«Θέλω τα έργα μου να είναι κατανοητά, ευανάγνωστα. Δεν είναι αυτοσκοπός μου ο προβληματισμός»


 
Ο Δημήτρης Κρέτσης είναι από εκείνους τους καλλιτέχνες που τιμούν την τέχνη και το ταλέντο τους, χωρίς να υπερεκτιμούν και να φλυαρούν. Γι αυτό και η συζήτηση μαζί του μοιάζει με κουβέντα  με έναν φίλο, με ένα πρόσωπο οικείο που την αποζητάς γιατί εκμαιεύει αλήθειες και κρυστάλλινες προσωπικές καταθέσεις.

Δίχως υπερβολές και δίχως προσπάθειες εντυπωσιασμού. Μια γνησιότητα που πηγάζει από έναν απόλυτα ξεκάθαρο με την ταυτότητα του άνθρωπο και καλλιτέχνη, με πλήρη επίγνωση των αρνητικών και θετικών στοιχείων του.

«Το ταλέντο είναι βασικό αλλά δεν αρκεί. Είναι μόνο η αρχή. Απαιτείται πολλή δουλειά»

  

Τη ζωγραφική δεν την ανακάλυψε μεγάλος ο Δημήτρης Κρέτσης. Μαθητής ακόμη γυμνασίου πούλησε το πρώτο του έργου σε μια συμμαθήτρια του και ετοίμαζε τα σκηνικά για σχολικές παραστάσεις – στις οποίες αν κατάφερνε από το ξενύχτι των προετοιμασιών παρευρισκόταν – και συμμετείχε σε σχετικούς δημιουργικούς διαγωνισμούς. Βέβαια δεν ήταν από μικρός πεπεισμένος ότι αυτό θα είναι που θα ακολουθούσε επαγγελματικά. Υποψήφια επιλογή ήταν και οδηγός νταλίκας. Τι συνδέει αυτά τα δυο; Η έννοια του ταξιδιού, της φυγής, της αλλαγής τοπίου.  

 

«Η σχέση μου με τη θάλασσα ξεκινά από τα παιδικά μου χρόνια. Θυμάμαι πάντα τη φωτογραφία αρραβώνων των γονιών μου με φόντο τη λίμνη Τριχωνίδα. Σε αυτά τα μέρη μεγάλωσα. Φτιάχναμε καραβάκια, κολυμπούσαμε, μέσα σε 20 λεπτά μπορούσα να βρεθώ στη θάλασσα, η Λευκάδα ήταν δίπλα μας. Το υγρό στοιχείο ήταν πάντα παρόν στη ζωή μου. Αν και ποτέ δεν θα την εγκαταλείψω ως αίσθηση και εικόνα, αισθάνομαι την ανάγκη η επόμενη περίοδος να είναι εστιασμένη στα πορτρέτα».

   
«Ζωγραφίζω για να σου μιλήσω, όχι για να σε προβληματίσω. Γι’ αυτό και μου αρέσει η απλότητα, η ειλικρίνεια. Και η αλήθεια είναι ότι δυσκολεύτηκα να αυτοπροσδιοριστώ ως καλλιτέχνης κυρίως γιατί αρχικά οι περισσότερες δουλειές μου ήταν κατόπιν παραγγελίας. Ήθελα το χρόνο μου για να απαλλαχθώ από το άγχος “θα αρέσει αυτό ή όχι”».


(PROJECT: ΑΘΗΝΑ-ΑΤΤΙΚΗ 2014. Εικαστικέs παρεμβάσειs στο Δημόσιο Χώρο /Ζωγραφική επί των Τυφλών Όψεων Κτιρίων / Φορέαs Υλοποίησηs: Α.Σ.Κ.Τ. / Επιστημονικόs Υπεύθυνοs: Γιώργοs Χαρβαλιάs /Πειραιώs 20 και Μενάνδρου, Ομόνοια  / Εικαστική πρόταση: Παύλοs Τσάκωναs / Υλοποίηση τοιχογραφίαs: Αδερφοί Κρέτση/Μανώληs Αναστασάκοs)


(Τοιχογραφία στο ξενοδοχείο Hotel Corfu Imperial Grecotel, στην Κέρκυρα)

 «Η τέχνη δεν είναι μόνο επικοινωνία. Εμπεριέχει υπαινιγμούς εγωισμού. Είναι το μέσο μας να εκφραστούμε. Να δηλώσουμε. Να τοποθετηθούμε. Γι’ αυτό και – ακόμη και αν ακούγεται κάπως υπερβολικό σε ορισμένους – με απασχολεί πολύ το αν θα καταφέρω μέσα από την τέχνη μου να αφήσω κάτι πίσω μου. Να αποτελέσει η τέχνη μου εφαλτήριο δημιουργικότητας για κάποιον άλλο, για κάτι άλλο».


(Τοιχογραφία σε έκθεση επίπλων στην Αθήνα) 

  «Ο θαυμασμός και η αποκωδικοποίηση ενός καλλιτέχνη απαιτούν μέτρο. Η θεοποίηση και η υπερανάλυση των έργων τους μάλλον αλλοιώνουν τη σταδιακή ανακάλυψη του ταλέντου τους από τον καθένα μας. Σταδιακά ανακάλυψα και εγώ το μεγαλείο του Ελ Γρέγκο».

 «Δεν μπαίνω στην διαδικασία να κρίνω και να συγκρίνω σύγχρονους και  παλαιότερους καλλιτέχνες. Άλλωστε, η ίδια η εποχή συμβάλλει σημαντικά στο πλαίσιο που αναπτύσσεται και αναγνωρίζεται ένα ταλέντο. Αυτό που σίγουρα μου λείπει από τη παρούσα κατάσταση είναι η “μαστοριά”. Γιατί έχοντας ως βάση το ταλέντο τους επιδίωκαν την μελέτη, την εμβάθυνση, τη λεπτομέρεια. Προσπαθώ να το ακολουθώ όσο μπορώ. Γι΄ αυτό και βρέθηκα δίπλα σε τεχνίτες που κατασκεύαζαν βάρκες – πρωταγωνίστριες σε πολλά έργα μου. Αλλά και όταν βρέθηκα στην  Ισπανία παρακολούθησα μαθήματα ανατομίας. Τότε είχα στο μυαλό μου να ασχοληθώ με comics. Ηθελα να δω πως λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα. Να ανακαλύψω την δομή μέσα από την αποδόμηση».


info

«Υδάτινοι Δρόμοι», Δημήτρης Κρέτσης  
Πινακοθήκη Δήμου Κερκύρας, Περιστύλιο,Παλαιά Ανάκτορα Αγ. Γεωργίου και Μιχαήλ
Από 3 έως 30 Ιουλίου 2015
Ώρες λειτουργίας, 10π.μ έως 4μ.μ (καθημερινά, εκτός Δευτέρας και αργιών)