Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε στο Internet μια φωτογραφία από τα μπουζούκια: το μαγαζί ήταν γεμάτο, ο κόσμος μερακλωμένος και η πίστα σχεδόν ξέχειλη από πανέρια με λουλούδια, συνολικής αξίας κάποιων χιλιάδων ευρώ. Η φωτογραφία ήταν εφετινή. Οι περισσότεροι αγανάκτησαν με την Ελλάδα που «δεν έχει μάθει το μάθημά της», με τον Ελληνα που «συνεχίζει να ξοδεύει», που «τα σκάει» για να ακούσει στριμωγμένος παραπονεμένα τραγούδια στις 4.00 τα ξημερώματα. Αυτή, για πολλούς, ήταν η παλιά Ελλάδα. Ο τρόπος διασκέδασης εξέφραζε την εποχή της ακμής, της φούσκας, του ξοδέματος. Η Ελλάδα που ως σάουντρακ θα μπορούσε να έχει ένα τραγούδι Φοίβου, θα έλεγε κάποιος. Οχι άδικα.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ο Φοίβος ήταν κάτι σαν φάντασμα: όλοι είχαν ακούσει τα τραγούδια του, αλλά κανείς δεν είχε ακούσει τη φωνή του. O μύθος του άρχισε να υφαίνεται από το ξεκίνημά του, προτού ακόμη κάνει τεράστια επιτυχία. Ακολούθησαν 20 πλατινένια άλμπουμ, 11 άλμπουμ που έγιναν δύο φορές πλατινένια, δύο που έγιναν τέσσερις φορές πλατινένια, ένα που έγινε έξι φορές πλατινένιο και περισσότερα από 18 χρυσά LP και CD singles.

Κάπως έτσι κύλησαν 20 χρόνια τα οποία ο μουσικοσυνθέτης και οι συνεργάτες του αποφάσισαν να γιορτάσουν με κάθε λαμπρότητα. Η μεγάλη συναυλία «20 Χρόνια Φοίβος – 20 Χρόνια επιτυχίες» θα πραγματοποιηθεί αύριο στο ΟΑΚΑ και η προπώληση έτρεχε εδώ και αρκετούς μήνες, αγχώνοντας για την έγκαιρη εξασφάλιση εισιτηρίων ένα κοινό που πλέον έχει πολύ σοβαρότερους λόγους να αγχωθεί. Αν εξαιρέσουμε τον Γιώργο Μαζωνάκη και τον Αντώνη Ρέμο, οι οποίοι ακόμη «τα φέρνουν» στα μαγαζιά όπου εμφανίζονται, οι υπόλοιποι καλλιτέχνες που θα εμφανιστούν έχουν καιρό να κάνουν επιτυχία: Καίτη Γαρμπή, Αντζελα Δημητρίου, Θάνος Καλλίρης, Βασίλης Καρράς, Δημήτρης Κόκοτας, Κωνσταντίνα, Μαντώ, Διονύσης Σχοινάς κ.ά.

Το promotion κάνει λόγο για «μια οθόνη απίστευτης ευκρίνειας 200 τ.μ., τη μεγαλύτερη στην Ευρώπη» και μια σκηνή 600 τ.μ., που «θα θυμίζει λεωφόρο επιτυχιών». Η σκηνή θα στηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προορίζεται για περίπου 30.000 θεατές, ενώ, όπως μας ενημέρωσε η εταιρεία παραγωγής, μία εβδομάδα πριν από το event, είχαν εξαντληθεί τα εισιτήρια για αρένα (10 και 15 ευρώ) και VIP (60 ευρώ). Και όλα αυτά πλαισιωμένα από 30 χορευτές χορογραφημένους από τον Φωκά Ευαγγελινό και δεκάδες εθελοντές. Εθελοντές; Ξαφνικά έρχονται μνήμες Ολυμπιακών Αγώνων και τελετής έναρξης. Μόνο που «η μεγαλύτερη ελληνική συναυλία» θα φαντάζει περισσότερο σαν τελετή λήξης μιας εποχής, όσο καλοσκηνοθετημένη και αν είναι, όσο και αν έχουν βάλει τα καλά τους οι καλλιτέχνες για την περίσταση.

Στα μπουζούκια μέσω Νομικής

Πολλά χρόνια πριν απ’ όλα αυτά, ο Φοίβος Τασσόπουλος ήταν ένας ήσυχος, συμπαθητικός και μετρημένος τύπος, όπως τον θυμούνται οι συμμαθητές του. Γεννημένος την Πρωτοχρονιά του 1971, ήταν μόλις 15 ετών όταν ξέσπασε το τεράστιο δικαστικό σκάνδαλο μεταξύ της διαζευγμένης από τον δικηγόρο πατέρα του Αφροδίτης Κοζανιτά με τον ηθοποιό Γιάννη Γκιωνάκη. «Η ωραία Αφροδίτη έκλεψε χθες την παράσταση και μονοπώλησε το ενδιαφέρον όσων κατέκλυσαν την αίθουσα του Κακουργιοδικείου. Οι ακροατές, άνδρες στην πλειονότητά τους, ήρθαν να δουν από κοντά τη γυναίκα που έκλεψε την καρδιά του Γκιωνάκη και τον οδήγησε στο εδώλιο του κατηγορουμένου με την κατηγορία της απόπειρας ανθρωποκτονίας κατά της 40χρονης σήμερα Αφροδίτης Κοζανιτά» έγραφαν «Τα Νέα» στις 15 Νοεμβρίου του 1986. Ισως, λένε όσοι τον παρακολουθούν για χρόνια, η καχυποψία και η διακριτικότητα του Φοίβου απέναντι στα ΜΜΕ να οφείλεται σε όλη αυτή την τραυματική εμπειρία κακής δημοσιότητας.

Ενώ όλα έδειχναν ότι θα ακολουθούσε το επάγγελμα του πατέρα του, έχοντας περάσει στη Νομική Αθηνών το 1989, τελικά αφοσιώθηκε στη μουσική. Πολλοί τραγουδιστές θυμούνται ένα ντροπαλό παιδί να μπαίνει στο καμαρίνι τους με στίχους και συνθέσεις γραμμένες σε ένα χαρτί, ζητώντας να του δώσουν μια ευκαιρία. Σύντομα, οι ρόλοι αντιστράφηκαν και εκείνοι που τον σνόμπαραν κατέληξαν να τον παρακαλάνε για να τους κάνει δίσκο.

Ξεκίνησε από τη Sony, όπου γνώρισε τη σύζυγό του, Αμαλία Καντερέ, η οποία δούλευε τότε στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων. Εχουν δύο δίδυμα παιδάκια τριών ετών, τον Εκτορα και την Ηλέκτρα. Μεταπήδησε στη Minos-EMI και από εκεί στη Heaven, στην οποία ήταν και μεγαλομέτοχος, χαρίζοντάς της πολλά πρώτα ονόματα που έφερε μαζί του ως μεταγραφές, όπως και εκατοντάδες επιτυχίες. Στην εποχή της δραχμής, οι πληροφορίες που δεν επιβεβαιώνονται θέλουν την αμοιβή του να έχει φθάσει ακόμη και το μισό δισεκατομμύριο. «Ο Φοίβος τα έπαιρνε, αλλά και τα έφερνε στις εταιρείες» λέει χαρακτηριστικά άνθρωπος του χώρου.

Το 2010 πουλάει το μετοχικό του κεφάλαιο από τη Heaven και ιδρύει τη Spicy σε συνεργασία με τον όμιλο του Star. Τον ακολούθησαν η Βανδή, η Κοκκίνου, ο Πετρέλης, ο Νίνο. Οι αριθμοί, όμως, είχαν ήδη αρχίσει να πέφτουν.

Οι χρυσές εποχές

Στην πρώτη δεκαετία του (1993-2003) ο Φοίβος ήταν ασυναγώνιστος. Ο,τι έπιανε γινόταν χρυσός και πλατίνα. Ηταν ένας καλός συνεργάτης που ξέρει ακριβώς τι ζητάει. Σε αυτά τα προτερήματα, όσοι τον ξέρουν προσθέτουν και το «εξαιρετικός επιχειρηματίας». Ολα αυτά τα χρόνια κατάφερε να κάνει πάρα πολύ καλή διαχείριση των χρημάτων του. Τώρα που η εποχή είναι ζόρικη, έχει στραφεί σε νέους τραγουδιστές τού ενός σουξέ, οι οποίοι παρακαλάνε για να τους δώσει τραγούδι, αφού στον κόσμο της νύχτας κάτι τέτοιο είναι αρκετό για να τους ανοίξει την πόρτα σε μια πίστα. Ανθρωποι του χώρου ισχυρίζονται ότι μια εμφάνιση ενός νέου λαϊκοπόπ τραγουδιστή μπορεί από μηδαμινή να αγγίξει και τις 2.500 ευρώ σε κάποιο μαγαζί της επαρχίας, αν πουλήσει σωστά το όνομα «Φοίβος».

O Φοίβος της σιωπής

Ο ίδιος, πάντως, δεν μιλούσε ποτέ. Επρεπε να περάσουν 20 ολόκληρα χρόνια και πάνω από 1.000 τραγούδια – ω ναι, τόσα υπολογίζεται ότι έγραψε –
για να λύσει τη σιωπή του και να κάνει δηλώσεις στα εφετινά MAD Awards.

Παρ’ ότι ο Φοίβος έχτισε λαϊκοπόπ καριέρες πολλών εκατομμυρίων, στις αρχές του 2000 δεν μπόρεσε να ανανεωθεί. Δεν μπόρεσε να αλλάξει τον ήχο του και παράλληλα του έκανε κακό που αναπτύχθηκε μια πιο συμπαγής ποπ από τον Μιχάλη Χατζηγιάννη, τον Δημήτρη Κοντόπουλο που έκανε επιτυχία με τον Ρουβά, αλλά και από πολλά γκρουπ τα οποία εμφανίστηκαν με φρέσκο ήχο και ξένο στίχο. Οσο Πυγμαλίωνας ήταν, λοιπόν, για τραγουδίστριες όπως η Βανδή και η Κοκκίνου, άλλο τόσο υπεύθυνος θεωρείται τώρα για την πτώση τους – αμφότερες έχουν καταρρεύσει εμπορικά και λέγεται ότι η «μούσα» Δέσποινα του παραπονιέται επειδή δεν της γράφει πια τα σουξέ που θα κάνουν πάταγο. Οταν αλλάζουν οι εποχές, οι πρωταγωνιστές τους είναι οι τελευταίοι που το αντιλαμβάνονται.

Καρράς, ουίσκι και Iron Maiden δίσκοι

Ο Φοίβος έχει ταλέντο, κυρίως στη σύνθεση. Εχει χαρντ ροκ καταβολές και κάποιοι πρώην συνεργάτες του λένε πόσο αστεία οξύμωρο είναι να έχει στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή του φωτογραφία των αγαπημένων του Iron Maiden ενώ ετοιμάζει δίσκο για τον Καρρά. Εχει γράψει μερικά τραγούδια τα οποία είναι ικανά να συγκροτήσουν τη χρυσή του δεκάδα και μαρτυρούν τις δυνατότητές του. Το «Νυχτολούλουδο» της Βανδή, το «Χαμένα» της Γαρμπή, το «Τέσσερις πήγε» και το «Κάθε βράδυ του Σαββάτου» του Μαζωνάκη, το «Εμείς», ντουέτο του Ρέμου με τη Μαντώ, έχουν αντέξει και θα αντέξουν στον χρόνο. Είναι, όμως, μια σταγόνα στον ωκεανό των σκυλοπόπ ασμάτων με τα οποία τάιζε επί χρόνια την εγχώρια μουσική βιομηχανία. Από την άλλη, όπως μας εκμυστηρεύτηκαν κάποιοι συνεργάτες του, ο Φοίβος πριν από τέσσερα χρόνια είχε τα αντανακλαστικά να αλλάξει τον ήχο του, να τον κάνει πιο αντεργκράουντ και να εμπιστευθεί τον ξένο στίχο, αλλά τελικά το φοβήθηκε. Το ακυκλοφόρητο τραγούδι «Let Ιt Go» κοιμάται στο συρτάρι του.

Η απόλυση του Γκι Κρεφ

Ενα περιστατικό που είχε προκαλέσει μεγάλο ντόρο το 2007 ήταν η απομάκρυνση του παρουσιαστή Γκι Κρεφ από το MAD TV εξαιτίας κάποιου τραγουδιού του Φοίβου που ο ίδιος άφηνε να εννοηθεί ότι έμοιαζε με ένα των Coldplay. Εντοπίσαμε τον Γκι στο Λονδίνο, όπου ζει και εργάζεται τα τελευταία χρόνια, και μας αφηγήθηκε με πολλή άνεση και χιούμορ την περιπέτειά του. Η εκπομπή του λεγόταν «Ninja TV» και μπορούσε να σατιρίσει τα πάντα – ή σχεδόν τα πάντα, όπως αποδείχτηκε: «Εκείνη την περίοδο είχα εκπομπή και στο ραδιόφωνο. Κάναμε φάρσες σε πολιτικούς και παίζαμε πολλά ελληνικά τραγούδια. Κάποια στιγμή έβαλα το “Θέλω” της Βανδή και ξαφνικά άρχισαν να με παίρνουν πάρα πολλοί ακροατές και να μου λένε ότι είναι ίδιο με το “Clocks” των Coldplay. Αποφάσισα να παίξω τα δύο βιντεοκλίπ την ίδια ημέρα στο MAD TV, κάνοντας πλάκα με το όλο θέμα».

Οπως μας είπε, «υπεύθυνοι της Heaven έτυχε να δουν την εκπομπή και πήραν αμέσως τηλέφωνο στο κανάλι. Οταν είδα τον διευθυντή προγράμματος να κατεβαίνει στο πλατό, ήξερα ότι δεν ήταν για καλό. Μου είπαν ότι έπρεπε να φανεί ότι με τιμωρούν, οπότε θα με απομάκρυναν για λίγο από τον σταθμό και μετά θα μου έδιναν άλλη εκπομπή με άλλο όνομα. Επειδή εγώ όλο αυτό το έκανα για το κέφι μου, αρνήθηκα και έφυγα. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν ελεύθερες φωνές και να μπορούν να σατιρίζουν άφοβα. Ομως αυτές οι φωνές όσο πάει και φιμώνονται. Το αστείο είναι ότι εκείνη την εποχή είχε σκάσει το σκάνδαλο με το Βατοπαίδι και έπαιρνα κάθε μέρα το γραφείο του Ρουσόπουλου και έκανα φάρσες, ώσπου κάποια στιγμή το Μέγαρο Μαξίμου πήρε τηλέφωνο στο κανάλι. Αλλά τη δουλειά μου την έχασα για ένα τραγούδι του Φοίβου. Τελικά, για το MAD TV το Μέγαρο Μαξίμου ήταν λιγότερο επικίνδυνο από τη Heaven».

Ο Φοίβος εκπροσωπεί όλο το ξέφρενο πάρτι των 90s, πάτησε πάνω σε αυτό, το εκμεταλλεύτηκε και έγινε πλούσιος και διάσημος. Την ώρα που εμείς ξενυχτάγαμε στα μπουζούκια και στα ελληνάδικα, εκείνος ξημερωνόταν στο στούντιο σκαρώνοντας και άλλα τραγούδια. Το τρικ θα επαναληφθεί. Αλλά δεν είναι σίγουρο αν η συναυλία θα αποτελέσει την αρχή μιας νέας εποχής ή το οριστικό τέλος της προηγούμενης.