Πολύς λόγος γίνεται τελευταία γύρω από το ελληνικό ντιζάιν: τις κατευθύνσεις του, τη δυναμική του, το μέλλον του, την ταυτότητα του. Το BHMAdonna στο τεύχος Ιουνίου παρουσίασε δημιουργούς που εμπνέονται από ελληνικά στοιχεία και δημοσίευσε μέρος της κουβέντας μαζί τους. Δυο από τους… συνομιλητές  ήταν και η Βάσω Ασφή και ο Λουκάς Αγγέλου, τα πρόσωπα του StudioLav.        

*Πόσο λεπτή είναι η ισορροπία μεταξύ design, cult αισθητικής και φολκλόρ;
Οι παραπάνω έννοιες μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά και η κάθε μια ξεχωριστά να προβάλει αποτελέσματα υψηλής αισθητικής και σχεδιαστικής αξίας. Μάλλον δεν είναι θέμα ισορροπίας μεταξύ τους, αλλά θέμα ποιότητας, σχεδιαστικής συνέπειας και ουσιαστικού concept και πως αυτά αντανακλώνται τελικά σε ένα χώρο ή ένα αντικείμενο.


Πιάτα Weave

*Γιατί έχει τόση σημασία η «υπηκοότητα» του design. Σημαντικοί ξένοι designers δεν επιμένουν στην εθνική τους ταυτότητα. Είναι ένας τρόπος να διαφοροποιηθούμε μέσα σε αυτό το δύσκολο κόσμο του design; Ίσως μια αφορμή να «γίνει συζήτηση» γύρω από το ελληνικό ντιζάιν και τους έλληνες δημιουργούς, να προκληθεί το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού;
Εξαρτάται από το πως ορίζει κανείς την «υπηκοότητα», αν αφορά τον τόπο στον οποίο κάποιος εργάζεται ή το ποσό επηρεασμένη είναι η δουλειά του από τον τόπο καταγωγής του. Υπάρχουν πολλοί και αξιόλογοι Έλληνες designers αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο όρος ελληνικό design είναι δόκιμος τουλάχιστον όχι με την έννοια που μπορεί να χρησιμοποιούνται οι όροι ιταλικό design, σκανδιναβικό design κτλ.

Σε κάθε περίπτωση το γεγονός ότι το δημιουργικό δυναμικό της χώρας είναι όλο και πιο δραστήριο εντός και εκτός συνόρων είναι σίγουρα πολύ θετικό. Μια συγκροτημένη ομαδική παρουσία μπορεί να βοηθήσει νέους σχεδιαστές στα πρώτα τους βήματα και κατά επέκταση να βοηθήσει την εικόνα αλλά και τη σχεδιαστική ταυτότητα μιας χώρας.

Ξύλινες σφραγίδες Designer Baking

*Το χιούμορ, το αίσθημα οικειότητας ή η επίκαιρη ρετρομανία (εκτός φυσικά από τον έτσι και αλλιώς ενδιαφέρον σχεδιασμό κάθε αντικειμένου) δίνει έξτρα πόντους στα κομμάτια που έχουν σαφείς αναφορές στην ελληνικότητα;
Θεωρούμε πως κάθε αντικείμενο μπορεί να διηγηθεί μία ιστορία μέσα από το χιούμορ, οικίες οπτικές και πολιτιστικές αναφορές ακόμη και μέσω της υλικότητα του, γεγονός που πολλές φορές βοηθάει αυτόν που το χρησιμοποιεί να το κατανοήσει και να το «οικειοποιηθεί». Η αφηγηματικότητα αποτελεί κεντρικό στοιχείο της δουλειάς μας που πολύ συχνά εστιάζει στη συναισθηματική σύνδεση μεταξύ ανθρώπων και αντικειμένων.

*Ποιο ελληνικό στοιχείο είναι αυτό που αποτελεί αφετηρία έμπνευσης (παράδοση, ήλιος, θάλασσα, ιστορία) και ποιο είναι εκείνο που δεν θέλετε να «βγαίνει» μέσα από το σχεδιασμό σας;
Δεν θα λέγαμε ότι αποτελεί απαραίτητα πάντα αφετηρία μας κάποιο ελληνικό στοιχείο. Η έρευνα που κάνουμε στα αρχικά στάδια κάθε καινούριου project εστιάζει στα στοιχεία που είναι σημαντικά τόσο για τη χρήση όσο και για τη δημιουργία μιας ενδιαφέρουσας ιστορίας. Φυσικά προσωπικές μνήμες και εμπειρίες που έχουν να κάνουν με την «γεωγραφία» στην οποία μεγαλώσαμε επηρεάζουν συχνά με τον ένα ή άλλο τρόπο την σχεδιαστική μας σκέψη.

Αντλούμε έμπνευση από παρελθόν αλλά και από τη σύγχρονη πραγματικότητα ενώ έχουμε αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με τη χρήση και την εφαρμογή των μοτίβων.

 

Τσάντα Atlas Shopper

*Όλη αυτή η στροφή στην ελληνικότητα διαβλέπετε να είναι μια «μόδα» που θα μας βοηθήσει να πάμε ένα βήμα παραπέρα, να εξελιχθούμε ή θα υπάρξει ένας «κορεσμός» και έπειτα ξανά σιωπή.
Σίγουρα υπάρχει μια στροφή σε οτιδήποτε ελληνικό, αλλά θα ήταν μάλλον άστοχο να συνδέσουμε το design στην Ελλάδα αποκλειστικά και μόνο με το σχεδιασμό αναμνηστικών αντικειμένων. Το design δεν είναι απλά μια μόδα, αλλά μια διαδικασία που μέσα από έρευνα, παρατήρηση και συνεχή πειραματισμό συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση του κόσμου που μας περιβάλει, και δεν περιλαμβάνει μόνο το σχεδιασμό αντικειμένων.