Η πλατινέ
Ισως πρόκειται για το μεγαλύτερο στοίχημα της ως τώρα καριέρας της. Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, αναλαμβάνοντας τον ρόλο της Πιαφ σε μιούζικαλ 30 ρόλων, δεκάδων τραγουδιών, με γαλλικό στίχο μάλιστα, είτε θα απογειωθεί είτε θα κάνει ένα καλλιτεχνικό πισωγύρισμα στην καριέρα της, από αυτά στα οποία δυστυχώς έχει αποδείξει ότι είναι επιρρεπής.

Είναι σαφές και κοινά αποδεκτό ότι διαθέτει τις φωνητικές ικανότητες που απαιτούνται. Πόση σημασία έχει που οι κακεντρεχείς προβάλλουν αμφιβολίες για τα υποκριτικά της προσόντα, θεωρώντας πιο κατάλληλη την πιο εξωστρεφή και τσαχπίνα Νατάσσα Μποφίλιου; Θα πρέπει να τους υπενθυμίσουμε ότι η Ελεωνόρα έχει περάσει και από δραματική σχολή.

Οπως και να έχει, οι κακές γλώσσες πάντα θα ομιλούν και θα γκρινιάζουν. Τα ίδια αρνητικά σχόλια δεν δέχτηκε πέρυσι και η Μποφίλιου, όταν ανακοινώθηκε ότι θα ενσάρκωνε την Εβίτα, σε μια παράσταση που τελικά ματαιώθηκε; Αυτό που ίσως πρέπει να κρατήσουμε είναι η συνεχής σύγκριση των δύο τραγουδιστριών, οι οποίες είναι και δηλωμένες φίλες. Ελεωνόρα και Νατάσσα αντιπροσωπεύουν το σύγχρονο δίπολο Γαλάνη – Πρωτοψάλτη, χωρίς όμως να έχουν καταφέρει να δώσουν το ίδιο δείγμα γραφής, το οποίο παρέδωσαν στο κοινό στην αντίστοιχη ηλικία οι δύο μεγάλες κυρίες της ελληνικής δισκογραφίας. Αλλες εποχές, όμως, άλλες συγκυρίες και άλλα μεγέθη…
Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη είναι σαφώς μια αξιόλογη ερμηνεύτρια η οποία κατάφερε αρκετά νωρίς να αφήσει πίσω την καχυποψία που γεννούσε το επίθετο του διάσημου μπαμπά της. Αγγίζοντας το νεανικό κοινό μέσα από το «Ελα» το 2008 κατάφερε να καθιερωθεί και στο εναλλακτικό κοινό, καθώς και ανάμεσα στις πονεμένες κορασίδες που μπορούν να παρηγορηθούν και με σουξέ της Βίσση. Το μεγαλύτερο προσόν της, η δυνατότητά της δηλαδή στα live να κινηθεί άνετα από το ποιοτικό ποπ ως το καλό λαϊκό, κάποιες φορές λειτούργησε και ως τροχοπέδη. Τουλάχιστον μέχρι τον τελευταίο της δίσκο, «Μετακόμιση τώρα», δεν είχε καταφέρει να δώσει ένα ξεκάθαρο καλλιτεχνικό στίγμα, προσφέροντας ένα μουσικό μενού στο οποίο τα πάντα ήταν αποδεκτά. Δυστυχώς, στην «κωματώδη» κατάσταση στην οποία βρίσκεται το έντεχνο τραγούδι, πέρα από μια άρτια φωνή, το όραμα και το σχέδιο κρίνονται απαραίτητα. Και στη διαχείριση του ταλέντου της η Ελεωνόρα δεν στάθηκε μέχρι στιγμής σοφή…

Εντίθ Πιαφ

Θα μπορούσε να πει κάνεις ότι βρίσκεται στην πιο καλή στιγμή της καριέρας της. Η καλοκαιρινή περιοδεία της έχει ήδη ξεκινήσει, θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο για μια συναυλία αφιερωμένη στη Μελίνα Μερκούρη και επιτέλους κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει για μέτριο ρεπερτόριο, αφού στον τελευταίο της δίσκο έδειξε ότι μπορεί να εξελιχθεί και να κάνει σωστές επιλογές, βρίσκοντας τον ήχο που της ταιριάζει μέσα από πιο δύσκολες ενορχηστρώσεις, πιο ψαγμένους στίχους και σαφώς φρέσκο αποτέλεσμα, το οποίο αντανακλά την καλή πλευρά του τραγουδιού στο οποίο ανήκει. Αφού, λοιπόν, βρίσκεται σε αυτό το σημείο, ποιος ο λόγος να πάρει το ρίσκο της εμφάνισης στο θέατρο και να μην αφιερωθεί περισσότερο στη μουσική της; Εζήλωσε τη δόξα της Αννας Βίσση στους «Δαίμονες» ή του Μιχάλη Χατζηγιάννη στο «Αnnie»; Τα πειράματα σίγουρα έχουν ενδιαφέρον αλλά είναι πιο συνετό να γίνονται όταν ήδη έχεις κατακτήσει απόλυτα τον δικό σου χώρο. Δυστυχώς, στην Ελλάδα πάσχουμε από ηθοποιούς που θέλουν να γίνουν τραγουδιστές και τραγουδιστές που θέλουν να γίνουν ηθοποιοί.

Πολλοί υποστηρίζουν, λοιπόν, ότι χρειάζεται σταθερά βήματα στην καριέρα της ώστε να θωρακίσει το όνομά της. Στο παρελθόν σπατάλησε τη φωνή της τραγουδώντας άσματα τα οποία θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν στις ποιοτικές στιγμές τους η Νατάσσα Θεοδωρίδου ή ακόμη και η Πέγκυ Ζήνα. Κάπως έτσι, ενώ η Ζουγανέλη ανέβαζε οκτάβες τραγουδώντας «Μπάσταρδε, πονάνε οι λέξεις», το κοινό της μονολογούσε: «Μακάρι η Ελεωνόρα να είχε τα τραγούδια της Μποφίλιου».

Οι αστοχίες αυτές τής στέρησαν την ευκαιρία να δημιουργήσει και το δικό της, απόλυτα προσωπικό κοινό. Τα περίεργα κουρέματα και οι πολύχρωμες ανταύγειες στις οποίες επιδιδόταν δεν βοηθούσαν την κατάσταση, αντανακλώντας την εικόνα μιας τραγουδίστριας η οποία όπως αναζητούσε το στυλ της μέσα από τις εκκεντρικές κουπ, έτσι ακριβώς βρισκόταν στην αναζήτηση του ρεπερτορίου και της γενικότερης μουσικής ταυτότητάς της. Ακόμη και οι λάιφσταϊλ λεπτομέρειες για τη μάχη με τα κιλά της δεν ενδιέφεραν το κοινό στο οποίο απευθύνεται η εξαιρετική φωνή της.
Ας ελπίσουμε ότι όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν και ότι η ίδια θα βρει τον τρόπο να διαχειριστεί την εικόνα της και τα τραγούδια της. Σήμερα, πιο όμορφη από ποτέ, οργώνει την Ελλάδα με συναυλίες. Εχοντας περάσει πλέον το κατώφλι των 30, δεν είναι ούτε πολύ μικρή ούτε πολύ μεγάλη, γι’ αυτό προσοχή.

Αδέκαστη

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 15 Ιουνίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ