Νόστιμα προϊόντα φτάνουν συχνά στα γραφεία μας, αλλά πριν δοκιμάσουμε το λάδι, το μέλι, το ταχίνι και τα παξιμάδια της εταιρείας Trésors de Grèce είχαμε μείνει να θαυμάζουμε τις κομψότατες συσκευασίες τους. Απέπνεαν έναν κοσμοπολίτικο αέρα που τις καθιστούσε ιδανικές για να συστήσουν τα ελληνικά προϊόντα στην αλλοδαπή. Οταν βεβαιωθήκαμε ότι και το περιεχόμενό τους ήταν εφάμιλλο της εξωτερικής εμφάνισής τους, αποφασίσαμε να γνωρίσουμε τους… υπεύθυνους! Οι αδελφοί Θωμαδάκη αποκαλύπτουν τα μυστικά της επιτυχίας τους.

Πόσο καιρό δραστηριοποιείστε στον χώρο του τροφίμου;

Η εταιρεία μας δραστηριοποιείται στον χώρο εισαγωγής εκλεκτών τροφίμων από το 1992. Ιδρύθηκε από τον πατέρα μας Δήμο Ε. Θωμαδάκη και οι εισαγωγικές δραστηριότητές της συνεχίζονται κανονικά. Ωστόσο το όραμα των εξαγωγών και της «εξισορρόπησης του ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου της Ελλάδος» το είχε πολύ έντονο ο πατέρας μας, τον οποίο χάσαμε το 2004, και το ενστερνιστήκαμε και εμείς. Ετσι προσφάτως αποφασίσαμε να εξάγουμε ελληνικά τρόφιμα, πραγματικούς γαστρονομικούς θησαυρούς, στο εξωτερικό.

Με ποιους παραγωγούς συνεργάζεστε;

Διαθέτουμε εξαιρετικό ελαιόλαδο από τους ελαιώνες της οικογενείας Μπενακόπουλου (κτήμα Ανδελαία) στο Παραπούγκι Μεσσηνίας. Ελιές, βιολογικό μέλι Πηλίου και λιαστή ντομάτα από τη Σαπουνάς ΑΕ που επιλέγει, συσκευάζει και εξάγει από το 1921. Παραδοσιακά γλυκά του κουταλιού (από ελληνικά φρούτα), εξαιρετικό ταχίνι και σησαμέλαιο από τους αδελφούς Αχιλαδέλλη στη Λήμνο. Παξιμάδια Κρήτης από τον φούρνο του Χατζή στο Ηράκλειο και παξιμάδια Κυθήρων από τον φούρνο του Κασιμάτη στους Καρβουνάδες, και άλλους επίσης άριστους.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε αυτούς και τα προϊόντα τους;

Τους παραγωγούς τούς γνωρίζουμε προσωπικά γιατί συνεργαζόμαστε μαζί τους από καιρό. Διακινούμε κάποια από τα προϊόντα τους, με τη δική τους συσκευασία, στην ελληνική αγορά. Οσο για την επιλογή, τρία είναι τα βασικά κριτήρια: πρώτον, η ποιότητα και η γεύση (δεν πουλάμε κανένα προϊόν στην εταιρεία μας αν δεν μας αρέσει και αν δεν το τρώμε στο σπίτι μας), δεύτερον, η συνέπεια (σταθερή ποιότητα, χωρίς διακυμάνσεις) και, τρίτον, οι τιμές (οι οποίες πρέπει να είναι ανάλογες του προϊόντος). Εχουμε σταθερές συνεργασίες με συγκεκριμένους παραγωγούς. Δεν ψάχνουμε για χαμηλές τιμές ούτε για «ευκαιρίες από ‘δώ και από ‘κεί». Στηρίζουμε τους συνεργάτες μας «και στα καλά και στα κακά».

Σκέφτεστε να εντάξετε και άλλα προϊόντα της ελληνικής γης στο «καλάθι» σας και ποια;

Οπωσδήποτε. Η φιλοσοφία των Trésors de Grèce είναι να παρέχουν μια ευρεία ποικιλία ελληνικών γαστρονομικών θησαυρών – μια «ολοκληρωμένη γκάμα». Αλλά το κόστος ταυτόχρονης δημιουργίας μιας τόσο μεγάλης γκάμας είναι απαγορευτικό (υλικά συσκευασίας, στοκ σε κάθε κωδικό, διαχειριστικό και αποθηκευτικό κόστος κ.τ.λ.).
Οπότε κάναμε μια μικρή παύση στη δημιουργία κωδικών, προκειμένου να στήσουμε τις πωλήσεις μας – το πελατολόγιό μας στο εξωτερικό, και ειδικότερα στο Λονδίνο, στο Οσλο, στη Γενεύη και στο Τορόντο. Παράλληλα από τον Μάιο του 2014 τοποθετήσαμε τα προϊόντα μας σε πολλά σημεία σε όλη την Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή διατίθενται σε 25 επιλεγμένα σημεία (ντελικατέσεν).

Γιατί ο έλληνας καταναλωτής να προτιμήσει το δικό σας ταχίνι, π.χ., από κάποιου άλλου έλληνα παραγωγού;

Ο έλληνας καταναλωτής δεν είναι ο στόχος μας. Τον θέλουμε αλλά δεν είναι στόχος. Ούτε ο έλληνας ομογενής. Ούτε καν η αδελφή μας στο Λονδίνο φέρ’ ειπείν. Ολοι αυτοί έχουν έναν θείο, ξάδελφο ή φίλο που παράγει εξαιρετικό ελαιόλαδο ή μέλι ή παξιμάδια. Το παίρνουν χύμα από το χωριό και πολύ συχνά σαν δώρο. Και δεν χρειάζεται να πειστούν για την κορυφαία ποιότητα των ελληνικών προϊόντων. Δική μας φιλοδοξία είναι να πείσουμε τον Βρετανό, τον Νορβηγό, τον Ελβετό, το Καναδό κ.λπ. να προτιμήσουν το δικό μας ελαιόλαδο από το ιταλικό, τις ελιές μας από τις τυνησιακές, το ταχίνι μας από το περσικό, το μέλι μας από το κινεζικό κ.τ.λ. Ανταγωνιστής μας είναι ο Ιταλός και ο Ισπανός που πουλάει καλά προϊόντα σε εξαιρετικές συσκευασίες (σε αντιδιαστολή με τα ελληνικά που είναι καλύτερα σε μέτριες συσκευασίες). Εδώ όμως οφείλουμε να τονίσουμε ότι υπάρχουν πολλοί και ιδιαιτέρως αξιόλογοι συνάδελφοί μας οι οποίοι έχουν ξεκινήσει πριν από εμάς παρόμοιες δραστηριότητες και θριαμβεύουν ήδη στο εξωτερικό. Αυτούς τους θεωρούμε συν-αγωνιστές και θέλουμε να τους φτάσουμε. Και να τους ξεπεράσουμε όπου είναι δυνατό με την αξία μας. Με εξαιρετικό προϊόν, σε εξαιρετική συσκευασία, με πολύ συμφέρουσα τιμή και στιβαρές συνεργασίες με σοβαρούς λιανεμπόρους.

Γιατί επιλέγετε τις συγκεκριμένες αγορές του εξωτερικού;

Εχουμε πρόσβαση σε γνωστούς και συνεργάτες. Είναι σημαντικό να υπάρχει κάποιος έμπιστος που να γνωρίζει την ντόπια αγορά. Εχουμε καλή πρόσβαση από πλευράς logistics (μεταφορά, αποθήκευση και διανομή). Από την εμπειρία μας, η συχνή και εύρυθμη διακίνηση είναι κρίσιμης σημασίας για κάθε λιανέμπορο. Επίσης, είναι εύπορες αγορές, με αρκετά διεθνή πληθυσμό και ώριμους καταναλωτές που επιλέγουν την υγιεινή διατροφή, έχουν τη διάθεση να δοκιμάσουν κάτι το διαφορετικό, και να το πληρώσουν λίγο πιο ακριβά.

Υπάρχει κάτι που το θεωρείτε κλειδί για την επιτυχία σας;

Η πολύ καλή συνεργασία μεταξύ μας, η οποία μάς επέτρεψε το2012 να επενδύσουμε πολύ προσωπικό χρόνο και χρήμα σε μια ολοκληρωμένη προσπάθεια, και το γεγονός ότι ήμασταν και παραμένουμε οικονομικά ανεξάρτητοι, καθώς η εταιρεία μας έχει μηδενικό δανεισμό και τις ελάχιστες δυνατές συναλλαγές με τράπεζες. Οι τράπεζες δεν είναι «κακές». Αλλά δεν είναι και «καλές». Δεν είναι η λύση σε όλα τα προβλήματα. Αν δεν εισπράττεις, η λύση δεν είναι να δανειστείς αλλά να κυνηγήσεις περισσότερο τις εισπράξεις. Οι τράπεζες είναι ένα απαραίτητο εργαλείο ή όπλο για κάθε επιχείρηση. Αλλά τα όπλα απαιτούν προσεκτικό χειρισμό για να μην αυτοτραυματιστεί κανείς!