Η κρίση του παραδοσιακού Τύπου βρίσκεται πλέον προ των πυλών και ο ψηφιακός κόσμος φαίνεται να κερδίζει χώρο. Μέσα σε αυτό το μεταβατικό κλίμα η γκαλερί The Breeder χρησιμοποιώντας ως θέμα της την εφημερίδα, και παρουσιάζει την ομαδική έκθεση «The Newspaper Show». Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν την εφημερίδα είτε ως καμβά και πρώτη ύλη, είτε ως θεματική .

Δύο από τους 15 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση, ο Σωκράτης Σωκράτους και η Μαργαρίτα Μυρογιάννη μίλησαν για το έργο τους και μοιράστηκαν μαζί μας κάποιες σκέψεις τους για το μέλλον της εφημερίδας.


Σωκράτης Σωκράτους

Ο Σωκράτης Σωκράτους, που είχε εκπροσωπήσει τη χώρα μας στη Mπιενάλε της Βενετίας, ντύνει τους τοίχους της γκαλερί με σελίδες από Κυπριακές εφημερίδες του 1960-1974 που έχει περισυλλέξει από ένα στρατιωτικό φυλάκιο στην πράσινη γραμμή της Λευκωσίας. «Είχα πάρει μέρος σε μια έκθεση στην Κύπρο με τη στήριξη των Ηνωμένων Εθνών και έτυχε να πέσω στην πράσινη γραμμή όπου υπήρχαν σκοπιές και κάπου εκεί ένα δωμάτιο με παλιές εφημερίδες. Όταν μου προτάθηκε να πάρω μέρος στο «The Newspaper show» το μυαλό μου πήγε κατευθείαν στις εφημερίδες που κατάφερα να περισυλλέξω και οι οποίες λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου άντεξαν στο χρόνο».

Η Χούντα, το Πραξικόπημα και η εισβολή στην Κύπρο, το Βιετνάμ, ο άνθρωπος στο φεγγάρι, η Ρωσία, η Μέση Ανατολή και η Κούβα πρωταγωνιστούν στα πρωτοσέλιδα τους μαζί με άλλες ειδήσεις που δεν απέχουν ιδιαίτερα από την σημερινή επικαιρότητα. «Αν κάποιος κάτσει να δει τους τίτλους της εφημερίδας θα συνειδητοποιήσει ότι μπορεί να είναι μισός αιώνας πριν αλλά ουσιαστικά είναι σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα. Ακόμη και σήμερα διαπραγματευόμαστε και συζητάμε για τα ίδια πράγματα, τα ίδια γεγονότα πάντα».

Μέρος της έκθεσης αποτελεί η ευρείας κυκλοφορίας Κυπριακή Εφημερίδα “Ο Φιλελεύθερος” που την μέρα των εγκαινίων, μεταμορφώνει το πρωτοσέλιδο της σε καμβά και θα φέρει ένα έργο τέχνης με την συνυπογραφή του εκδότη της εφημερίδας Νίκου Παττίχη.

Στο τρίτο μέρος φιλοξενείται η free press εφημερίδα LIFO «Εκεί πάνω δημιουργώ ένα οπισθόφυλλο. Παράλληλα με το κανονικό εξώφυλλο, υπάρχει και το οπισθόφυλλο που είναι πάλι σαν εξώφυλλο και απεικονίζει μια εικόνα της Αθήνας από το 1962 στο Πανδημοκρατικό Συναγερμό στο Σύνταγμα. Μπορεί κανείς να δει το πλήθος του κόσμου και έναν ρεπόρτερ που έχει χτυπηθεί ανηλεώς από τους αστυνομικούς. Μια εικόνα συμβολική και επίκαιρη».

Ο ίδιος προτιμά τόσο το Ιντερνετ όσο και την εφημερίδα για την ενημέρωση του.« Για μένα το χαρτί της εφημερίδας είναι γοητευτικό και αυτό το διαπίστωσα ακόμα περισσότερο τώρα που έπρεπε να συντηρήσω τις παλιές εφημερίδες που βρήκα και να τις αντιμετωπίσω πλέον όχι σαν προϊόν που μέσα στη μέρα διανέμεται και τελειώνει, αλλά να δω πως πραγματεύονταν τα γεγονότα τότε. Πιστεύω στα σταθερά πράγματα και οι αλλαγές πολλές φορές γίνονται για να προχωράει ο κόσμος. Η εφημερίδα έχει μια γοητεία και δεν πρόκειται να χαθεί. Υπάρχει και η διαδικτυακή εφημερίδα αλλά ο έντυπος Τύπος θα εξακολουθήσει να υπάρχει».

Μαργαρίτα Μυρογιάννη

Το έργο της που εκτίθεται στη γκαλερί αποτελείται από ένα δίπτυχο έγχρωμο και μία φωτογραφία ασπρόμαυρη που μπορούν να δουλέψουν και σαν τρίπτυχο αλλά και ξεχωριστά. Στις δύο πρώτες εικόνες η εφημερίδα μετατρέπεται σε χρηστικό αντικείμενο, καθώς η καλλιτέχνις την έχει χρησιμοποιήσει με σκοπό να σκεπάσει ένα ποτήρι όπως ακριβώς κάνουμε στις μετακομίσεις. Στην επόμενη εικόνα που εμφανίζεται σε ασπρόμαυρο φόντο, η καλλιτέχνις έχει δώσει μια φόρμα γλυπτικής στη εφημερίδα, βάζοντας της φωτιά, μια εικόνα με συμβολικό περιεχόμενο και επίκαιρο χαρακτήρα, που παραπέμπει στην κατάστασης τόσο του Τύπου όσο και της χώρας.

« Έχω κατά κάποιον τρόπο σκηνοθετήσει τις εικόνες .Ουσιαστικά παίρνω την εφημερίδα και από ένα μέσο που σου μεταφέρει την πληροφορία το μετατρέπω σε ένα χρηστικό αντικείμενο.Η εφημερίδα είναι ένα χαρτί. Αν αφαιρέσεις την ιδέα της εφημερίδας μπορείς να περιτυλίξεις κάθε πράγμα».

«Είχα πολλές ιδέες για το πώς μπορώ να αποδομήσω την έννοια της εφημερίδας όπως την ξέρουμε, δηλαδή σαν μια πηγή πληροφοριών και γνώσης και να την κάνω από ένα μέσο που μεταδίδει γνώση και πληροφορία σε ένα χρηστικό αντικείμενο όπως είναι ένα ποτήρι» λέει η Μαργαρίτα.

Η ίδια δεν διαβάζει εφημερίδες και προτιμάει να ενημερώνεται από το διαδίκτυο.

«Δεν έχω αυτή τη συνήθεια να πηγαίνω στο περίπτερο και να αγοράζω εφημερίδες. Η σχέση μου με αυτές είναι λίγο περίεργη. Νομίζω ότι το να διαβάζει κανείς εφημερίδα ή όχι είναι μια συνήθεια που αποκτά από πολύ μικρός και έχει μια συνέχεια. Εγώ δεν έχω αυτή τη συνήθεια. Στο Ίντερνετ η πληροφορία περνάει. Μπαίνεις, βλέπεις, και μετά έρχονται συνεχώς καινούργια πράγματα. Η εφημερίδα λειτουργεί αλλιώς, την ανοίγεις, την διαβάζεις και μπορείς να της δώσεις χρόνο όσο χρόνο θες».

Μπορεί να μη διαβάζει εφημερίδες αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν την αφορά η ενημέρωση.«Σαφώς και θέλω να υπάρχουν εφημερίδες και είναι άσχημο να εκλείψουν. Δεν είναι μόνο το μέλλον της εφημερίδας που είναι δυσοίωνο λόγω της κρίσης που υφίσταται ο Tύπος αλλά γενικότερα και το μέλλον της χώρας».

THE NEWSPAPER SHOW

The Breeder

Ιάσωνος 45, 10436, Αθήνα,
Εγκαίνια : Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012, 8-10μμ
Διάρκεια: 16 Φεβρουαρίου 2012 – 10 Μαρτίου 2012
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη με Σάββατο 12 – 6 μ.μ.

Καλλιτέχνες:
Δημήτρης Αντωνίτσης, Αλέξανδρος Βασμουλάκης, b., Tjorg Douglas Beer, Απόστολος Γεωργίου, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Ηλίας Καφούρος, Πάρις Κούτσικος, Lucas Lenglet, Δάφνη Μπαρμπαγεωργοπούλου,

Μαργαρίτα Μυρογιάννη, Σωκράτης Σωκράτους, Σοφία Τούμπουρα, Gabriel Vormstein, Tao Xue