Εθνικός

Τον περασμένο Ιανουάριο ο τραγουδιστής Πέτρος Γαϊτάνος έδωσε το «παρών» στην πρεμιέρα της παράστασης «Η Μαρινέλλα συναντά τη Βέμπο». Ηταν μια από τις σπάνιες εμφανίσεις του. Την επόμενη ημέρα η φωτογραφία του κυκλοφόρησε στα μίντια. Μια ιστοσελίδα επέλεξε να τη συνοδεύει με έναν ευφάνταστο τίτλο: «Ο Γαϊτάνος έκανε εμφάνιση. Ηρθε το Πάσχα;». Οι κακεντρεχείς τον χαρακτηρίζουν εποχικό καλλιτέχνη. Στην πραγματικότητα τα πράγματα είναι πιο απλά: ο Πέτρος Γαϊτάνος διάλεξε τον τομέα της ειδικότητάς του. Επέλεξε να συνδέσει τη φωνή του με βυζαντινές ψαλμωδίες. Είναι φυσικό οι εμφανίσεις του να πυκνώνουν τις ημέρες του Θείου Δράματος. Για παράδειγμα, κάποιος μπορούσε να ενημερωθεί μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του στο Facebook για τη συναυλία βυζαντινών ύμνων που πραγματοποίησε στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής στη Νέα Πεντέλη στις 7 /4 και για ένα ορατόριο στην Πάτρα στις 9/4. Η αφίσα της εμφάνισης παρέπεμπε στο γνωστό μοτίβο: βλέμμα στραμμένο στον ουρανό, χέρια υψωμένα και ύφος απόλυτης σοβαρότητας. Μια θρησκευτική περιοδεία ξεκινούσε.
Το σύνθημα των ημερών ίσως και να συνοψίζεται στο «όχι άλλο Γαϊτάνο». Πρέπει να σημειώσουμε όμως και αυτό: πόσοι από αυτούς που γκρινιάζουν προτιμούν να ακούν τους αντίστοιχους ψαλμούς από τις παλιές ηχογραφήσεις του πρώην παιδιού-θαύματος Χρήστου Σαντικάι; Το ταλέντο του κ. Γαϊτάνου είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί. Το αγόρι που μεγάλωσε σε ένα χωριό της Δράμας και στα έντεκά του χόρεψε για πρώτη φορά σε ντίσκο, σπούδασε στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών βυζαντινή και ευρωπαϊκή μουσική. Οι περισσότεροι θεωρούν ότι μπορεί να ψάλει μόνο ύμνους και να τραγουδήσει παραδοσιακά. Στην πραγματικότητα μπορεί να κινηθεί με ευκολία από το έντεχνο ως το ρεμπέτικο τραγούδι. Μετρά, άλλωστε, και συνεργασίες με σημαντικούς συνθέτες, ανάμεσά τους και ο Μίκης Θεοδωράκης. Η πιο γνωστή «κοσμική» επιτυχία του, το τραγούδι «Λάθος εποχή», σε μουσική Σταμάτη Σπανουδάκη, αγαπήθηκε πολύ από αθώες κορασίδες των μακρινών 90s. Ο Πέτρος, όμως, δεν ήταν ο Σάκης.
Αποτελεί παρεξηγημένη φιγούρα. Κάποιοι τον θεωρούν «εργοστάσιο μαζικής παραγωγής εκκλησιαστικής μουσικής», βαδίζοντας στον σίγουρο δρόμο των ασφαλών πωλήσεων. Στο Facebook υπάρχει μια σελίδα στο όνομά του η οποία τον σατιρίζει αγρίως. Στο παρελθόν τον είχαν παρουσιάσει ακόμη και να κυνηγά δαίμονες στο μετρό. Από την άλλη πλευρά, κάποιοι θα πουν ότι ο ίδιος έδωσε δικαιώματα και πως όλη αυτή η υπερβολική σάτιρα ενίοτε γίνεται πιστευτή. Είναι περίεργοι οι καιροί, αλλά και αυτός δεν πάει πίσω. Δεν αναφερόμαστε στο μέικ-απ που οι κακές γλώσσες τού καταλογίζουν ότι φορά με θρησκευτική ευλάβεια, αλλά στις περίφημες δηλώσεις του για τη Χρυσή Αυγή.

Ψαλμωδός

«Τη Χρυσή Αυγή, τι να σας πω, μπορεί να κάνω και λάθος, μ’ αρέσει ο τσαμπουκάς της. (…) Ξέρετε πόσες φορές κυκλοφορώ στους δρόμους και βλέπω να πωλούνται παράνομα τα CD μας και μου έρχεται να πιάσω αυτούς τους μαύρους και να πάρω όλα τα CD και να τους χτυπήσω, να τα σπάσω στο κεφάλι τους; Και να βλέπω απέναντι τους αστυνομικούς να τους κοιτάζουν; Τι πρέπει να κάνουμε, να λέμε με ευγένεια “σας παρακαλούμε πάρτε τους μαύρους με τα CD;”. Οχι, καλά κάνουν». Τον Οκτώβριο του 2012 οι δηλώσεις επίδειξης χριστιανικού ήθους και αγάπης του Πέτρου Γαϊτάνου προκάλεσαν σάλο. Δεν έμειναν ασχολίαστες. Ο Σταμάτης Κραουνάκης, διά ραδιοφώνου, έδωσε τον τόνο με δύο ανέκδοτα: «Ο Γαϊτάνος ρίχνει τίμιο ξύλο» και «ο Τσακ Νόρις δεν γνωρίζει τον Πέτρο Γαϊτάνο» είπε, συμπληρώνοντας: «Ασε μας, ρε Πέτρο, που δεν έχεις αφήσει παγκάρι για παγκάρι».

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι σε συνέντευξή του ο γνωστός τραγουδιστής διαχώρισε τη θέση του, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν ανήκει στη Χρυσή Αυγή αλλά ούτε και σε κανένα άλλο κόμμα. Επίσης, χωρίς να μας ρωτήσει αν μας ενδιαφέρει, μας πληροφόρησε ότι δεν τον ενδιαφέρει καθόλου το σεξ. «Σέβομαι τον έρωτα, αλλά προτιμώ περισσότερο ένα φιλί και ένα τρυφερό χάδι από το να υπάρξει αυτό που λέγεται σεξ» ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ πίσω ακούγονταν ύμνοι.

Ο Πέτρος Γαϊτάνος μοιάζει ολίγον να προκαλεί τη μοίρα του. Αν και είναι σαφές πως ένα μάρκετινγκ πίστης και ελπίδας έχει δημιουργήσει αυτή τη σεπτή φιγούρα, δεν διστάζει να κατακεραυνώσει κάθε πιθανό ανταγωνιστή. Εντύπωση δημιουργεί και πρόσφατο κείμενό του, το οποίο αναρτήθηκε στην επίσημη σελίδα του στο Facebook, όπου σχολιάζει αρνητικά την καθολική καλόγρια που τραγούδησε στο ιταλικό «The Voice». «Τι πλάνη, Θεέ μου! Να χοροπηδάει σαν μαϊμού, με κινήσεις και εκφράσεις πάθους… δηλαδή ο μοναχισμός τι της έμαθε; Να αναζητεί τη δόξα και την αποδοχή; Να εκφράζεται σύμφωνα με τους κανόνες και τους διεφθαρμένους τρόπους της σόουμπιζ; Πού είναι η σύνεση; Η ταπεινότητα; Η σεμνότητα; Η εγκράτεια;» αναρωτιέται, μεταξύ άλλων, υπογράφοντας, για κερασάκι στην τούρτα, ως «Πέτρος Γαϊτάνος, Αθήνα 23 Μαρτίου 2014 μ.Χ.».

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι για ακόμη μία φορά κάποιοι παίζουν με το όνομά του. Είναι λίγο δύσκολο να φανταστείς ότι με όλα αυτά που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στον πλανήτη, εκείνος ενοχλήθηκε από τη συγκεκριμένη μοναχή, ώστε να προχωρά σε βαρύγδουπες νουθεσίες προς νέους και γονείς, εν έτει 2014. Εκτός και αν διαβλέπει κίνδυνο ανταγωνισμού. Η μοναχή Κριστίνα μάλλον προτιμά να τραγουδά Αλίσια Κιζ. Καλή μας Ανάσταση.

Αδέκαστη

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 13 Απριλίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ