Tο 1989, ο Τζόκερ, ο άσπονδος εχθρός του Μπάτμαν, μετέτρεψε τον Τζακ Νίκολσον σε πολυεκατομμυριούχο. Ο ευφυής ηθοποιός τον υποδύθηκε στον πρώτο «Μπάτμαν» του κινηματογράφου και έχοντας μυριστεί τον αντίκτυπο που θα είχε η ταινία του Τιμ Μπάρτον ζήτησε ποσοστά από τις εισπράξεις. Και έπιασε λαχείο, γιατί η ταινία του Τιμ Μπάρτον έσπασε παντού ταμεία.
Περίπου είκοσι χρόνια αργότερα, το δεύτερο μετά θάνατον Οσκαρ που έχει κερδίσει ποτέ ηθοποιός στην ιστορία του θεσμού, επρόκειτο να απονεμηθεί στον Χιθ Λέτζερ που υποδύθηκε τον Τζόκερ στον «Σκοτεινό ιππότη» του Κρίστοφερ Νόλαν. Ηταν τραγική ειρωνεία που ο ρόλος ο οποίος σήμανε τη μεγαλύτερη κινηματογραφική επιτυχία του αυστραλού ηθοποιού έμελλε να γίνει η ταφόπλακά του.
Με την «Ομάδα αυτοκτονίας» («Suicide Squad») σήμερα, ο Τζόκερ επιστρέφει στις οθόνες και αυτή τη φορά έχει τη μορφή ενός άλλου, επίσης ιδιαίτερου ηθοποιού, επίσης βραβευμένου με Οσκαρ, αν και για κάτι εντελώς διαφορετικό. Γιατί δύσκολα μπορείς να συνδέσεις την τραβεστί Ρέιον που ο Λέτο υποδύθηκε με τρομερό coolness στο «Dallas Buyers Club» (2013) με τον διεστραμμένο χαρακτήρα της DC Comics που ευχαριστιέται να κάνει τον βίο αβίωτο στον Ανθρωπο-Νυχτερίδα.
Ο Τζάρεντ Λέτο γνωρίζει τι σημαίνει Τζόκερ στην αμερικανική (και όχι μόνο) ποπ κουλτούρα. Γνωρίζει το βάρος της σύγκρισής του με τους προηγούμενους ηθοποιούς που τον υποδύθηκαν. Και λέει: «Οταν σου προτείνουν έναν τέτοιο ρόλο, το πρώτο πράγμα που κάνεις είναι να πάρεις μια βαθιά αναπνοή. Υπάρχει ευθύνη, υποθέτω, τη νιώθεις μέσα σου. Ομως την ίδια ώρα η πρόκληση είναι απίστευτα συναρπαστική. Η δουλειά που έχει γίνει πάνω στον Τζόκερ στο παρελθόν έχει επηρεάσει πολύ κόσμο, τόσο σπουδαία, τόσο διασκεδαστική αλλά και τόσο ριψοκίνδυνη, που αντιλαμβάνεσαι πόσο τιμητικό είναι για σένα να σου ζητούν να αναλάβεις μια τέτοια ευθύνη. Ο Τζόκερ είναι σαν το όρος Εβερεστ: μια από αυτές τις καταπληκτικές ιδέες όπου το πιο πιθανό είναι να αποτύχεις».
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η ευθύνη ήταν ακόμη μεγαλύτερη για τον Ντέιβιντ Αγερ, τον σκηνοθέτη που ανέλαβε τη δημιουργία της ταινίας «Ομάδα αυτοκτονίας». Ο Αγερ, που έχει στο ενεργητικό του το αντιπολεμικό αριστούργημα «Fury», ανέλαβε να συγκεντρώσει την αφρόκρεμα από τα… σούπερ «τομάρια» της DC Comics, να τα βάλει σε μια ταινία και να τα μετατρέψει σε ένα ενιαίο μέτωπο ικανό να υπηρετήσει την αμερικανική κυβέρνηση σε μια αποστολή αυτοκτονίας με στόχο τη δύναμη που απειλεί να καταστρέψει τον πλανήτη (για μία ακόμη φορά η υπερβολή κινεί τα γρανάζια μιας σούπερ διασκεδαστικής περιπέτειας για όσους τουλάχιστον συμπαθούν το είδος που το «Suicide Squad» αντιπροσωπεύει). Ανάμεσα στους σούπερ κακούς θα βρούμε τον Deadshot (Γουίλ Σμιθ), τον πυρομανή Ντιάμπλο (Τζέι Χερνάντεζ) αλλά και τη Χάρλεϊ Κουίν (Μάργκο Ρόμπι), η «στρατολόγηση» της οποίας δικαιολογεί την παρουσία του Τζόκερ στην ταινία. Ο Τζόκερ γουστάρει τρελά τη Χάρλεϊ και τη θέλει δική του, γεγονός που ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα στην αποστολή αυτοκτονίας.
Πολύπλευρο ταλέντο, ο Λέτο γεννήθηκε πριν από 44 χρόνια στην Μπόσιερ Σίτι της Λουϊζιάνα ως Τζάρεντ Τζόζεφ Μπράιαντ. Το αγγελικό του πρόσωπο τον βοηθά να δείχνει κατά πολύ νεότερος. Ο Λέτο, στις φλέβες του οποίου κυλά σκωτσέζικο, ιρλανδικό, γερμανικό, βρετανικό και καχούν αίμα, επέλεξε για την καριέρα του το επώνυμο του θετού πατέρα του. Προτού αποφασίσει να ακολουθήσει τον δύσκολο δρόμο των εικαστικών σπουδάζοντας στην Πανεπιστημιακή Σχολή Καλών Τεχνών της Φιλαδέλφειας, είχε γυρίσει ολόκληρη την Αμερική. Για ένα διάστημα έζησε με την οικογένειά του σε κοινόβιο χίπηδων. Ομως παράτησε τα εικαστικά για τη μουσική και την υποκριτική συνεχίζοντας τις σπουδές του στη School of Visual Arts της Νέας Υόρκης. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1992, βρέθηκε στο Λος Αντζελες ως κατά βάση μουσικός με παράπλευρο στόχο να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και στην ηθοποιία.
Η μουσική έχει επηρεάσει βαθύτατα τη ζωή του Λέτο. Το σώμα του είναι γεμάτο τατουάζ που σχετίζονται με το μουσικό συγκρότημά του 30 Seconds to Mars, μέλος του οποίου είναι και ο αδελφός του, Σάνον Λέτο. Στο κλειδοκόκαλο του δεξιού ώμου του είναι γραμμένη η φράση «provehito in altum» (προχώρα στα βαθιά) που είναι το μότο του συγκροτήματος, ενώ το σήμα του συμβόλου της αλχημείας για το στοιχείο του αέρα κοσμεί την εξωτερική πλευρά και των δύο μπράτσων του.
Ως ηθοποιός κατατάσσεται μάλλον σε αυτό που ονομάζεται «method acting», ή κάτι τέτοιο τουλάχιστον φαίνεται από τη σχολαστική προετοιμασία των ρόλων του. Για το «Dallas Buyers Club», για παράδειγμα, έχασε σχεδόν είκοσι κιλά, λέγοντας αργότερα ότι «όταν χάνει κανείς κιλά, είναι σαν να χάνει λίγο από τον εαυτό του».
Κιλά είχε χάσει επίσης για την αξιομνημόνευτη ερμηνεία του στην ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο», όπου εθίστηκε στην αφαγία, νιώθοντας πόνους όταν αναγκαζόταν να τρώει ένα μπρόκολο ή ένα φύλλο λάχανου (παρεμπιπτόντως, επί είκοσι χρόνια ο Λέτο είναι vegan). Η διαδικασία δημιουργίας εκείνης της ταινίας (που για τον υπογράφοντα είναι και η καλύτερή του) του είχε προκαλέσει και τεράστια ψυχολογικά προβλήματα. Λέγεται ότι ο Λέτο είχε φτάσει στο σημείο να κλαίει αντικρίζοντας τον Αρονόφσκι πριν από το γύρισμα κάποιων σκηνών του. «Το τίμημα ήταν υψηλό, όμως άξιζε τον κόπο» θα έλεγε αργότερα.
Εκανε ακριβώς το αντίθετο για την «Ομάδα αυτοκτονίας». Αρκετά κιλά μυϊκής μάζας προστέθηκαν στο σώμα του για τον ρόλο του Τζόκερ, αν και το παραπανίσιο βάρος δεν ήταν τόσο άμεση προτεραιότητα στην ταινία όσο κυρίως η «κατεύθυνση» του ήρωα, τον οποίο είχαν τόσο καλά ενσαρκώσει προηγούμενοι ηθοποιοί. «Ηταν αναγκαίο να κινηθούμε διαφορετικά» είπε. «Και το καλό με τον Τζόκερ ως ήρωα είναι ότι σου το επιτρέπει. Δεν έχει κανόνες. Είναι απρόβλεπτος. Λειτουργεί 100% με το ένστικτο. Αρα από αυτόν όλα μπορείς να τα περιμένεις».
Η καλλιτεχνική ανησυχία του Τζάρεντ Λέτο είναι γνήσια. Η μουσική είναι πάθος και το σωστό πρόμο δική του ευθύνη. Εχει σκηνοθετήσει τρία μουσικά βίντεο τραγουδιών του συγκροτήματος 30 Seconds to Mars με διαφορετικά ψευδώνυμα. Ως Μπαρθόλομιου Κάμπινς για το «The Kill» και το «From Yesterday», ενώ στους τίτλους του μουσικού βίντεο για το «A Beautiful Lie» βρίσκουμε το παράξενο όνομα Ανγκαλόκ Πάνιπακ.
Η χρονιά ίδρυσης των 30 Seconds to Mars είναι το 1998, που τελικά υπήρξε πολύ γουρλίδικο για τον Λέτο. Εως τότε είχε κάνει λίγα πράγματα, κυρίως στην τηλεόραση, ανάμεσα στα οποία και τη σειρά «My So-Called Life» που δεν είχε μεγάλη… ζωή (1994-1995). Ο μόνος ρόλος του στον κινηματογράφο που είχε κάπως συζητηθεί ήταν εκείνος του διάσημου δρομέα Στιβ Πρεφοντέν στην ομότιτλη ταινία του Στιβ Τζέιμς, η οποία όμως είχε πολύ μικρή διανομή και σε κάποιες χώρες όπως η δική μας δεν προβλήθηκε καν.
Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν το 1998 όταν ο Λέτο συμμετείχε στο αντιπολεμικό έπος του Τέρενς Μάλικ «Η λεπτή κόκκινη γραμμή». Ακολούθησε το πασίγνωστο «Fight Club» του Ντέιβιντ Φίντσερ το 1999. Ξαφνικά η καριέρα του άρχισε να παίρνει πραγματικά μπροστά, με μικρούς ρόλους σε διάρκεια μεν αλλά σε ταινίες που προκαλούσαν αίσθηση: «Το κορίτσι που άφησα πίσω» (1999), «American Psycho» (2000) και βεβαίως το «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο» (2000).
Παρ’ όλα αυτά, ο Λέτο θα έπρεπε να περιμένει αρκετά χρόνια μέχρι το 2013 για να βρει την πλήρη αναγνώριση και καταξίωση. Τότε ήταν που βγήκε στις αίθουσες η ταινία του Ζαν-Μαρκ Βαλέ «Dallas Buyers Club», βασισμένη στην αληθινή ιστορία ενός προσβεβλημένου από τη νόσο του AIDS καβαλάρη του ροντέο ονόματι Ρον Γούντρουφ (Μάθιου Μακ Κόναχι), ο οποίος αποφασίζει να αφοσιωθεί σε μια «σταυροφορία» εναντίον του Αμερικανικού Οργανισμού Φαρμάκων πουλώντας ο ίδιος εναλλακτικά φάρμακα και μεθόδους θεραπειών που δεν επιτρέπονταν στις ΗΠΑ. Πιστός συνεργάτης του σε αυτή την προσπάθεια μια τραβεστί, η Ρέιον, ο διασημότερος ρόλος του Λέτο και εκείνος για τον οποίο σάρωσε ό,τι βραβείο υπάρχει στις ΗΠΑ μέχρι να κερδίσει το Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου στην πρώτη και μοναδική έως τώρα υποψηφιότητά του στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Για την ιστορία, ο Βαλέ τον επέλεξε μέσω Skype. Oταν έγινε η κλήση, ο Λέτο υποδέχθηκε τον σκηνοθέτη ντυμένος και βαμμένος σαν γυναίκα. Είκοσι πέντε λεπτά αργότερα, είχε κερδίσει τον ρόλο… l
Η ταινία «Ομάδα αυτοκτονίας» προβάλλεται από την Πέμπτη 25/08 σε διανομή Tanweer.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ