«Tender» σηµαίνει προσφέρω, σηµαίνει φροντίζω, σηµαίνει και τρυφερός. «Bartender» σηµαίνει… µπάρµαν. Το ότι υιοθετήσαµε στα ελληνικά τη λάθος λέξη δεν σηµαίνει ότι πρέπει να ξεχάσουµε τη σωστή. Για τους 50 υποψηφίους, πάντως, που ταξίδεψαν από όλον τον κόσµο στο Ρίο ντε Τζανέιρο για να διεκδικήσουν τον τίτλο του «Bartender of the year», στον ετήσιο διαγωνισµό World Class της Diageo Reserve Brands, δεν τίθεται θέµα: αν τύχει να βρεθείς κοντά τους, θα µιλάς ώρες για το πώς είναι ο σωστός, ο καλός bartender.
Καλύτερος όλων αναδείχθηκε ο Τιµ Φίλιπς – θα τον βρείτε να εργάζεται στο Hemmesphere, στο Σίδνεϊ. Τον τίτλο διεκδίκησε επί τέσσερις ηµέρες και ο Βασίλης Κυρίτσης του Gin Joint, ένας από τους µικρότερους σε ηλικία – 26 ετών – µεταξύ των 50, νικητής του ελληνικού διαγωνισµού. Είχε πάρει πολύ καλές κριτικές, βγήκε καλύτερος από τις δοκιµασίες. Στους γκουρού κριτές και ο µεγάλος νικητής του 2009, ο Αριστοτέλης Παπαδόπουλος, από τη Θεσσαλονίκη.
Ποιος είναι, όµως, ο σωστός bartender; Ενας από τους κορυφαίους στον κόσµο, ο Ανγκους Γουέιντσεστερ, global ambassador του Tanqueray Gin, απαντά: «Η δηµιουργία των ποτών είναι απλώς ένα µέρος της δουλειάς µας. Το πιο σπουδαίο είναι να σε κάνουµε να νιώσεις όµορφα, καλοδεχούµενος, σηµαντικός, να σηκώσεις το βλέµµα σου και να σε δει ο bartender…».
Για όσους επίδοξους µαταιόδοξους, ο Aνγκους ξεκαθαρίζει: «Ο δείκτης αποτυχίας στον χώρο µας είναι τροµερά υψηλός. ∆εν είναι εύκολο να φτιάξεις τζιν, δεν είναι εύκολο να γίνεις bartender, δεν είναι εύκολο να αποκτήσεις λεφτά από ένα µπαρ. Γι’ αυτό οι bartenders πρέπει να µαθαίνουν συνεχώς, να εξασκούνται συνεχώς, να αφοµοιώνουν όσα µαθαίνουν και να είναι πάντα συγκεντρωµένοι στον πελάτη – καλεσµένο τους. ∆εν είµαστε σταρ. Εγώ σερβίρω µπίρες, κοκτέιλ, κρασί. Εν κατακλείδι σερβίρω τους ανθρώπους. Και αυτό είναι το σηµαντικότερο που πρέπει να έχω στο µυαλό µου».

Πώς αλλάζεις το παιχνίδι

Ο Αριστοτέλης Παπαδόπουλος, ο Σλοβάκος Ερικ Λόρεντζ του Savoy στη Νέα Υόρκη και ο Ιάπωνας Μανάµπου Οτάκε από το Cerulean Tower Hotel του Τόκιο, νικητές των προηγούµενων World Class, ανέλαβαν τη δύσκολη αποστολή: να «νοθεύσουν» µε το ταλέντο τους το Johnnie Walker Blue Label. Και να ικανοποιήσουν µε τα κοκτέιλ τους την Κριστίνα Χέντρικς, την «Τζόαν» του τηλεοπτικού «Mad Men», σύµβολο της τάσης του ρετρό σικ. Το εγχείρηµα ονοµάστηκε «game changing».
«Ο κόσµος γνωρίζει ότι το Blue Label αποτελεί ένα ιδιαίτερο ποτό, το οποίο όµως δεν πίνεται απαραίτητα σκέτο – και οι καλύτεροι bartenders του κόσµου µάς σύστησαν νέους τρόπους να το απολαύσουµε» λέει η αµερικανίδα ηθοποιός, υποψήφια για τρίτη συνεχή φορά για βραβείο Εmmy. Η ίδια θεωρεί «σέξι» το να παραγγέλνει ένας άντρας ουίσκι, χαρακτηρίζει τον σεναριογράφο του «Mad Men», Ματ Γουάινερ, ως «τον άνθρωπο που άλλαξε το παιχνίδι στην τηλεόραση τα τελευταία χρόνια» και δηλώνει ότι δεν έχει ξανασυναντήσει τον Τζορτζ Κλούνεϊ από τότε που, άσηµοι και οι δύο, έπαιζαν «Στην Εντατική».