Κάποτε ήταν ο Ζακ-Υβ Κουστό αυτός που πλημμύριζε με μπλε χρώμα τις οθόνες της τηλεόρασης φέρνοντας στο φως τα μυστικά του υδάτινου κόσμου. Εσείς όμως δεν χρειάζεται να γίνετε δύτης ή εξερευνητής για να έρθετε σε επαφή με τον μαγικό κόσμο του βυθού. Η εικόνα των πολύχρωμων όντων που ζουν εκεί γίνεται προσιτή μέσα από τις πολυάριθμες απεικονίσεις τους σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Βέβαια, στην πιο χαριτωμένη εκδοχή τους, την εξιδανικευμένη και ακίνδυνη. Διότι πόσο ασφαλής μπορείς να νιώσεις μπροστά σε ένα κοπάδι μέδουσες, αν τύχει και βρεθείς απέναντί τους; Ελάχιστα, εκτός και αν είσαι επιτήδειος ασιάτης ψαράς, έμπειρος στο ψάρεμα της συγκεκριμένης λιχουδιάς της ιαπωνικής ή κινεζικής κουζίνας.

Οι μέδουσες της Γιαπωνέζας Miwa Koizumi στο PET Project (2005) είναι θελκτικές και δεν απειλούν. Θυμίζουν σχεδόν χαριτωμένο κατοικίδιο (εξ ου και η ονομασία τους, pet). Η πρώτη ύλη τους είναι τα πλαστικά μπουκάλια νερού, διότι, όπως διευκρινίζει η δημιουργός τους, «βλέπω τα σκουπίδια σαν μικρά όντα. Και τι πιο ταιριαστό από το να δημιουργήσεις πλάσματα της θάλασσας από δοχεία

που περιέχουν νερό;». Το καναδικό δίδυμο Coe & Waito, από την άλλη, αφήνει να διαφανεί κάτι από την απειλητική διάθεση των μεδουσών στην εγκατάσταση που επιμελήθηκαν για το event Come up to my room στο Gladstone Hotel του Τορόντο το 2007. Και η πιστή αντιγραφή της φύσης όμως μπορεί να έχει συναρπαστικά αποτελέσματα. Το Shoal 284 (2007) της εταιρείας Scabetti από τον Βρετανό Dominic Bromley είναι ένα εντυπωσιακό φωτιστικό που αποτελείται από διακόσια ογδόντα τέσσερα ψάρια κινεζικής πορσελάνης. Ενα κοπάδι που μοιάζει να στροβιλίζεται γύρω από μια δέσμη φωτός 1,2 μ. και φωτίζει με δραματικό τρόπο τον χώρο μεταφέροντας λίγη από τη συμμετρία που υπάρχει στον βυθό της θάλασσας.

Οπως σχολιάζει η Aμερικανίδα Laura Zindel, κεραμικά πιάτα της οποίας είναι διακοσμημένα με θαλάσσια όστρακα, «θέλουμε να δημιουργούμε ήσυχα, σιωπηλά αντικείμενα, τα οποία όμως θα εντυπωσιάσουν και θα αντέξουν στον χρόνο. Είναι ο προσωπικός μας φόρος τιμής στην κομψή τελειότητα της φύσης και στην ομορφιά που εμπεριέχουν τα υλικά που χρησιμοποιούμε».