Μπορώ να δεχθώ τις έτοιμες ψιλοκομμένες και πλυμένες (;) σαλάτες που διατίθενται στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, με ή χωρίς κρουτόν και βινεγκρέτ, αν και φαντάζομαι πως το να αναμείξεις λίγο λάδι, με μπαλσάμικο και μουστάρδα ή λεμόνι δεν δείχνει και τόσο χρονοβόρο… Μπορώ επίσης να δεχθώ τα έτοιμα, πακεταρισμένα σε διάφανες συσκευασίες, σάντουιτς, γιατί ενδεχομένως πολλά περιοδικά μαγειρικής δεν αφιερώνουν σελίδες σε τέτοιου είδους συνταγές του τύπου: «ανοίγουμε το ψωμάκι, βάζουμε μια φέτα ζαμπόν, μια φέτα τυρί, ένα κομμάτι μαρούλι και λίγο μαγιονέζα, κλείνουμε το ψωμάκι, το τυλίγουμε με διάφανη μεμβράνη και το παίρνουμε μαζί μας στο γραφείο». Για τα πακετάκια σούσι δεν θα μιλήσω καθόλου. Για όποιον θέλει να συναντήσει τη σαλμονέλα, δεν θα βρει εμένα μπροστά του ως εμπόδιο…

Πριν από λίγες μέρες όμως διάβασα πως η γερμανική αλυσίδα σουπερμάρκετ Billa (η οποία μάλιστα έχει υποκαταστήματα σε ακόμη 11 ευρωπαϊκές χώρες) έβγαλε στην αγορά πακέτα με ξεφλουδισμένες μπανάνες! Δηλαδή κάποιος είχε τη φαεινή ιδέα, να αφαιρεθεί από το (πιο ευκολοφάγωτο) φρούτο η φυσική του συσκευασία και να μπει σε μία τεχνητή η οποία εκτός από αντιοικολογική είναι και πολυδάπανη. Και αυτή η ιδέα αποφασίστηκε να υλοποιηθεί…

Όπως ήταν απόλυτα φυσιολογικό ο κόσμος ξεσηκώθηκε, ο τύπος το αποδοκίμασε έντονα και το προϊόν αποσύρθηκε μετά την ολιγοήμερη εμφάνισή του συνοδευόμενο από τις απολογίες της συγκεκριμένης αλυσίδας…

Πολύ εύστοχο ωστόσο ήταν το σχόλιο ενός καταναλωτή στο facebook: «Χωρίς αμφιβολία, η συγκεκριμένη κίνηση είναι καταδικαστέα. Όμως ας λάβουμε υπόψην μας ότι δεν θα γινόταν αν δεν υπήρχε ζήτηση για κάτι τέτοιο». Βασική αρχή του μάρκετινγκ. Το παραπάνω γεγονός όμως μας δείχνει την τεμπελιά που έχει κυριεύσει τους καταναλωτές παγκοσμίως.

Το επόμενο «θαύμα» που θα δουν τα μάτια μας ποιο να είναι άραγε; Καθαρισμένα και κομμένα μήλα; Μασημένα πορτοκάλια με φτυσμένα τα κουκούτσια;!

Με την δικαιολογία του πιεσμένου χρόνου, της δύσκολης καθημερινότητας και του – ανυπόστατου στ’ αλήθεια – «το μαγείρεμα θέλει χρόνο», πολύς κόσμος ξεχνάει πως είναι το κανονικό φαγητό, τι γεύση έχει ένα φρέσκο λαχανικό και πόσο ζουμερά γλυκό μπορεί να είναι ένα φρούτο εποχής.

Στην πραγματικότητα ένα απλό πιάτο, δεν θέλει πάνω 30 λεπτά προετοιμασίας. Σκεφτείτε πόσος χρόνος χρειάζεται για να βράσουν τα μακαρόνια, να ψιλοκόψετε μια φρέσκια ντομάτα, να την ανακατέψετε με λίγο βασιλικό, φρέσκο πιπέρι και πάστα ελιάς για μια ωμή, πεντανόστιμη σάλτσα. Όλα μαζί, περίπου 20 λεπτά. Ένα στήθος κοτόπουλου ψήνεται στον φούρνο μαζί με 1 κολοκυθάκι, 1 κρεμμύδι και μία κόκκινη πιπεριά σε φέτες σχεδόν στον ίδιο χρόνο. Μία μπανάνα, ένα ροδάκινο κι ένα πορτοκάλι φτιάχνουν μια γεμάτη, χορταστική φρουτοσαλάτα. Αν μάλιστα την συνδυάσετε με 1 κεσεδάκι γιαούρτι, ε, τότε μιλάμε για γεύμα! Και ο κατάλογος δεν έχει σταματημό…

Η απόλαυση του μαγειρέματος σαν διαδικασία δημιουργίας και χαλάρωσης μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και ψυχοθεραπευτικά, κάτι που πολλοί ίσως αγνοούν καθώς απλά δεν το έχουν δοκιμάσει ποτέ. Η μυρωδιά από το σβήσιμο του κρασιού στην κατσαρόλα, ο ήχος του κρεμμυδιού που τσιρτσιρίζει στο τηγάνι ή η ευωδιά βανίλιας και φρούτου ενός αφράτου κέικ που μόλις βγήκε από τον φούρνο δεν μπορούν να συγκριθούν με κανένα delivery και κανένα έτοιμο φαγητό όσο φρέσκο κι αν – υποστηρίζει η ετικέτα του πως- είναι.

Οσο για το κόστος του πακεταρισμένου μεσημεριανού/κολατσιού/δείπνου; Μία μερίδα τηγανητές πατάτες (200 γρ.) σε ταβέρνα κοστίζει περίπου €3,5-€4 ευρώ, την ίδια στιγμή που στην λαϊκή αγορά το 1 κιλό δεν ξεπερνά το €1. Ένα πιάτο πέννες με σάλτσα ντομάτας και βασιλικού αφαιρεί €6 από την τσέπη μας, ενώ ένα ολόκληρο πακέτο πένες στο σουπερμάρκετ (δηλαδή 4 γεμάτα πιάτα), με 1 κιλό βιολογικές ντομάτες και ένα ματσάκι βασιλικό θα μας κόστιζαν το πολύ €4,00.

Τα συμπεράσματα -και οι λογαριασμοί- δικά σας…