Τα τελευταία χρόνια, ο Ιντρις Ελμπα είναι ο πρώτος μαύρος ηθοποιός που μου έρχεται στο μυαλό ως πιθανός «διάδοχος» του Ντενζέλ Γουόσινγκτον. Πανύψηλος, κοντά στα 1,90, όμορφος, με μπάσα φωνή, που εμπνέει εμπιστοσύνη, ζεστό, ειλικρινές χαμόγελο και μεγάλα, ακτινοβόλα μάτια, ο Βρετανός Ελμπα, γνωστός πρώην dj του Λονδίνου (με το παρατσούκλι DJ Big Driis), έγινε διάσημος μέσω της τηλεόρασης, υποδυόμενος τον βαρόνο των ναρκωτικών Ράσελ Στρίνγκερ Μπελ, στο «The Wire», και έναν εκπρόσωπο του νόμου με πολύ ιδιαίτερες μεθόδους, στο αστυνομικό δράμα «Luther».
Η κινηματογραφική πορεία του είναι μεν ενδιαφέρουσα (συνεργασίες με τον Ρίντλεϊ Σκοτ στα «Προμηθέας», «American Gangster», τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, στο «Pacific Rim», τον Γκάι Ρίτσι, στο «RocknRolla» κ.ά.), όμως προς το παρόν ο Ελμπα δεν έχει βρει τη μεγάλων προσδοκιών ταινία που θα του δώσει την ευκαιρία να οδηγήσει μόνος του το «όχημα». Οχι βέβαια ότι ο Ελμπα δεν έχει διατελέσει πρωταγωνιστής. Υπήρξε μάλιστα ένας εξαιρετικός Νέλσον Μαντέλα στο βιογραφικό δράμα «Μαντέλα: Ο δρόμος προς την ελευθερία» (2014), παρότι η ταινία του Τζάστιν Τσάντγουικ δεν έκανε την αίσθηση που θα περίμενε κανείς.
Η μεγάλη στιγμή του Ιντρις Ελμπα, ο οποίος στις 6 Σεπτεμβρίου γίνεται 45 ετών, ίσως έρθει με τον «Μαύρο Πύργο», μία από τις ταινίες που συζητιούνται περισσότερο αυτήν την περίοδο, χάρη στη δημοφιλέστατη σειρά μυθιστορημάτων φαντασίας του Στίβεν Κινγκ που έχουν σημειώσει απίστευτες πωλήσεις ανά την υφήλιο (στην Ελλάδα κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βell). Ο Ελμπα έχει υποδυθεί ξανά υπερήρωες στο παρελθόν –στις δύο ταινίες «Θορ», στους «Εκδικητές: Η εποχή του Ultron» -, όμως αυτήν τη φορά «είναι διαφορετικά, διότι ο ήρωάς του βρίσκεται «μπροστά στο τρένο»», όπως ο ίδιος το περιγράφει. «Οταν o ρόλος σου σε ένα blockbuster είναι μικρός, έρχεσαι, κάνεις το κομμάτι σου και φεύγεις. Η ενέργεια είναι πολύ διαφορετική και πολύ πιο ενδιαφέρουσα όταν τραβάς ο ίδιος το κουπί».
Η αλήθεια είναι ότι ο ίδιος ο Ιντρις Ελμπα δεν ανήκει στα εκατομμύρια των αναγνωστών, φαν του «Μαύρου Πύργου». «Το παραδέχομαι, δεν είχα υπόψη τα βιβλία όταν με προσέγγισαν για να συμμετέχω στην ταινία» είπε ο ηθοποιός, ο οποίος –προς τιμήν του –προσέθεσε ότι θα ήταν προτιμότερο ο ρόλος του Πιστολέρο «να δοθεί σε κάποιον άλλον από τους πολλούς και εξαιρετικά ταλαντούχους ηθοποιούς που θα μπορούσαν επίσης να τον αναλάβουν».

Ομως ο δανός (ελληνικής καταγωγής από την πλευρά του πατέρα του) σκηνοθέτης Νικολάι Αρσέλ δεν ήθελε κάποιον άλλον, επομένως στον «Μαύρο Πύργο», που προβάλλεται στις αίθουσες, βλέπουμε τον Ελμπα ως Ρόλαντ Ντεσέιν του «Τελευταίου Πιστολέρο», ορκισμένου υπερασπιστή του Σύμπαντος και εγκλωβισμένου σε μια αέναη μάχη με την αιώνια νέμεσή του, τον Γουόλτερ Ο’ Ντιμ, γνωστό με το παρατσούκλι ο «Μαυροντυμένος άντρας».

Με τον Μάθιου ΜακΚόναχι σε έναν πολύ πιο σκοτεινό ρόλο από αυτούς που μας έχει συνηθίσει… Ο Πιστολέρο προσπαθεί να αποτρέψει τον O’ Ντιμ από το να γκρεμίσει τον Μαύρο Πύργο, ο οποίος κρατά ολόκληρο το Σύμπαν σε ισορροπία. Με το πεπρωμένο των κόσμων να διακυβεύεται, και την αναπάντεχη βοήθεια του Τζέικ Τσέιμπερς (Τομ Τέιλορ), ενός χαρισματικού εφήβου που έρχεται από τη δική μας πραγματικότητα, το καλό και το κακό συγκρούονται στην έσχατη μάχη…

Η ψυχολογία των ηρώων που αναλαμβάνει να υποδυθεί αποτελεί προτεραιότητα του Ιντρις Ελμπα, που γεννήθηκε στο Χάκνεϊ του Λονδίνου και μεγάλωσε στο Ιστ Χαμ, μοναχοπαίδι μεταναστών από τη Σιέρα Λεόνε (ο πατέρας) και την Γκάνα (η μητέρα). «Υπάρχουν ρόλοι», λέει, «που κατά κάποιον τρόπο σε υποχρεώνουν να ανακαλύψεις εκ νέου τον εαυτό σου.

Με τον Ρόλαντ θέλησα να δουλέψω από μέσα προς τα έξω. Προσπάθησα να συγκρίνω εμένα με εκείνον και κάπως έτσι άρχισα να τον πλάθω. Το γεγονός ότι ο Πιστολέρο είναι ένας υπερήρωας και οι σκηνές δράσης του εντυπωσιάζουν δεν σημαίνει ότι δεν έχει ψυχολογικό βάθος».

Ο Ελμπα εξηγεί ότι ορισμένες φορές –και στην περίπτωση του «Μαύρου Πύργου» αυτό ίσχυσε –ακόμα και το κοστούμι του ήρωα βοηθά για να τον κατανοήσει περισσότερο ο ηθοποιός που τον υποδύεται. «Φορώντας το μακρύ, δερμάτινο παλτό του Πιστολέρο και ζωσμένος με τα πιστόλια του, ένιωσα ότι τον καταλάβαινα». Ο Ελμπα θεωρεί ότι η δουλειά στον κινηματογράφο είναι συλλογική και τονίζει ότι οφείλει πολλά από όσα έχει καταφέρει στην υπεύθυνη των κοστουμιών, Τρις Σάμερβιλ.
Ο Ελμπα συνάντησε μία φορά τον δημιουργό του «Μαύρου Πύργου», τον Στίβεν Κινγκ, όταν ο τελευταίος επισκέφθηκε τα γυρίσματα (ο Κινγκ είναι και συμπαραγωγός). Δεν μίλησαν πολλή ώρα, όμως ο Κινγκ, τον οποίο ο Ελμπα χαρακτηρίζει «άνετο», έδειξε ικανοποιημένος με αυτό που έβλεπε.
Από τη δική του πλευρά ο Νικολάι Αρσέλ, του οποίου η ταινία «Ο έρωτας της βασίλισσας» κέρδισε μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας (2013), ήταν από παιδί μεγάλος θαυμαστής των μυθιστορημάτων του Στίβεν Κινγκ. «Αυτό βοήθησε πολύ», είπε ο Ελμπα, «διότι, γνωρίζοντας τον κόσμο του «Μαύρου Πύργου», ο Νικολάι μπόρεσε να τον αποδώσει γραμμικά όπως απαιτείται για να γίνει κατανοητή μια κινηματογραφική ταινία.

Η αφήγηση στα μυθιστορήματα δεν είναι γραμμική και η σεναριακή δουλειά, για να γίνει απολύτως κατανοητή από όσους δεν γνωρίζουν το σύμπαν του Πύργου από τα βιβλία, ήταν μεγάλη. Ο Νικολάι βρήκε μια μέση λύση, η οποία και την ιστορία τιμά και βγάζει νόημα. Ο «Μαύρος Πύργος» είναι η πρώτη μεγάλη παραγωγή του και τα έβγαλε πέρα μια χαρά».

Η ταινία «Ο Μαύρος Πύργος» προβάλλεται στις αίθουσες σε διανομή Feelgood Entertainment και τα μυθιστορήματα του «Μαύρου Πύργου», του Στίβεν Κινγκ, κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Bell.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 6 Αυγούστου 2017.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ