Τι συµβαίνει µε τις δηµοσκοπήσεις; Οι «παραδοσιακοί» δηµοσκόποι, όχι µόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσµίως, µετρούν το τελευταίο διάστηµα µια σειρά από αποτυχίες, µε πιο πρόσφατο παράδειγµα την αδυναµία να προβλεφθεί το Brexit. Ωστόσο, µία από τις µεθόδους που σε αντίθεση µε τις «παραδοσιακές» απέδωσε σωστά αποτελέσµατα ήταν εκείνη που χρησιµοποιεί η ελληνική εφαρµογή Pollfish.
Ας τα πάρουµε από την αρχή.

Οι δηµοσκόποι απέτυχαν να προβλέψουν το αποτέλεσµα του ελληνικού δηµοψηφίσµατος πέρυσι το καλοκαίρι, απέτυχαν να «δουν» την άνοδο του Ντόναλντ Τραµπ στις ΗΠΑ και, πριν από λίγες ηµέρες, απέτυχαν να προβλέψουν την έκβαση του βρετανικού δηµοψηφίσµατος υπέρ του Brexit (για να µη µιλήσουµε για τις επιδόσεις των Podemos στις ισπανικές εκλογές). Μόλις µία ηµέρα προτού ανοίξουν οι κάλπες, προέβλεπαν επικράτηση του Remain µε περίπου 2,6%.


Η ομάδα του ελληνικού app Pollfish που κατάφερε να προβλέψει το αποτέλεσμα.

Η τελευταία περίπτωση αποτέλεσε µάλλον τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Πλέον, όλα τελούν υπό αίρεση: οι µέθοδοι των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και η ορθότητά τους, ο τρόπος µε τον οποίο προσεγγίζεται αναλυτικά το σύνολο των αναποφάσιστων, η διάθεση των ερωτώµενων καθώς απαντούν… Μέχρι τώρα οι δηµοσκοπήσεις, σε συνδυασµό µε τις αναλύσεις ρίσκου των οίκων αξιολόγησης και των επενδυτικών τραπεζών, αποτελούσαν τα κύρια εργαλεία που διέθεταν οι ερευνητές για να προβλέψουν το µέλλον, σύµφωνα µε τον ερευνητή του Πανεπιστηµίου Κολούµπια και της Microsoft και διαχειριστή του µπλογκ PredictWise, Ντέιβιντ Ροθτσάιλντ. Οµως, όπως δήλωσε ο ίδιος στο αµερικανικό οικονοµικό σάιτ Quarz, «οι έρευνες για το βρετανικό δηµοψήφισµα που έκανα µέσω Pollfish πέτυχαν ακριβώς».

H Pollfish οικοδοµήθηκε πάνω σε µια απλή αλλά επιστηµονικά αµφιλεγόµενη ιδέα: οι εµπνευστές του έδωσαν κίνητρα σε εφαρµογές κινητών αντί για διαφηµίσεις στους χρήστες τους να παρεµβάλλουν τα δικά τους σύντοµα ερωτηµατολόγια. Οι χρήστες που απαντούσαν κέρδιζαν δώρα. Ετσι, η Pollfish διαµόρφωνε το κοινό της και το «πουλούσε» σε µεγάλες επιχειρήσεις µε σκοπό τη στοχευµένη έρευνα αγοράς. Μια επιχείρηση ζητούσε, π.χ., µια έρευνα η οποία να απευθύνεται σε άνδρες που είναι κάτοχοι αυτοκινήτου. Η Pollfish διοχέτευε στο αντίστοιχο κοινό τα σχετικά ερωτήµατα. Με αυτόν τον τρόπο, στην περίπτωση του Brexit, οικοδοµήθηκε το προφίλ των αναποφάσιστων, το οποίο ταίριαζε περισσότερο σε εκείνο του στρατοπέδου τού Leave, και εξήχθη το συµπέρασµα.
Η Pollfish αναπτύχθηκε στην Αθήνα από τους Γιάννη Παπαδάκη, Ανδρέα Βούρκο, Γιάννη Ζαούδη και Ζήση Μπέλλα και αναδείχθηκε στον διαγωνισµό «i-bank Καινοτοµία & Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας το 2013. Εκτοτε βρήκε εντυπωσιακή χρηµατοδότηση, έφτασε να συνεργάζεται µε 8.000 εφαρµογές για κινητά τηλέφωνα και να έχει πελάτες κολοσσούς όπως η Oracle, η Deutsche Telekom, η Mondelēz και η Mercedes.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 3 Ιουλίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ