Είναι σίγουρα πολλά παραπάνω από αισθησιακές φωτογραφίσεις γυναικών. Από την άλλη, δεν είναι ακριβώς φωτογραφίες μόδας. Η 51χρονη ιστορία του ημερολογίου Pirelli αποτελεί έναν ενδεικτικό κατάλογο όπου κάποιος μπορεί να «συναντήσει» τις τάσεις στην αισθητική, στα γυναικεία πρότυπα, καθώς και στη μόδα.
Ούτε εφέτος οι υπεύθυνοι της ιταλικής επιχείρησης πρωτοτύπησαν. Για το ημερολόγιο Pirelli του 2015, ο διάσημος αμερικανός φωτογράφος μόδας Στίβεν Μάιζελ φωτογράφισε μια σειρά από τοπ μόντελ. Την επιμέλεια των φωτογραφίσεων ανέλαβε η πρώην διευθύντρια της γαλλικής έκδοσης της «Vogue» Καρίν Ρόιτφελντ, ενώ το θέμα του ημερολογίου είναι τα φετίχ. Μάλιστα, μία εκ των πρωταγωνιστριών είναι η Κάντις Χάφιν, ένα μοντέλο το οποίο συνήθως δειγματίζει ρούχα σε μεγάλα μεγέθη –πρώτη φορά η πολυτελής έκδοση κάνει τέτοια «παραχώρηση».
Πέρα από την παραπάνω έκπληξη, ο κατάλογος των γυναικών που έχουν φωτογραφηθεί για την εφετινή έκδοση του ημερολογίου που ο κολοσσός ειδών αυτοκινήτου τυπώνει σε ελάχιστα αντίτυπα προκειμένου να τα αποστείλει σε καλούς πελάτες του, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την Αντριάνα Λίμα, την Κάρεν Ελσον, τη Ναταλία Βοντιάνοβα, τη Ρακέλ Ζίμερμαν, την Τζόαν Σμολς και την Ιζαμπέλι Φοντάνα. Οσοι παρακολουθούν τον χώρο, μονάχα ακούγοντας τα ονόματά τους, παραδέχονται ότι και μόνο αυτά αποτελούν την κυριότερη «κατεύθυνση» για όποιον θέλει να έρθει σε επαφή με τα χαρακτηριστικά της ανδρικής επιθυμίας σήμερα.
Το ημερολόγιο της Pirelli, παρά το γεγονός ότι είναι περίπου αδύνατο να αποκτηθεί από τον μέσο άνθρωπο, αφού δεν είναι διαθέσιμο προς πώληση, κοστίζει μια περιουσία προκειμένου να δημιουργηθεί. Προφανώς, για να διαρκεί τόσα χρόνια η ακτινοβολία του, οι υπεύθυνοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Και παρόλο που αυτή η επίμονη –επί μισό αιώνα! – χαρτογράφηση της γυναικείας σεξουαλικότητας δεν παραπέμπει ούτε κατ’ ελάχιστο στην αγορά ελαστικών αυτοκινήτου, η επίδραση του ημερολογίου με όρους μάρκετινγκ δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί επιτυχημένη.
Η πρώτη έκδοση του ημερολογίου, μια θαυμάσια άσκηση πάνω στην προβολή της γυναικείας φιγούρας, έγινε το 1964, ως μέρος μιας λογικής «πολυτελούς μάρκετινγκ» για την ιταλική επιχείρηση. Εκτοτε, μόνο μια ματιά στον κατάλογο των επαγγελματιών εκείνων οι οποίοι έχουν συνεργαστεί –μπροστά ή πίσω από την κάμερα –για τα ημερολόγια της Pirelli είναι ικανή να περιγράψει με ακρίβεια τις τάσεις στη σοουμπίζνες, στη φωτογραφία και στη μόδα τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Από τον Ρίτσαρντ Αβεντον ως τον Μάριο Τεστίνο, την Ανι Λίμποβιτς και τον Πάτρικ Ντεμαρσελιέ, οι διασημότεροι και πιο ακριβοπληρωμένοι φωτογράφοι έχουν απαθανατίσει μια σειρά διασημοτήτων που εκτείνονται από τη Ναόμι Κάμπελ και την Κέιτ Μος ως τη Σοφία Λόρεν, τη Χάιντι Κλουμ και την Τζένιφερ Λόπεζ.

H επιστήμη της σεξουαλικής επιθυμίας

Από τον Δαρβίνο ως το ημερολόγιο της Pirelli

Δεν αποτελεί πρωτοτυπία σε κάποιο άρθρο για τη σεξουαλική επιθυμία να αναφέρεται ο Δαρβίνος. Αν και το αντικείμενο της μελέτης του, πίσω στο 1871, όταν συνέγραψε το «Η καταγωγή του ανθρώπου και η σεξουαλική επιλογή» ήταν τα παγόνια και το πώς επιλέγουν συντρόφους, οι αναλογίες με τους ανθρώπους ήταν αναπόφευκτες. Ανάλογα με τα χρώματα της ουράς τους – μια ουρά η οποία δυσχεραίνει την κίνησή τους –, τα αρσενικά παγόνια επιλέγονται από τα θηλυκά και συνάπτουν σεξουαλικές σχέσεις. Και τα πιο «δημοφιλή» χρώματα στις ουρές των αρσενικών τείνουν τελικώς να αναπαράγονται στις επόμενες γενιές, κατ’ αντιστοιχία με τη θεωρία της φυσικής επιλογής.

Εναν αιώνα και κάτι αργότερα, ο αμερικανός ψυχολόγος Τζόφρι Μίλερ από το Πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού αφιέρωσε την έρευνά του στα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης, τα οποία εξελίσσονται μέσω της σεξουαλικής επιλογής, ως μέσα προκειμένου οι άνθρωποι να «διαφημίσουν» την αξία τους ο ένας στον άλλον. Ως ανθρώπινες φτερωτές ουρές. Είναι οι τρόποι με τους οποίους φανερώνουμε τη φυσική μας κατάσταση – ο χορός, τα σπορ κ.τ.λ. Ωστόσο, για τον Μίλερ, το ανθρώπινο μυαλό θεωρείται «ένα θαυμάσιο σεξουαλικό όργανο». Επιπλέον, ο Μίλερ υπερθεματίζει σχετικά με την εξέλιξη του μυαλού, την οποία παρομοιάζει με εκείνη του πέους, μη αποκλείοντας το ανθρώπινο μυαλό να διαμορφώνεται, πέραν των υπολοίπων, και από τη σεξουαλική επιθυμία και επιλογή.

Επομένως, η σεξουαλική επιθυμία δεν καθορίζεται μονάχα από το ένστικτο και από τα πρότυπα ομορφιάς, αλλά και από το μυαλό που ενδέχεται να είναι το κυρίαρχο σεξουαλικό όργανο. Και αν οποιοσδήποτε – ένας περαστικός στον δρόμο, μια φωτογραφία ενός περιοδικού ή τα τοπ μόντελ που ποζάρουν για ένα ημερολόγιο – καταφέρνει να διεγείρει την επιθυμία, τούτο δεν αποτελεί μονάχα επιρροή στο σώμα, αλλά και στο μυαλό μας.

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ