Διαχωρίσατε τη θέση σας από τη ΔΗΜΑΡ δηλώνοντας «κατά» στο άρθρο 2 του αντιρατσιστικού νομοσχεδίου για τις γενοκτονίες. Γιατί; «Το άρθρο 2 ανοίγει την πόρτα για την ποινικοποίηση της αντίθετης άποψης αναφορικά με τα εγκλήματα που έχουν χαρακτηριστεί γενοκτονίες από την ελληνική Βουλή. Κατά τη γνώμη μου, το άρθρο αυτό εναντιώνεται στην ελευθερία της έκφρασης που είναι κατοχυρωμένη σε όλα τα δημοκρατικά συντάγματα. Δεν μπορούσα παρά να διαφοροποιηθώ. Μετά, το νομοσχέδιο υποτίθεται ότι είναι για την καταπολέμηση του ρατσισμού. Θεωρεί η πολιτεία ότι οι Αρμένιοι και οι Ελληνες του Πόντου ή της Μικράς Ασίας κινδυνεύουν στην Ελλάδα από ρατσιστικές επιθέσεις; Δυστυχώς δόθηκε άλλο ένα δώρο στον εθνικολαϊκισμό. Και δεν δόθηκε μόνο από τη ΝΔ. Αλλά και από το ΠαΣοΚ. Και, με μεγάλη μου λύπη, και από τη ΔΗΜΑΡ».
Η ευκαιρία της επέκτασης του συμφώνου συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια χάθηκε. Γιατί τη φοβάται η Βουλή; «Δεν τη φοβάται η Βουλή. Εκτός των ακραίων ομοφοβικών κομμάτων, ΧΑ και ΑΝΕΛ, τη φοβάται και η ΝΔ. Γιατί έχει αντίστοιχα ακροατήρια. Και γιατί διατηρεί προνομιακές σχέσεις με την Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία, που στην πραγματικότητα παραδέχεται την ερωτική επαφή μόνο για την αναπαραγωγή του είδους. Διαφορετικά, ενδεχομένως θα την αφόριζε».
Πιστεύετε ότι η Εκκλησία εμποδίζει την Ελλάδα να αποτελέσει ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος; «Το πρόβλημα δεν είναι η Εκκλησία, αλλά η πολιτεία, που της εκχωρεί δικές της αρμοδιότητες. Στην Ελλάδα,
ο διαχωρισμός κράτους – Εκκλησίας δεν έγινε ποτέ».
Πώς σχολιάζετε την επίσκεψη Τσίπρα στο Αγιο Ορος; «Και εγώ θα πήγαινα αν μπορούσα. Ελπίζω ότι η επίσκεψη αυτή δεν σηματοδοτεί συναίνεση στο έλλειμμα εκκοσμίκευσης».


Θεωρείτε ότι πρέπει να καταργηθεί το άβατο για τις γυναίκες; «Απολύτως».
Συμφωνείτε σε μια συμμαχία της ΔΗΜΑΡ με τον ΣΥΡΙΖΑ; «Αν είναι προγραμματική και στηρίζεται σε κοινούς στόχους, γιατί όχι; Πώς θα μπορούσε να διαμορφωθεί μια εναλλακτική κυβερνητική πρόταση χωρίς τον ΣΥΡΙΖΑ; Ολες οι προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις που δεν θεωρούν μονόδρομο τις πολιτικές που εφαρμόζονται σήμερα από τη συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠαΣοΚ οφείλουν να συμμαχήσουν για να αλλάξει η διακυβέρνηση της χώρας. Αλλαγή με σταθερότητα και υπευθυνότητα πρέπει να είναι το σύνθημα
της ΔΗΜΑΡ».
Πολλοί σας κατηγορούν ότι είστε κατ’ επάγγελμα αιρετική… «Νιώθω πολλές φορές ότι δίνω τη μάχη της λογικής. Το να χαρακτηρίζεται αίρεση είναι αναμφίβολα ήττα της γενιάς μου και των ιδεών μέσα από τις οποίες διαμορφωθήκαμε».
Εχετε δηλώσει ότι δεν υποστηρίξατε ποτέ ότι στη Σμύρνη έγινε συνωστισμός. Αν δεν υπήρχαν αντιδράσεις, θα προβαίνατε στην αλλαγή της επίμαχης διατύπωσης; «Εχω βαρεθεί αυτή την ιστορία του συνωστισμού. Εχω δώσει πολλές φορές εξηγήσεις και νομίζω ότι όσοι και όσες καλοπροαίρετα ήθελαν απαντήσεις τις έχουν πάρει. Οι υπόλοιποι εκτιμώ ότι δεν θα πειστούν, διότι δεν θέλουν».


Εχετε καταπιέσει μέσα σας την ιδιότητα της ιστορικού εξαιτίας της βουλευτικής σας ιδιότητας; «Πολλές φορές. Αυτά που στις ιστορικές σπουδές και στην ιστοριογραφία είναι κοινοί τόποι στην πολιτική είναι συχνά ξένοι τόποι. Αποφεύγω να αναφερθώ σε ιστορικά θέματα. Και να απαντώ σε όσα ακούγονται από πολιτικούς για την Ιστορία. Θεωρώ ότι είναι δείγματα παραμορφωμένης συλλογικής μνήμης».


Συχνά οι ενδυματολογικές προτιμήσεις των γυναικών βουλευτών σχολιάζονται. Είναι δείγμα σεξισμού; «Οι άνδρες πολιτικοί κρίνονται για τις απόψεις τους, οι γυναίκες πολιτικοί κρίνονται συχνά για τα κιλά τους, τα τακούνια τους, τα καλσόν τους…».
Πώς εξηγείτε ότι στελέχη της ΔΗΜΑΡ, ενώ θεωρούν τον Φώτη Κουβέλη κατάλληλο για Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την ίδια στιγμή τον θεωρούν ακατάλληλο για πρόεδρο της ΔΗΜΑΡ; «Είναι οι δύο όψεις του αυτού νομίσματος. Το νόμισμα λέγεται εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και παράταση της συγκυβέρνησης. Ανεξάρτητα όμως από την ονοματολογία, η ΔΗΜΑΡ οφείλει να τοποθετηθεί με σαφήνεια στο ζήτημα της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από την παρούσα Βουλή. Και αυτό έχει να κάνει με τις πολιτικές αποφάσεις
που θα πάρει στο συνέδριο το οποίο θα γίνει στις αρχές του Οκτωβρίου».
Αποχαιρετήσατε με ένα συγκινητικόtweetτονΕμμανουήλΚριαρά. Ποια ήταν η σχέση σας; «Σχέση θαυμασμού και μεγάλης εκτίμησης από τη μεριά μου. Πέρυσι τέτοιον καιρό, όταν μαινόταν η μάχη της αρχαιογλωσσίας, ο Κριαράς δήλωνε κόντρα στο ρεύμα «παρών»».
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ