Το λογότυπο της εταιρείας Maltby&Greek είναι χαριτωμένο και υπαινικτικό. Ενα συμπαθέστατο γαϊδουράκι, όπως αυτά που συναντάμε τα καλοκαίρια στα ελληνικά νησιά, φορά ένα ημίψηλο καπέλο. Κάπως έτσι, η αγνή ελληνική ύπαιθρος συναντά το λονδρέζικο στυλ σε μια επιχείρηση που έχει στόχο να διαδώσει τα ελληνικά προϊόντα στο βροχερό Λονδίνο. Και όταν μιλάμε για αγνά ελληνικά προϊόντα, δεν εννοούμε μόνο τα παραδοσιακά, το λάδι δηλαδή, τη φέτα και τις ελιές, αλλά και αυτά που είναι πολύ πιο ιδιαίτερα. Οι επισκέπτες, λοιπόν, της γραφικής υπαίθριας αγοράς του Μπέρμοντσεϊ, στο Νοτιοανατολικό Λονδίνο, και συγκεκριμένα στην οδό Maltby, εδώ και περίπου δύο χρόνια έμαθαν το αβγοτάραχο Aιτωλικού του Τρικαλινού, δοκίμασαν το καπνιστό χέλι του Γείτονα και άφησαν το αγγλικό τσάι στην άκρη για μια κούπα με ελληνικά βότανα Oreanthi.

Πίσω από το εγχείρημα βρίσκεται ένα νεαρό ζευγάρι: ο ιδρυτής της εταιρείας, Γιάννος Χατζηιωάννου, ένας Ελληνας του Λονδίνου, o οποίος σπούδασε χρηματοοικονομικά και εργάστηκε στον τραπεζικό τομέα, και η Ελλη-Αννα Παπανικολάου, πολιτικός μηχανικός με επιπλέον σπουδές διοίκησης επιχειρήσεων στο Λονδίνο. Αμφότεροι αποφάσισαν να επιστρέψουν στις γεύσεις των παιδικών τους χρόνων. Το 2012 όργωσαν την ελληνική επαρχία για να φτιάξουν ένα πορτφόλιο εκλεκτών ελληνικών προϊόντων. Συναντήθηκαν με παραγωγούς, συζήτησαν μαζί τους, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις τους, παρακολούθησαν από πρώτο χέρι τη διαδικασία παραγωγής και αποφάσισαν να πάρουν μαζί τους τα πιο εκλεκτά, συστήνοντας τρόφιμα όπως το λάδι, οι ελιές, το μέλι, παραδοσιακά ζυμαρικά και τυριά, γλυκά του κουταλιού, αλλαντικά, κρασί και πολλά ακόμη είδη στο βρετανικό κοινό. {{{ moto }}}

«Νομίζω ότι πολύ σημαντικό για τον πελάτη, πέρα φυσικά από το ίδιο το προϊόν, είναι να του διηγηθείς και την ιστορία που αυτό κουβαλά. Ουσιαστικά πρέπει να του προσφέρεις μια εμπειρία, μια πραγματικότητα, μια εικόνα. Δεν έχει ίσως τόσο μεγάλη σημασία η απαρίθμηση των βραβείων που έχει λάβει ένα κρασί, όσο η περιγραφή του οινοποιείου που το παρήγαγε» αναφέρει ο Γιάννος.

Το εγχείρημά τους πήγε καλά. Στην ατμοσφαιρική υπαίθρια αγορά αντάλλαξαν απόψεις με άλλους εμπόρους, συνομίλησαν με οικογένειες που αναζητούσαν τα καλύτερα προϊόντα και ήρθαν σε επαφή με τη νέα gourmet κοινότητα του Λονδίνου. Η Maltby&Greek, μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια από τη γέννησή της, μεγάλωσε, προσέλκυσε συνεργάτες και αριθμεί πλέον 215 κωδικούς, με την γκάμα των προϊόντων της συνεχώς να αυξάνεται. Προμηθεύει σε χονδρική εστιατόρια, ντελικατέσεν και κάβες, ενώ οι κάτοικοι του Λονδίνου μπορούν να βρουν τα προϊόντα της, σε λιανική, πέρα από τον αριθμό 41 της οδού Maltby και στον αριθμό 76 της οδού Druid, σε μία από τις πιο παλιές και ιστορικές αψίδες τρένων. Σε λίγες ημέρες, μάλιστα, ετοιμάζεται να βγει στον αέρα και το online κατάστημα (www.maltbyandgreek.com).

Ο νέος χώρος της Maltby&Greek στην αψίδα του τρένου, έκτασης περίπου 300 τ.μ., είναι ιδιαίτερος. Δεν είναι μόνο η ατμόσφαιρα που τον περιβάλλει, αλλά και τα γαστρονομικά events και οι γευσιγνωσίες κρασιού που διοργανώνονται εκεί. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια ελληνική πλατφόρμα, μια γαστρονομική σκηνή που θα δώσει πνοή όχι μόνο στα προϊόντα της Maltby&Greek, αλλά σε αυτό που ονομάζεται ελληνική κουλτούρα γενικότερα» αναφέρει η Ελλη-Αννα, η οποία για το καλοκαίρι έχει ήδη ένα γεμάτο πρόγραμμα παρουσιάσεων. Προτού κλείσουμε τη συζήτηση, τους ρωτώ αν έχουν κι άλλα σχέδια για το μέλλον. «Οι Βρετανοί λένε καλύτερα να περπατήσεις προτού αρχίσεις να τρέχεις» μας υπενθυμίζει ο Γιάννος με λονδρέζικη αυτοσυγκράτηση και ελληνικό δαιμόνιο.

Ο Γιάννος Χατζηιωάννου και η Ελλη-Αννα Παπανικολάου.

*Δημοσιεύθηκε στο BΗΜΑ GOURMET την Κυριακή 15 Ιουνίου 2014.