«Η δημιουργικότητα είναι μεταδοτική. Διαδώστε τη». Με τη γνωστή φράση του, ο Αλβέρτος Αϊνστάιν δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνείας. Και στη σύγχρονη εποχή φαίνεται ότι όλο και περισσότεροι επιλέγουν να ακολουθήσουν τη συμβουλή του. Η δημιουργική βιομηχανία είναι ένας πολυσύνθετος κλάδος που «αγκαλιάζει» τους καλλιτέχνες αλλά και τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων και τα στοιχεία δείχνουν ότι έχει πάρει την ανιούσα – από την αρχιτεκτονική ως τα βιντεογκέιμ, οι πλέον δημιουργικοί τομείς εξελίσσονται σε μεγάλη οικονομική δύναμη.
Στις 18 Οκτωβρίου η εταιρεία συμβούλων φιλανθρωπίας elpis διοργανώνει τη διεθνή συνάντηση με θέμα «Η δημιουργική οικονομία – Μία διαρκής ευκαιρία για ανάπτυξη». Αφορμή; Η μετάφραση της έκδοσης «Τhe Orange Economy – An Ιnfinite Οpportunity» στα ελληνικά. Ο κολομβιανός οικονομολόγος και συγγραφέας του βιβλίου, Φελίπε Μπουιτράγκο Ρεστρέπο, είναι ο καταλληλότερος άνθρωπος για να «σκιαγραφήσει» την πορτοκαλί απόχρωση της οικονομίας.

Τι είναι η πορτοκαλί οικονομία;
«Η πορτοκαλί οικονομία περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που απαιτούνται για να μετασχηματίσουν μια ιδέα σε ένα αγαθό ή σε μια υπηρεσία».
Ενα παράδειγμα; «Ας σκεφτούμε το κάθε τραγούδι που ηχογραφείται. Τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η σύνθεση και η ερμηνεία. Και εκεί εντοπίζεται το πρώτο στοιχείο: το ταλέντο – ο καλύτερα διανεμημένος φυσικός πόρος στον κόσμο. Βέβαια, για να το ηχογραφήσεις και να το διανείμεις χρειάζεσαι εξοπλισμό και τεχνική κατάρτιση. Αυτό είναι και το δεύτερο στοιχείο: η τεχνολογία. Τέλος, θα πρέπει το τραγούδι να διασκεδάσει τους ακροατές. Αυτό είναι και το τρίτο στοιχείο: η ανεκτικότητα. Βλέπουμε πώς η δημιουργικότητα, η πολιτισμική κληρονομιά, η θρησκεία, η ηγεσία και η απόλαυση γίνονται ένα. Το πορτοκαλί χρώμα συνδέεται με αυτά τα στοιχεία. Από τα ενδύματα του Διονύσου ως το Χάλογουιν και τα ρούχα των βουδιστών μοναχών, το πορτοκαλί είναι το χρώμα της επιλογής, ενώ και ο Φρανκ Σινάτρα έχει πει ότι το πορτοκαλί είναι το πιο χαρούμενο χρώμα».
Πιστεύετε ότι η δημιουργικότητα είναι μεταδοτική; «Τείνουμε να πιστεύουμε ότι η δημιουργικότητα είναι χάρισμα ορισμένων, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια ικανότητα την οποία μπορεί να αναπτύξει ο καθένας. Βέβαια, μερικοί άνθρωποι έχουν το ταλέντο να βλέπουν πιο μακριά, αλλά ακόμη και αυτοί πρέπει να το εξασκήσουν για να μπορέσουν να αγγίξουν την τελειότητα. Τα ευχάριστα νέα είναι ότι η δημιουργικότητα είναι μια πηγή που παράγει περισσότερα όσο ασχολείται κανείς μαζί της αντί να στερεύει. Δηλαδή, γίνεται μονάχα καλύτερη και εξαπλώνεται σε οτιδήποτε αγγίζει».

Μπορεί η πορτοκαλί οικονομία να ανθήσει εν καιρώ κρίσης;
«Η κρίση σημαίνει ταυτόχρονα δυσκολία και αλλαγή. Από εκεί και πέρα εξαρτάται από εμάς αν θα στρέψουμε την προσοχή μας στις δυσκολίες που επιβάλλονται από την κατάσταση ή αν θα αρπάξουμε την ευκαιρία να κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές και να ορίσουμε το μέλλον μας. Δεν βρίσκω κανέναν λόγο, πάντως, η Ελλάδα να μην υιοθετήσει την τελευταία εκδοχή, ώστε να βάψει το μέλλον της με πορτοκαλί χρώμα».

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014