Ο Τζέισον Μπάρον, διαχειριστής κεφαλαίων στη US Trust της Βοστώνης, χρησιμοποιεί ένα μάλλον ανορθόδοξο κριτήριο για να συμβουλεύσει τους πελάτες του σχετικά με τις επενδυτικές τους κινήσεις: το φύλο. Η θεωρία του, που αποτελεί προϊόν έρευνας, συνοψίζεται στην εξής φράση: Οι εταιρείες που έχουν μεγάλο ποσοστό γυναικών ψηλά στην ιεραρχία τους τα πάνε καλύτερα από αυτές στις οποίες οι άντρες κυριαρχούν. Και μάλιστα έχει δημιουργήσει και το αντίστοιχο επενδυτικό πακέτο με τη διόλου τυχαία ονομασία «Women & Girls Equality Strategy».

Για πολλούς το επιχείρημά του φαντάζει μάλλον παράδοξο, η αλήθεια όμως είναι ότι τα τελευταία χρόνια μια σειρά ερευνών έρχεται να αποδείξει ότι στις επιχειρήσεις το φύλο μετράει. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την έρευνα «Women Matter» του 2007, από τη McKinsey & Co., οι μετοχές εταιρειών στη διοίκηση των οποίων βρίσκονται σε υψηλές θέσεις αρκετές γυναίκες έχουν καλύτερες αποδόσεις.

Ενα από τα παλαιότερα funds το οποίο επενδύει στο επονομαζόμενο girl power είναι το Valeurs Féminines (γυναικείες αξίες). Δημιουργήθηκε το 2005 από τη γαλλική Conseil Plus Gestion και επιλέγει ευρωπαϊκές εταιρείες με βάση το πλήθος γυναικών που βρίσκονται σε ανώτερες διοικητικές θέσεις, όπως η διαφημιστική Publicis Groupe, στην οποία, πέρα από τη γυναίκα πρόεδρο, έξι ακόμη από τα 15 μέλη του διοικητικού συμβουλίου ανήκουν στο ωραίο φύλο.

Την ίδια στιγμή αρκετοί επενδυτές τολμούν να σπρώξουν χρήματα σε επιχειρήσεις των οποίων τα προϊόντα απευθύνονται σε γυναικείο κοινό, μια και η αγοραστική δύναμη των γυναικών συνεχώς αυξάνεται. Αλλωστε η γενιά των επενδυτών που προέρχεται από τις τάξεις των millennials εμφανίζεται γενικότερα πιο ευαίσθητη σε κοινωνικά θέματα. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με έρευνα της Calvert Investments Inc., το 70% των millennial επενδυτών δηλώνουν ότι προτιμούν να επενδύουν τα χρήματά τους με βάση κοινωνικά κριτήρια, μεταξύ των οποίων και το φύλο.

Η αντίληψη που ήθελε τη γυναίκα ικανή διαχειρίστρια μόνο στην κατσαρόλα με τα ντολμαδάκια της έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Και έτσι, την επόμενη φορά που θα σπεύσετε να αποδώσετε το χαρακτηρισμό «σπάταλη» στη σύντροφό σας, θυμηθείτε και την έρευνα της εταιρείας Fidelity Investments σύμφωνα με την οποία οι άντρες αποταμιεύουν το 7,9% των αποδοχών τους, ενώ οι γυναίκες το 8,3 % του μισθού τους. Τώρα μπορείτε να ξανασκεφτείτε το ερώτημα αν θα αγοράζατε ή όχι μετοχές εταιρείας στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται γυναίκα.

* Δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑmen Νοεμβρίου 2015