ΜΟΣΧΑ Σε μια απόπειρα να αποδείξει ότι επιστρέφει δυναμικά στη διεθνή οικονομική σκηνή η Ρωσία παρουσίασε χθες το πρώτο, μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης, νέου τύπου επιβατικό αεροσκάφος της, ελπίζοντας έτσι να ανακτήσει την περηφάνια της αεροναυτικής βιομηχανίας της αλλά και μεγάλο μερίδιο της αγοράς μικρών αεροσκαφών. Το Superjet 100 είναι δημιούργημα της εταιρείας Sukhoi. Χωρητικότητας 75-95 θέσεων, θα μπορεί να διανύει αποστάσεις ως και 4.550 χιλιομέτρων. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος πάντως, το οποίο παρουσιάστηκε χθες, είναι χωρητικότητας 110 θέσεων. Μήκους 30 μέτρων, το Superjet 100 είναι το αποτέλεσμα μιας δεκαετούς προσπάθειας με στόχο την επέκταση και στην πολιτική αεροπορία του μεγαλύτερου κατασκευαστή πολεμικών αεροσκαφών της Ρωσίας.

« Το Superjet 100 δεν είναι απλώς ένα αεροπλάνο. Είναι σχέδιο προτεραιότητας,γιατί η εσωτερική αγορά δεν αρκεί για μια παγκόσμια οικονομική δύναμη » δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Σεργκέι Ιβανόφ στα αποκαλυπτήρια του αεροσκάφους στο Κομσομόλσκ της ρωσικής Απω Ανατολής, όπου βρίσκεται το γιγαντιαίο εργοστάσιο της Sukhoi. Σύμφωνα με αναλυτές, αν το νέο αεροσκάφος αποτελέσει εμπορική επιτυχία, θα ικανοποιηθούν οι ρωσικές φιλοδοξίες για τη μείωση της εξάρτησης της οικονομίας της χώρας από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Το Superjet 100 θα κυκλοφορήσει σε τρεις τύπους, ανάλογα με τη χωρητικότητά του: των 60, των 75 και των 90 θέσεων. Το άνοιγμα των πτερυγίων του αεροσκάφους των 75 θέσεων έχει μήκος 27,8 μέτρα, ενώ το ύψος του ανέρχεται σε 10,2 μέτρα. Περίπου 1.000 ρώσοι εργάτες και επενδυτές από το εξωτερικό έφτασαν για την εκδήλωση στο Κομσομόλσκ, μια πόλη που παρέμενε κάποτε απομονωμένη ως νευραλγικό κέντρο για την παραγωγή πολεμικών αεροσκαφών και υποβρυχίων.

Το νέο μοντέλο προορίζεται να αντικαταστήσει τα γερασμένα Τupolev Τu-134 και Υakovlev Υak42 στις πτήσεις εσωτερικού. Η παρθενική πτήση προγραμματίζεται για τα τέλη του έτους. Εχουν ήδη γίνει παραγγελίες για 73 Superjet 100 και οι υπεύθυνοι ελπίζουν ότι ως το τέλος του έτους θα φτάσουν τις 100, συνολικής αξίας 2 δισ. ευρώ. Απώτερος στόχος είναι η πώληση 1.000

αεροπλάνων, από τα οποία τα 700 σε ξένες αγορές. Αυτό σημαίνει ότι η Sukhoi θα πρέπει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της βραζιλιάνικης Εmbraer και της καναδικής Βombardier, οι οποίες κυριαρχούν στην αγορά αεροσκαφών χωρητικότητας 70-100 θέσεων.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Sukhoi Μιχαήλ Πογκοσιάν, το λειτουργικό κόστος του νέου αεροσκάφους είναι χαμηλότερο κατά 10%- 15% των ανταγωνιστών του, ενώ η καμπίνα των επιβατών προσφέρει μεγαλύτερη άνεση. Το δε κόστος αγοράς του, 19,7 εκατ. ευρώ, είναι κατά 18%- 22% χαμηλότερο από αυτά των ανταγωνιστικών του αεροσκαφών.

Ο ευρύτερος στόχος της Ρωσίας είναι να καλύψει με νέα μοντέλα τουλάχιστον το 10% της παγκόσμιας αγοράς επιβατικών αεροσκαφών και να καταστεί, ως το 2018, η τρίτη χώρα σε παραγωγή. Η Αeroflot έχει ήδη παραγγείλει 15 αεροσκάφη τέτοιου τύπου αντί 283,7 εκατ. ευρώ.