Γυναίκα πανέμορφη, λαμπερή, διάσημη και ενίοτε παντρεμένη. Άνδρας γοητευτικός με τον τρόπο του, ταλαντούχος, πνευματώδης, ελάχιστα αρρενωπός. Κυκλοφορούν παντού μαζί, αλληλοσυμπληρώνονται, αγαπιούνται αλλά δεν ποθούν ο ένας την άλλη σεξουαλικά. Μα είναι φίλοι, φορείς αυτής της ιδιότυπης κατηγορίας κοινωνικής σχέσης η οποία αποζητά την επικύρωση –και την επίδειξή της– από το φωτογραφικό φακό. Μαντόνα και Ρούπερτ Έβερετ. Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Μάλκολμ Φορμπς. Ιβάνα Τραμπ και Κένεθ Τζέι Λέιν.

Στην Αμερική, όπου ακόμα και όταν δεν ξεκινούν οι τάσεις βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για να γίνουν παγκοσμίως γνωστές, ο Τζον Μπ. Φέιρτσαϊλντ, μετέπειτα ιδρυτής του περιοδικού W, είχε γίνει ο νονός των πλατωνικών αυτών μνηστήρων μέσα από τις σελίδες του περιοδικού Women’s Wear Daily ήδη από τη δεκαετία του ’70. Και το όνομα αυτών: walkers, «συνοδοί» σε ελεύθερη μετάφραση, αλλά για να μην πάει κανενός το μυαλό στο πονηρό ας τους αποκαλέσουμε «περιπατητές» ή, ακόμα καλύτερα, «περιπατητικούς». Είναι αυτοί που αγαπούν να κάνουν «περιπάτους» κατ’ αυστηρή προτίμηση με την αφρόκρεμα της κοσμοπολίτικης μεγαλούπολης στην οποία ζουν, να συναναστρέφονται δηλαδή τις πιο εκλεπτυσμένες, όμορφες και λαμπερές γυναίκες όπως περίπου οι μαθητές του Αριστοτέλη. Στο περίπου δηλαδή. Οι walkers ήταν και είναι εξίσου αν όχι περισσότερο σπιρτόζοι, καλόγουστοι, ατακαδόροι από τις γυναίκες που συνοδεύουν. Είναι οι «θεοί» των «θεών» τους. Και είναι γκέι…

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΔΥΟ

Η φιλία τους διέπεται, αν μη τι άλλο, από την αρχή της «κατανεμητικής δικαιοσύνης». Κάποτε, όταν οι εποχές ήταν λιγότερο εκχυδαϊσμένες αισθητικά, εκείνες έβαζαν τη φινέτσα, εκείνοι τις θανατηφόρες ατάκες. Ο ένας άκουγε τον άλλο με αδημονία και ενδιαφέρον. Σήμερα, όταν «ο σύζυγος λείπει για δουλειές» αντικαθίσταται από τον γκέι φίλο, ο οποίος προσφέρει την ιδανική σχέση –εννοείται χωρίς σεξ. Φανταστείτε την εποχή όπου στις τυπικές κοινωνικές συναναστροφές μετά το δείπνο καθείς συντασσόταν με τη «φυλή» του. Ο σύζυγος με τους υπόλοιπους άνδρες στο σαλόνι και οι γυναίκες στην κουζίνα. Αυτό που είχε σημασία δεν ήταν τα δωμάτια όσο το να είναι σαφής ο διαχωρισμός εξαιτίας, υποτίθεται, της αταβιστικής φύσης των «διαφορών» τους (ευχαριστούμε, Mad Men, που έχεις αναπαραγάγει τόσο εύστοχα το σεξισμό της εποχής!). Ανεξαρτήτως εποχής, τι πιο ευχάριστο από το να συναντάς κάποιον με τον οποίο μπορείς να μοιραστείς –σχεδόν– τα πάντα σε μια σχέση απαλλαγμένη από ενοχλητικά βαρίδια: το γυναικείο ανταγωνισμό και τις αναπόφευκτες συγκρούσεις στο πεδίο του έρωτα για την επικράτηση ανάμεσα στα δύο φύλα.

Αλλά και τίποτε από αυτά να μην ισχύει, ας μας δει ένας άνδρας γι’ αυτό που πραγματικά είμαστε: επίγειες θεές, εν δυνάμει μούσες. Ο Λουίς Εστέβεζ, ο Κουβανός μόδιστρος που κατέκτησε την Αμερική, συνδεόταν με τη μικρή αδελφή της Ζα Ζα, την Έβα Γκαμπόρ, με αυτόν ακριβώς τον τρόπο. Το 1971 σχεδίασε μια κολεξιόν αφιερωμένη στην εκρηκτική σταρ η οποία έφερε μάλιστα το όνομά της. Τι άλλο μπορεί να ζητήσει ένα κορίτσι;

Ίσως την απροσποίητη εκδοχή της διαπροσωπικής σχέσης που συνήθως έχουμε καταντήσει να αποκαλούμε κατ’ ευφημισμόν «φιλία». Συμβαίνει αλλά δεδομένης της δυσκολίας της δεν είναι ο κανόνας. Ιδίως ανάμεσα στους ανθρώπους που ζουν για τη δημοσιότητα, που είναι νάρκισσοι. Ως γνωστόν, οι άνθρωποι με τεράστια Εγώ κάνουν μικροσκοπικές σχέσεις. Ένα ωραίο σχετικό παράδειγμα είναι ο ταλαντούχος κύριος Τρούμαν Καπότε. Έζησε την εποχή του περίφημου «cafe society», ανήκε δηλαδή στην κλειστή ομάδα ανθρώπων του μεταπολεμικού τζετ σετ οι οποίοι διασκέδαζαν εαυτούς ημιδημοσίως –ας όψεται η εμφάνιση του πανταχού παρόντα photojournalist με το εκτυφλωτικό φλας του. Πολλές «περιπατητικές φιλίες» άνθησαν σε αυτό τον κύκλο. Ο διάσημος συγγραφέας ήταν, λόγου χάρη, πολύ φίλος με τη socialite της εποχής Μπέιμπ Πέιλι. Ήταν όμορφη, ήταν fashion icon. Ήταν η σύζυγος του ιδρυτή του τηλεοπτικού σταθμού CBS. Όταν το 1975 το περιοδικό Εsquire δημοσίευε ορισμένα κεφάλαια από το βιβλίο του Answered Prayers, ο μικροσκοπικός walker θα γινόταν persona non grata στον κόσμο της πρώην φιλενάδας: πολλά από τα άπλυτά της έβγαιναν στη φόρα.

ΕΧΕΜΥΘΕΙΑ ΜΗ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΗ

Τα σύννεφα στη σχέση τους είχαν πυκνώσει ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 όταν η Μπέιμπ είχε παραγκωνιστεί από τη ζωή του εξαιτίας της νέας (και νεότερής της) αγαπημένης socialite του διάσημου συγγραφέα, της πανέμορφης Λι Ράτζιβιλ, μικρότερης αδελφής της Τζάκι Κένεντι. Όλα κι όλα, ο Τρούμαν είχε γούστο στην αναζήτησή του για το πλατωνικό (και κυριολεκτικά) ιδεώδες του έρωτα.

Τι τα θες, όμως… Ούτε αυτή η σχέση ευδοκίμησε. Όταν μία δεκαετία περίπου αργότερα θεώρησε ότι η φίλη του δεν τον στήριξε στην άγρια κόντρα του με τον Γκορ Βιντάλ, βγήκε στην τηλεόραση και αποκάλυψε πιπεράτες λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή τόσο της ίδιας όσο και της αδελφής της. Ο Καπότε δεν υπήρξε «κύριος» αλλά είχε φροντίσει να μην μπορεί κανείς να του προσάψει την έλλειψη «στιλ»…

Χρόνια μετά, όταν οι παρέες έγιναν πλέον μεικτές, οι walkers εξακολούθησαν να έχουν την πρωτοκαθεδρία στη ζωή διάσημων γυναικών. Γνωστή περίπτωση είναι αυτή της Μαντόνα και του Ρούπερτ Έβερετ, μια σχέση που γνώρισε καλές στιγμές και μια επαγγελματική αποτυχία (ποιος θυμάται το Next Best Thing) μέχρις ότου ο Βρετανός Ρούπερτ, με το γνωστό φλέγμα που χαρακτηρίζει τους συμπατριώτες του, αποκάλεσε το 2006 τη μέχρι τότε κολλητή του «γκρινιάρα, γριά σερβιτόρα» μέσα από τις σελίδες της αυτοβιογραφίας του. Οι καιροί αλλάζουν αλλά οι άνθρωποι μένουν ίδιοι. Στη Βρετανία του 19ου αιώνα κάποια ή κάποιες τυχερές κυρίες θα μπορούσαν ενδεχομένως να καυχηθούν ότι είχαν ως walker τον Όσκαρ Γουάιλντ ο οποίος ήταν κατά των πισώπλατων μαχαιρωμάτων και εξάλλου είχε πει: «Οι γυναίκες είναι φτιαγμένες για να τις αγαπάς και όχι για να τις καταλαβαίνεις».