Θα μπορούσε να είναι σκηνή από κωμωδία, ήταν όμως η πραγματικότητα, την προηγούμενη Κυριακή το βράδυ, όταν δύο εντελώς διαφορετικοί κόσμοι συναντήθηκαν για ένα λεπτό και έπειτα ο καθένας συνέχισε τον δρόμο του, έχοντας αμφότεροι μια «εξωτική» ιστορία να διηγηθούν. Ολα αυτά, στα εγκαίνια του ReΜap. Αυτό είναι το κλίμα που επικρατεί στην περιοχή Κεραμεικού – Μεταξουργείου, όπου διεξάγεται εδώ και τέσσερα χρόνια η εικαστική διοργάνωση που φέρνει κοντά τα μέλη της καλλιτεχνικής κοινότητας και τους θιασώτες της τέχνης. Μεταξύ τους, αλλά και με τη grunge πλευρά της πόλης – αυτή είναι και η ανυπέρβλητη αξία της διοργάνωσης εξάλλου – που μοιάζει να έχει χάσει το τρένο του εξωραϊσμού, αλλά θέλει να καυχιέται ότι θα μπορούσε να είναι εν δυνάμει το μικρανιψάκι του Βερολίνου.
Η τέχνη είναι παντού, τα κτίρια υπέροχα decadent, αν και οι μη μυημένοι στη σύγχρονη τέχνη και στις μινιμαλιστικές ή κονσέπτουαλ εξτραβγκάντζες της είναι αμφίβολο αν θα πειστούν να αποβάλουν ριζωμένα στερεότυπα περί του τι εστί τέχνη ή όχι. Υπάρχουν, όμως, και λαμπρές εξαιρέσεις, περισσότερες ίσως από άλλες χρονιές: oι γλυπτικές εγκαταστάσεις του Γιον Μποκ από μεταποιημένα εξαρτήματα λεωφορείου (Eleni Koroneou Gallery) και ο Τζέιμς Τάρελ (Gagosian). Ιδιαίτερα ποιητικό το έργο αφής του Blind Adam (The Breeder), με το δικό του, άτυπο σύστημα Μπράιγ, και οι μετανάστες από χώρες σε εμπόλεμη κατάσταση που ανεβάζουν «Πέρσες» στο Συνεργείο και απαγγέλλουν Αισχύλο μέσα από οθόνες τηλεόρασης.
As Inside as the eye can see
Δύο μέρες πριν, στη Θεσσαλονίκη, εγκαινιαζόταν η διοργάνωση Πεδίο Δράσης Κόδρα στο εγκαταλελειμμένο στρατόπεδο της Καλαμαριάς. Αρκετά μικρότερη σε κλίμακα από το ReΜap, αλλά με πολλά προβλήματα στη διεξαγωγή της τη βραδιά των εγκαινίων. Επιμελήτρια ήταν η ανερχόμενη σταρ Αντέλα Ντεμέτζα, αλλά εκείνος που ξεχώρισε τελικά σε αυτόν τον ρόλο ήταν ο ίδιος που τον δοκίμασε για πρώτη φορά: ο ποιητής και μεταφραστής Βασίλης Αμανατίδης, επιμελητής της έκθεσης «Αιδώ/Εδώ», τίτλος εμπνευσμένος από το ποίημα «Τείχη» του Καβάφη, όπως και όλη η θεματική του εφετινού Κόδρα. Μια ολοκληρωμένη εικαστική πρόταση, με βίντεο, ζωγραφική, εγκαταστάσεις και ζωηρές οπτικές αντιστίξεις. Από τη μια το βίντεο της Κασίλντα Σάντσες «Asinsideastheeyecansee», το οποίο εστίαζεσε δυο μάτια ενός ζευγαριού σε τόσο κοντινή απόσταση ώστε οι βλεφαρίδες τους να μπλέκονται μεταξύ τους και σχεδόν να αλληλοπληγώνονται και δίπλατο διαγλωσσικό κουτί του Σάκη Κυρατζή το οποίο μεταφράζει το ποίημα «Φωνήεντα» του Ρεμπώ σε 4 γλώσσες και δίνει στον επισκέπτη τις χρωματικές αναλογίες του από γλώσσα σε γλώσσα.
Blind Adam