από το Μιλάνο για να εγκατασταθεί στη Ρώμη (1588-92).

«Πάντα πιστεύαμε ότι ήταν αδύνατον να μην έχει αφήσει ο Καραβάτζο κάποια στοιχεία, κάποιες μελέτες στο εργαστήριο ενός ζωγράφου τόσο διάσημου όσο ήταν ο μέντοράς του» δήλωσε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ο Μαουρίτσιο Κούρουτς. Ο ένας εκ των δύο επικεφαλής της έρευνας και καλλιτεχνικός διευθυντής στα Μουσεία της Μπρέσια εξήγησε επίσης ότι στην έρευνά τους εφαρμόστηκε μια αυστηρή μεθοδολογία που επιτρέπει τον προσδιορισμό πρώτα των γεωμετρικών κανόνων της πρώιμης ρωμαϊκής περιόδου και ​​τα πρόσωπα των εφήβων μέχρι το «Αγόρι δαγκωμένο από σαύρα» (1595-1596).

«Κάθε ζωγράφος έχει το δικό του αυθεντικό στιλ»υπογράμμισε ο ίδιος με την συνάδελφό του Κονκόνι Φεντριγκόλι να τον επιβεβαιώνει. Και καθώς αυτό ακριβώς το στιλ ο κάθε μαθητευόμενος ζωγράφος όφειλε να εφαρμόζει μέχρι να μάθει άριστα γραμμές και φυσιογνωμίες, οι δύο επιστήμονες φρόντισαν να εντοπίσουν αυτά τα στοιχεία και στα σχέδια που βρέθηκαν στο αρχείο του Πετερτσάνο.

«Πρέπει να είμαστε υπερήφανοι» είπε και η Κριστίνα Τερτσάκι, επίσης ιστορικός τέχνης και ειδήμων στα έργα του Καραβάτζο τονίζοντας την ανάγκη της προσεκτικής μελέτης τους και της αναγνώρισής τους από την επιστημονική κοινότητα.

Ωστόσο, δεν είναι όλοι οι ειδικοί ενθουσιασμένοι με την ανακάλυψη. Αντίθετα, ορισμένοι, όπως ο καταξιωμένος ιστορικός τέχνης ειδικότερα του 16ου αιώνα Κλάουντιο Στρινάτι διατυπώνουν έντονες αμφιβολίες. «Η υπόθεση ότι ανακαλύφθηκαν 100 σκίτσα στο αρχείο του Πετερτσάνο είναι εντελώς αβάσιμη» είπε ο ίδιος. «Εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο Πετερτσάνο είχε τόσους μαθητές, θα έπρεπε να υπάρχουν περί τα 50.000 σχέδια. Κανείς δεν ξέρει ποια είχαν κάνει ποιοι» πρόσθεσε ενώ χαρακτήρισε τα σχέδια ως «ασκήσεις χωρίς καμία καλλιτεχνική αξία».

Κάποιοι άλλοι ιστορικοί τέχνης, αν και διατηρούν τις αμφιβολίες τους, είναι λιγότερο αυστηροί. «Θα περιμένω να δω ολοκληρωμένη την έρευνα, αλλά τα σκίτσα που έχω δει μέχρι τώρα δεν μου φαίνονται του Καραβάτζο» δήλωσε και η Φραντσέσκα Καπελέτι, άλλη μια ερευνήτρια του έργου του μεγάλου λομβαρδού ζωγράφου.

Τα έργα πάντως που αποκαλύφθηκαν και των οποίων η αξία εκτιμάται στα 700 εκατομμύρια ευρώ, θα μπορεί να δει κανείς από αύριο Σάββατο στο Amazon σε δύο e-book υπογεγραμμένα από τους δύο ιταλούς ιστορικούς τέχνης που υποστηρίζουν την αυθεντικότητά τους με τίτλο: «Giovane Caravaggio. Le cento opere ritrovate» ήτοι «Ο νεαρός Καραβάτζο. Τα 100 έργα που αποκαλύφθηκαν».