Την Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου ο φυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ασημάκης Παπαγεωργίου μίλησε στους Βασίλη Χιώτη, Νότη Παπαδόπουλο και Γιώργο Παπαχρήστο για το φυσικό αέριο και τον αγωγό ΤΑΡ.{{{ audio1 }}}

Για τον αγωγό ΤΑΡ

«Πλέον έχουν ξεπεραστεί όλες οι αμφισβητούμενες περιπτώσεις για όλη τη διαδρομή του αγωγού, διότι ο συγκεκριμένος αγωγός δεν είναι μόνο ο ΤΑΡ από τα δικά μας σύνορα, τα ελληνοτουρκικά ως την Ιταλία, αλλά ένα τεράστιο έργο που ξεκινά από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, περνά τη Γεωργία και φτάνει στην Τουρκία, όπου θα γίνει ένας νέος αγωγός και όλες αυτές οι συμφωνίες έχουν κλείσει. Ο προγραμματισμός είναι για την άνοιξη και θα είναι έτοιμος το 2018, για να ξεκινήσει τη λειτουργία του με την παροχή αερίου το 2019. Πέντε χρόνια. Ήδη ο ΤΑΡ είναι σε φάση προεργασίας, προετοιμασίας για να ξεκινήσουν τα έργα. Γίνονται οι μελέτες και είναι δύο τα θετικά στοιχεία. Πρώτον, ότι έχει συμφωνηθεί με το κονσόρτσιουμ που έχει το κοίτασμα, μέσω της ΔΕΠΑ, για 1 δις κυβικά από τον αγωγό και δεύτερον, ότι η κατ’ αρχήν συμφωνία τιμολόγησης θα είναι κατά πολύ φθηνότερη από την υπάρχουσα που έχουμε τώρα, με τον ρωσικό πάροχο, που είναι μια άλλη πηγή προμήθειας φυσικού αερίου.

Αυτό είναι σωστό (ότι δεν θα εξαρτώμαστε πλέον αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο). Είναι μια δεύτερη βασική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου, διότι όταν ο κύριος αγωγός προμήθειας για εμάς είναι ο ρωσικός, γνωρίζουμε όλοι σήμερα π.χ. ότι έχουμε τη ρωσοουκρανική κρίση και δεν υπάρχει άλλη οδός για το αέριο προς την Ελλάδα, πέραν του τουρκικού αγωγού που υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα, και έτσι μένει μόνο το υγροποιημένο αέριο. Σ’ αυτήν την περίπτωση, όμως, πλέον θα υπάρχει ένας δεύτερος αγωγός για εμάς, ο ΤΑΡ, με απρόσκοπτη προμήθεια φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.»

Για τον κίνδυνο ελλείψεων στην εσωτερική αγορά

«Ευτυχώς είμαστε από τις χώρες της Ευρώπης που έχουμε τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου και μας επιτρέπει να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα. Άλλωστε, το είχαμε αντιμετωπίσει και τον Ιανουάριο του 2009, με τη διακοπή στην παροχή αερίου προς τους καταναλωτές για μία ώρα. Δεν είναι θέμα αποθεμάτων, αλλά θέμα καθαρά άφιξης πλοίων και προγραμματισμού. Οι δεξαμενές που υπάρχουν στη Ρεβυθούσα είναι δύο και τα αποθέματα, αν είναι γεμάτες, είναι για 15-20 μέρες, ανάλογα με την κατανάλωση. Από εκεί και πέρα, είναι θέμα οργάνωσης. Το υγροποιημένο αέριο είναι πάντα κατά τι ακριβότερο από αυτό των αγωγών. Κι αυτό διότι υπάρχουν και τα μεταφορικά, μια μικρή επιβάρυνση. Αν θα υπάρξει μεγάλη αύξηση λόγω κρίσης; Δεν είναι απαραίτητο… Διότι έχει να κάνει με την κατάσταση του υγροποιημένου αερίου στην παγκόσμια αγορά και να υπάρχει επάρκεια. Το ευτύχημα, τουλάχιστον, τώρα, όπως και το 2009, είναι ότι υπάρχιε μεγάλη επάρκεια υγροποιημένου φυσικού αερίου στη διεθνή αγορά.»

Για τους οικιακούς καταναλωτές

«Υπάρχει επαφή με τις ΕΠΑ (Εταιρείες Παροχής Αερίου) σε Αττική και Θεσσαλονίκη για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να επεκτείνουμε το δίκτυο. Ένα πρώτο βασικό είναι αυτό κι έχουμε κάνει ήδη αρκετές συναντήσεις, διότι επίκειται αλλαγή με ένα σχέδιο νόμου για τις αρχές Οκτωβρίου με την απελευθέρωση της εμπορίας φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Αυτό είναι κάτι που κοιτάμε, την επέκταση του δικτύου δηλαδή προς κάποιες περιοχές. Το δεύτερο είναι εξίσου σημαντικό: μελετούμε και πρόκειται, σ’ αυτό το νομοσχέδιο, να υπάρξει διάταξη που θα δίνει τη δυνατότητα ατομικής εγκατάστασης φυσικού αερίου. Εννοώ, όπως έχει γίνει και στη Θεσσαλονίκη, αν θέλει κάποιος να έχει στο διαμέρισμά του ατομική εγκατάσταση φυσικού αερίου, απολύτως ασφαλή και με όλες τις προδιαγραφές, να το κάνει.

Επιβάρυνση θα έχει για την εγκατάσταση, αλλά επιδοτείται. Έχουμε ένα πρόγραμμα και έχουμε συνεννοηθεί ήδη με την ΕΠΑ Αττικής που θα επιδοτεί με την έννοια ότι θα το κάνει η ΕΠΑ Αττικής και θα το αποπληρώνει ο καταναλωτής σε ένα διάστημα πέντε ετών, με δόσεις, ώστε να μπορεί να το κάνει εύκολα.»