«Πρώτα απ’ όλα, είμαι πολύ υπερήφανος που συνεργαστήκαμε με το Impact Hub και με το Ιδρυμα Ωνάση ώστε να καταφέρουμε να διοργανώσουμε το Hack the Camp» λέει στο BHMAgazino ο νέος πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα και, σε έναν ασυνήθιστο για διπλωμάτες ρόλο, μέλος της κριτικής επιτροπής του Hack the Camp, Τζέφρι Πάιατ. «Ηταν μια διοργάνωση που έδωσε σε όλους μας δύναμη. Ηταν δύο μήνες σκληρής δουλειάς από τις ομάδες και προέκυψαν κάποια εξαιρετικά πρότζεκτ. Επίσης, μου άρεσε το γεγονός ότι μέσω αυτής της δράσης ενθαρρύνουμε την κουλτούρα των start-up στην Ελλάδα· είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει μια ολόκληρη νέα γενιά επιχειρηματιών που προέρχεται από το ελληνικό οικονομικό οικοσύστημα. Εδώ αξιοποιούν τη δημιουργικότητά τους για να βοηθήσουν τους πρόσφυγες, αλλά επίσης εδώ βρίσκεται το στοιχείο εκείνο που θα οδηγήσει την Ελλάδα προς την οικονομική ανάπτυξη» καταλήγει.

Πράγματι, η διοργάνωση του Hack the Camp, η οποία διήρκεσε δύο μήνες και ολοκληρώθηκε την περασμένη Κυριακή στον συνεργατικό πολυχώρο Impact Hub, παρουσίαζε κάποια χαρακτηριστικά τα οποία συνδέονται με την οικονομική ανάπτυξη. Πρώτον, ήταν η καινοτομία της ίδιας της ιδέας: ομάδες δημιουργικών επαγγελματιών (προγραμματιστές, αρχιτέκτονες, designers κ.λπ.) αξιοποιούσαν τις ικανότητές τους προκειμένου να βελτιώσουν άμεσα τη ζωή των 60.000 προσφύγων που ζουν σε camps ανά την Ελλάδα. Επειτα ήταν το συνεργατικό, καθόλου «εταιρικό» κλίμα που παρέπεμπε στη start-up κουλτούρα. Και, βεβαίως, το ίδιο το ταλέντο, σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά.
Την Κυριακή, έπειτα από ένα Σαββατοκύριακο εντατικής προετοιμασίας, οι εννέα ομάδες οι οποίες είχαν προκριθεί από τις προηγούμενες φάσεις της διαδικασίας παρουσίασαν στην κριτική επιτροπή και στο κοινό τις ιδέες και την πρόοδό τους, διεκδικώντας τα τρία έπαθλα του διαγωνισμού καθώς και μια τιμητική διάκριση. Παρακολουθώντας τις προτάσεις, ανεξαρτήτως από το αν κέρδισαν ή όχι τον διαγωνισμό, παρατηρούσε κάποιος έντονα την προσαρμογή δεδομένων ανθρώπινων αναγκών αλλά και της σύγχρονης ψηφιακής κουλτούρας στις απαιτήσεις ενός σύνθετου προβλήματος, όπως είναι το Προσφυγικό. Ψηφιακές πλατφόρμες που επιτρέπουν στους πρόσφυγες να επικοινωνούν, να ηχογραφούν τα μηνύματά τους και να τα δημοσιεύουν στο Διαδίκτυο, να ενημερώνονται για την ελληνική αγορά εργασίας μέσω εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης και ακολούθως να επικοινωνούν με ενδιαφερόμενους εργοδότες, ακόμη και να διεκδικούν δωρεές σε Bitcoin, ήταν μόνο μερικές από τις ευφάνταστες αλλά και εν πολλοίς άμεσα εφαρμόσιμες ιδέες που παρουσιάστηκαν.

Οι ενθουσιασμένοι, αλλά και κουρασμένοι από τη σκληρή δουλειά όλου του Σαββατοκύριακου, υποψήφιοι, ανέβαιναν ο ένας μετά τον άλλον στη σκηνή που είχε σχηματιστεί στον πρώτο όροφο του νεοκλασικού που στεγάζει το Impact Hub στου Ψυρρή και μιλούσαν τρία λεπτά για την ιδέα τους. Επειτα, είχαν ακόμη τρία λεπτά για να απαντήσουν στις ερωτήσεις της κριτικής επιτροπής. Μετά το τέλος των παρουσιάσεων, οι κριτές αποχώρησαν και έπειτα από ένα 20λεπτο επέστρεψαν με την ετυμηγορία τους.
Τα τρία βραβεία, ύψους 4.000, 6.000 και 10.000 δολαρίων αντιστοίχως, σίγουρα δεν θα λύσουν όλα τα προβλήματα των ομάδων, όμως είναι αρκετά για να τους κάνουν να συνεχίσουν και να δώσουν υπόσταση στις ιδέες τους. Το τρίτο βραβείο απέσπασε η ομάδα Autonomous Water Supply, η οποία σχεδίασε μια φορητή μονάδα παροχής νερού που μπορεί να βελτιώσει τις συνθήκες προσωπικής υγιεινής στους καταυλισμούς. Το δεύτερο βραβείο πήγε στην ομάδα Refergon που αναπτύσσει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία θα συνδέει τους πρόσφυγες που αναζητούν εργασία με πιθανούς εργοδότες. Και την πρώτη θέση κατέκτησε η ομάδα που ανέπτυξε την εφαρμογή Native Net, η οποία έχει ως σκοπό να χαρτογραφήσει και να καταχωρίσει όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες και δράσεις στους καταυλισμούς από διαφορετικούς φορείς και οργανώσεις, ούτως ώστε οι πρόσφυγες να έχουν μια πλήρη εικόνα τού τι μπορούν να βρουν στον καταυλισμό τους, πότε και πού.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ