Πέρα από ένας επιτυχημένος συγγραφέας παιδικών βιβλίων, είστε ένας αναγνωρισμένος εγκληματολόγος. Πώς συνδυάζονται οι δύο ιδιότητές σας; «Η σημασία του ασήμαντου. Τόσο ο εγκληματολόγος όσο και ο συγγραφέας παραμυθιών δίνει σημασία σε αυτό που για πολλούς περνάει απαρατήρητο. Ενα καλαμάκι πορτοκαλάδας, ένα ξυλάκι παγωτού, ένα καμένο σπίρτο μπορεί να κρύβει τόσο τη λύση ενός εγκλήματος όσο και ένα παραμύθι. Τέτοια αντικείμενα έχουν αποτελέσει συχνά πηγή έμπνευσης παραμυθιών μου».


Δώστε μου ένα παράδειγμα. «Ενα χειμωνιάτικο βράδυ, σε ένα πεζοδρόμιο του Αμβούργου, όπου βρισκόμουν για ένα εγκληματολογικό συνέδριο, είχα δει πεταμένο ένα ξηλωμένο κουμπί. Το είχα μαζέψει και το παρατηρούσα στο θαμπό φως ενός φανοστάτη. Αστραφτε σαν να ήταν φιλντισένιο. Κάπου ανήκε κάποτε. Εκρυβε μια ιστορία. Την έγραψα και την αφιέρωσα σε εκείνους που αισθάνονται αποκομμένοι από το σύνολο στο οποίο κάποτε είχαν ενταχθεί. Κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Το κουμπί που κρύωνε»».
H περιπέτεια της γραφής πώς ξεκίνησε για εσάς; «Οταν ήμουνα μικρός, αισθανόμουνα προδομένος όταν κάποιο παραμύθι έφτανε στο τέλος του και άκουγα το «και ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα». Αυτοί μπορεί να ζούσανε καλύτερα, εμένα όμως με εγκαταλείπανε. Προσπαθούσα, λοιπόν, να φανταστώ τι θα συνέβαινε αν συνεχιζόταν η ιστορία. Αλλοτε προσπαθούσα να μαντέψω ποιο ήταν το τελευταίο όνειρο που έβλεπε η Ωραία Κοιμωμένη προτού ξυπνήσει, άλλοτε να βρω τον τσαγκάρη που είχε φτιάξει τα παπούτσια του Παπουτσωμένου Γάτου. Αυτή η λαχτάρα να μην τελειώνει ποτέ μια ιστορία που μου άρεσε έγινε η αφορμή για να αρχίσω να γράφω τα δικά μου παραμύθια».
Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορούν τα βιβλία σας «Πλατς Μουτς!» και «Η Κοκκινομπλουτζινίτσα», στα οποία για ακόμη μία φορά ανατρέπετε τις ιστορίες κλασικών παραμυθιών. Γιατί; «Επειδή διαιωνίζουν στερεότυπα που δεν συνάδουν με τις πραγματικότητες της εποχής μας, όπως το στερεότυπο της παθητικής ηρωίδας, η οποία, αντί να αντιμετωπίζει η ίδια τους κινδύνους που την απειλούν, περιμένει από κάποιον κυνηγό, ιππότη ή πρίγκιπα να τη σώσει. Στην «Κοκκινομπλουτζινίτσα», η ηρωίδα δεν σώζεται από κυνηγό. Προσποιείται ότι εντυπωσιάζεται από την υποκριτική ικανότητα του λύκου να παριστάνει τη γιαγιά της και τον προτρέπει να ακολουθήσει καριέρα ηθοποιού. Στο «Πλατς Μουτς!», πάλι, η πριγκίπισσα Φλουρένια απαρνείται την ασφυκτική από εθιμοτυπία ζωή των ανακτόρων, όπου σκοπός της ανατροφής της είναι η προετοιμασία για γάμο με κάποιον πρίγκιπα, και επιλέγει μια ελεύθερη ζωή κοντά στη φύση».
Στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Helexpo Maroussi έχει στηθεί το θεματικό πάρκο «Οι μυστικοί κόσμοι του Ευγένιου Τριβιζά». Τι ανακαλύπτουμε εκεί; «Ταξιδεύουμε με το Εξπρές των Ονείρων. Επισκεπτόμαστε το Νησί των Πυροτεχνημάτων, εξερευνούμε τις απόμερες γωνιές της Φρουτοπίας, όπου υφαίνονται καταχθόνιες συνωμοσίες, μεταμορφώνουμε στο εργαστήρι τού Φραγκίσκου του φραγκόσυκου έναν μανάβη σε βίδα, μαγευόμαστε από τον μαύρο μονόκερο που έχει πέσει μέσα σε μια μαύρη τρύπα του Διαστήματος, χορεύουμε ταραντέλα με τον Ρούνι Ρούνι το υπέροχο καλό γουρούνι, κινδυνεύουμε να χάσουμε τις φωνές μας στο μυστηριώδες κάστρο της μάγισσας Φρικαντέλας… και αυτά δεν είναι παρά μόνο η αρχή».
Η φαντασία διώκεται στις μέρες μας; «Οχι μόνο στις μέρες μας. Και αυτό επειδή η πάσης φύσεως εξουσία έχει τη ροπή να θεωρεί αμετάβλητα όσα είναι ρευστά, να μην ανέχεται διαφορετική από την κρατούσα πραγματικότητα, να ανάγει σε υπέρτατες αξίες τη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα. Αισθάνεται ασφαλής τότε μόνο, όταν τα πάντα είναι οριοθετημένα. Οι ασκούντες εξουσία φοβούνται καθετί το ρευστό, το μεταβατικό, το υπερβατικό, το μεταβλητό. Εκλαμβάνουν, συνεπώς, ως απειλή την αντιφατική ματιά, την απείθαρχη εστίαση, το «εν δυνάμει» της φαντασίας και έχουν κάθε συμφέρον να τη θέτουν υπό διωγμό».
Ποιος ήρωάς σας θα έκανε καλή παρέα με τους έλληνες πολιτικούς; «Τα εφτά σπουδαία λάχανα, το υπουργικό συμβούλιο της Φρουτοπίας». l
Οι Μυστικοί Κόσμοι του Ευγένιου Τριβιζά: Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Helexpo Maroussi (Λεωφ. Κηφισίας 39, Μαρούσι), mystikoikosmoitriviza.gr.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ